تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۱۴۸۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

«فباهنر»، برگ برنده صنعت مس کشور در بازار‌های صادراتی

‌می‌متالز - امروزه بر هیچ‌کس اهمیت صنعت مس و تولید محصولات مسی به دلیل کاربرد‌های فراوان و قیمت صعودی این فلز پوشیده نیست و ایران با برخورداری از ذخایر غنی مس، می‌تواند حرف‌های فراوانی برای گفتن در بازار‌های جهانی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، به همین دلیل شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یکی از مهره‌های مهم صنعت مس کشور با تولید و صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، مسیر تحقق این مهم را هموار کرده است. لازم به ذکر است که این مجموعه پویا در نظر دارد تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بازار‌های صادراتی را گسترش داده و با فعالیت در بخش معدن، میزان سودآوری خود را هرچه بیشتر افزایش دهد.

با توجه به اینکه ایران یکی از کشور‌های غنی از نظر ذخایر معدنی مس است، احداث یک بنگاه اقتصادی جهت تولید انواع فرآورده‌های مسی و آلیاژ‌های مسی و برنجی با ارزش افزوده بیشتر، برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصاد کشور و همچنین جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه، در دستور کار مقامات کشور قرار گرفت. در نهایت پس از بررسی‌های فراوان در سال ۱۳۶۲، اقدامات اولیه برای احداث شرکت صنایع مس شهید باهنر انجام گرفت و این شرکت در سال ۱۳۷۰ متشکل از پنج کارخانه ذوب، ریخته‌گری، نورد، اکستروژن و کشش به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر این مجموعه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای علاوه بر کارخانه‌های فوق، کارخانه‌های لوله مسی، سکه‌زنی و باسبار مسی را راه‌اندازی کرده است و به همین دلیل هم‌اکنون به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات نیمه‌ساخته مسی در خاورمیانه شناخته می‌شود.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین، معدنی املاح ایران، توسعه معادن پارس تامین، فرآورده‌های نسوز ایران، صنایع خاک چینی و سایر سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، ترکیب سهام‌داران شرکت صنایع مس شهید باهنر را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که در حال حاضر ارزش بازار این شرکت در بورس اوراق بهادار با نماد «فباهنر»، به حدود ۱۱۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

گفتنی است که سبد محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر، بسیار متنوع است و به طور کلی کویل، ورق و تسمه مسی و برنجی و انواع مقاطع مسی و برنجی (میلگرد، باسبار، بیلت و لوله) سبد محصولات آن را تشکیل می‌دهد. شرکت صنایع مس شهید باهنر در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، موفق به تولید دو هزار و ۵۵۰ تن مقاطع برنجی، ۹۹۱ تن مقاطع مسی (با رشد ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته)، ۱۹۰ تن لوله برنجی، یک هزار و ۳۱۵ تن لوله مسی (با رشد ۲۸ درصدی نسبت به چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱)، سه هزار و ۳۹۴ تن تسمه و ورق برنجی و یک هزار و ۸۵۲ تن تسمه و ورق مسی شد. همچنین مجموع تولید این شرکت در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار و ۷۸ تن انواع محصول و مجموع فروش داخلی و صادراتی آن، هشت هزار و ۲۵۳ تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ (هفت هزار و ۷۶۴ تن) با رشد ۶ درصدی همراه بوده است. جمع میزان درآمد شرکت صنایع مس شهید باهنر در مدت ذکر شده به ۳۲ هزار و ۴۵۱ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال رسید که در مقایسه با سال گذشته (۲۱ هزار و ۳۶۷ میلیارد و ۸۳۹ میلیون ریال)، ۵۲ درصد افزایش یافته است. گفتنی است که این شرکت موفق شد در سال ۱۴۰۱، ۳۱ درصد نیاز کشور به محصولات نورد و اکسترود مسی و برنجی معادل ۱۰۸ هزار تن را تامین کند.

عملکرد مثبت مس باهنر با وجود محدودیت‌ها

در حال حاضر یکی از مشکلات مهم و اساسی که تمام صنایع و واحد‌های تولیدی با آن دست به گریبان هستند، محدودیت‌های انرژی است که باعث شده بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به ناچار میزان تولیدات خود را کاهش داده و با افت میزان درآمد مواجه شوند. به همین دلیل اتخاذ راهبرد‌های کاربردی برای حل این چالش که مانع از ادامه فعالیت واحد‌های تولیدی و روند سودآوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان نشود، بسیار حائز اهمیت است. شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت مس کشور، برای حفظ روند پایدار تولید و سودآوری خود، اقداماتی را در راستای مصرف بهینه انرژی انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به بررسی و انتخاب طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، کنترل لحظه به لحظه مصارف برق در پیک تابستان و زمستان و رعایت محدودیت مصرف برق همراه با حفظ تولید بیشینه، نصب کنتور‌های برق جدید در کارخانه لوله مسی و انجام ممیزی فنی انرژی در شرکت توسط پیمانکار اشاره کرد. همچنین این شرکت به منظور تقویت تولید صنایع برقی کشور، در خرداد ماه سال جاری با شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس)، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد. گفتنی است با وجود محدودیت‌های انرژی، میزان سود عملیاتی شرکت صنایع مس شهید باهنر افزایش یافت و از مبلغ ۱۵ هزار و ۴۴۲ میلیارد و ۴۸۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار و ۴۲ میلیارد و ۸۸۲ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ رسید.

صادرات؛ شاه‌کلید توسعه صنعت مس

با توجه به افزایش روز‌افزون تقاضای مس به دلیل گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر و رشد سریع تکنولوژی، بی‌شک قیمت این فلز در بازار‌های جهانی روند صعودی به خود خواهد گرفت؛ همچنین با توجه به مشکلات اروپا در زمینه انرژی که افزایش قیمت تمام شده تولید را به دنبال داشته است و توسعه زیرساخت‌ها در کشور‌های همسایه، این فرصت طلایی برای ایران فراهم شده تا با تولید و صادرات محصولات مسی به بازار‌های جهانی، سودآوری بیشتری را نصیب خود کند. شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان یک شرکت صادرات‌محور که در سال جاری به عنوان واحد نمونه صادرکننده استان کرمان انتخاب شد، با صادرات محصولات نیمه‌ساخته مسی و برنجی به بازار‌های جهانی، به خوبی توانسته است ارزش‌آفرینی بسیاری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود به ارمغان آورد؛ همچنین این شرکت در نظر دارد تا سهم فروش صادراتی خود را به ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کرد که مدتی است وجود برخی مشکلات مانند اخذ عوارض صادراتی و رفع تعهد ارزی، از سرعت صادرات کشور کاسته است. در همین راستا مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با مقامات کشوری گفت‌و‌گویی داشته تا با رفع موانع صادراتی، صنعت مس بیش از گذشته برای کشور افتخارآفرین باشد. لازم به ذکر است که این شرکت برای حفظ بازار‌های صادراتی خود، اقداماتی مانند یافتن روش‌های مناسب برای دریافت وجوه مربوط به کالا‌های صادراتی در جهت مقابله با تحریم‌ها و افزایش میزان تولید محصولاتی که پتانسیل افزایش حجم صادرات را دارند، انجام داده است. در حال حاضر کشور‌های ترکیه، سوریه، افغانستان، عراق، ارمنستان، ویتنام، تایوان، مالزی و استرالیا، مقاصد صادراتی شرکت صنایع مس شهید باهنر هستند، اما به زودی با رفع موانع صادراتی، کشور‌های اروپایی و کشور‌های آمریکای لاتین مانند ونزوئلا به لیست بازار‌های صادراتی این شرکت اضافه خواهند شد.

گفتنی است که شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات نیمه‌ساخته مسی در خاورمیانه، موفق شده است با اشتغال‌زایی برای یک هزار و ۵۹ نفر، نقش مهمی هم در اقتصاد محلی و هم در اقتصاد کشور داشته باشد. این شرکت علاوه بر انجام اقداماتی در راستای افزایش سود‌آوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود، همواره اقداماتی در خصوص توسعه پایدار و ارتقای زیر‌ساخت‌های محلی را در دستور کار دارد؛ به طوری در سال گذشته مبلغی بیش از ۳۵ میلیارد ریال در راستای توسعه مناطق محروم و انجام مسوولیت‌های اجتماعی اختصاص داد. کمک به آسیب‌دیدگان سیل رفسنجان، کمک به آزادی محکومین جرائم غیرعمد زندانی، کمک به موسسات خیریه، آماده‌سازی بسته‌های غذایی برای نیازمندان و… گوشه‌ای از اقدامات شرکت صنایع مس شهید باهنر در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده