تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۶
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۱۴۶۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سقوطی تاریخی‌تر از مرداد ۹۹؟

‌می‌متالز - اوضاع بازار سرمایه بحرانی است و در این میان اوضاع لیدر‌های بازار از جمله خودروسازان بحرانی‌تر است. روز گذشته شاهد برگزاری مجمع ایران‌خودرو بودیم و نکات خوبی در آن مجمع مطرح شد، اما باز هم اتفاق خوبی در بازار رخ نداد. آنچه در مجمع ایران‌خودرو مطرح شد تفاوتی با آنچه کارشناسان مدت‌هاست بر آن تاکید می‌کنند نداشت.

به گزارش می‌متالز، همه مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند. بلایی که قیمت‌گذاری دستوری بر سر دو خودروساز کشور آورده، باعث شده زیان انباشته شدیدی پیدا کنند و علاوه بر اینکه این دو شرکت و سهامدارانشان را متضرر کرده یکی از مهم‌ترین عوامل منفی بودن بازار نیز هست. در مجمع ایران‌خودرو چند سهامدار در خصوص اینکه چرا مدیران این شرکت‌ها به تولید ادامه می‌دهند و زیر بار برخی از مسائل از جمله عرضه خودرو به صورت دستوری با قیمت شورای رقابت و مسائلی از این دست می‌روند اعتراض کردند.

یکی از جواب‌هایی که داده شد و قابل‌پیش‌بینی بود این بود که چندین هزار کارمند در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و نمی‌توان کار را متوقف کرد. علاوه بر این، مدیران و هیات‌مدیره این شرکت‌ها از سوی وزارت صنعت انتخاب می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را تغییر دهند. به نظر نمی‌رسد چشم‌انداز مثبتی در شرکت‌های خودروسازی وجود داشته باشد. هرچند که مدیران شرکت‌ها به دنبال راه‌حلی هستند که از مشمولیت ماده ۱۴۱ خارج شوند، اما به نظر می‌رسد تا قیمت‌گذاری دستوری لغو نشود هیچ اتفاق جدیدی در این شرکت‌ها رخ نخواهد داد و با همین وضعیت کج‌دار و مریزی که دارند ادامه می‌دهند و حتی شاید اوضاع وخیم‌تر هم بشود. هر‌چه پیش می‌رویم اختلاف بهای تمام‌شده و فروخته‌شده خودروسازان افزایش پیدا می‌کند و این دو خودروساز به سمت افول حرکت می‌کنند و سرعت این حرکت به سمت افول رفته‌رفته بیشتر می‌شود. اگر به طور جد قیمت‌گذاری دستوری برداشته نشود وضعیت این دو شرکت و کل بازار سرمایه بهبود نخواهد یافت.

با وجود افت بیش از ۴۰درصد قیمتی گروه خودروسازی از پیک اردیبهشت تا کنون و شرایط کلی موجود در بازار، در‌حال‌حاضر امید‌ها به بهبود خیلی کمتر شده، نه‌تن‌ها در خودروساز‌ها که در سایر شرکت‌ها نیز اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. با این همه نزول بازار همچنان منفی است و هیچ نشانه‌ای از بهبود نه در معاملات و نه در سیاستگذاری‌ها دیده نمی‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند فاجعه رخ می‌دهد و بازار از اینکه هست بدتر خواهد شد. در آن مرحله وضعیت دیگر قابل‌کنترل نیست و شاید با افت‌هایی مواجه شویم که سقوط سال ۹۹ را نیز فراموش کنیم و اردیبهشت امسال جایگزین مرداد ۹۹ شود. اگر مسوولان امر اقدام عملی انجام ندهند وضعیت بازار رو به وخامت می‌رود و نشانه‌ای از برگشت نیز دیده نمی‌شود.

محمد خبری‌زاد/ تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده