تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۱۴۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عبدالله مهاجر در نشست مشترک با رئیس سازمان تشکل نوین روسیه

توسعه روابط تجاری ایران و روسیه نیازمند رفع موانع لجستیکی است

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به گشایش دفتر سازمان تشکل نوین روسیه در ایران خواستار رفع هر چه زودتر موانع لجستیکی میان ایران و روسیه برای گسترش روابط تجاری دو کشور شد.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: با وجود روابط بسیار خوب سیاسی میان ایران و روسیه، اما روابط تجاری دو کشور به دلیل وجود برخی موانع از جمله موانع لجستیکی به خوبی روابط سیاسی و به اندازه ظرفیت‌های دو طرف پیش نرفته است.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست مشترک با رئیس تشکل نوین روسیه، با استقبال از افتتاح دفتر این تشکل اقتصادی روس در ایران، افزود: ایران و روسیه ظرفیت‌های زیادی از حوزه آی‌تی و خدمات فنی و مهندسی گرفته تا محصولات کشاورزی، خشکبار و لبنیات برای همکاری دارند.

او با تأکید بر اینکه به دنبال گسترش روابط نجاری خود با کشور‌های همسو مانند روسیه هستیم افزود: مساله مهم این است که از حضور تشکل اقتصادی در ایران برای ریل‌گذاری درست روابط تجاری ایران و روسیه برسیم چرا که در غیر این صورت کمتر موفق خواهیم شد.

مهاجر با بیان اینکه باید عارضه‌یابی درستی درباره چرایی پایین بودن حجم روابط تجاری ایران و روسیه به نسبت توانمندی‌های دو طرف برسیم گفت: اگر بخواهیم کارنامه موفقی در تجارت دو کشور داشته باشیم باید عوامل مزاحم تجارت میان ایران و روسیه را به درستی شناسایی کرده و به دولت‌ها منتقل کنیم تا بستر فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

او با اشاره به سفر هیات ایرانی به روسیه گفت: برای افزایش مناسبات در حوزه کشاورزی و خشکبار و لبنیات دیدار‌هایی با مسوولین روسیه از جمله رئیس گمرک این کشور داشتیم. مشکلات لجستیکی و معطلی زیاد کشتی‌ها و کامیون‌های ایرانی در مرز‌های روسیه دغدغه جدی صادرکنندگان ماست و انتظار داریم این موضوع زودتر برطرف شود.

مهاجر ابراز امیدواری کرد با افتتاح دفتر سازمان تشکل نوین روسیه در ایران ارتباطات تجار دو کشور افزایش پیدا کرده و با حمایت و همکاری اتاق ایران اتاق و اتاق مشترک سطح مناسبات تجاری دو کشور افزایش یابد.

یوری آیراپتیان، رئیس سازمان تشکل نوین روسیه هم با بیان اینکه این تشکل اقتصادی، شرکت‌های خرد و متوسط را در روسیه پوشش می‌دهد گفت: سازمان ما ۵۹ دفتر در روسیه و ۱۷ دفتر خارج از روسیه داشته و ۶۰۰ شرکت را به هم متصل کرده است.

او با اشاره به افتتاح دفتر این تشکل در ایران ادامه داد: در این سفر به دنبال گسترش فعالیت‌هایمان با ایران و رفع موانع تجاری با این کشور هستیم.

آیراپتیان با اشاره به سخنان مهاجر تأکید کرد: ما هم معتقدیم سطح روابط تجاری دو کشور به اندازه روابط سیاسی نیست و رقم ۵ میلیارد دلار بسیار ناچیز است. لجستیک یکی از مهم‌ترین موانع تجاری دو کشور است و باید زودتر مرتفع شود. ما این موضوع را به مقامات روس منتقل کرده و تا رفع آن پیگیری خواهیم کرد.

یکتا، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه هم با بیان اینکه اتاق ایران برای شرکت‌های کوچک و متوسط اهمیت زیادی قابل است گفت: این قبیل شرکت‌ها توان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ندارند و باید به سرمایه‌گذاری‌های مشترک با حمایت‌های دو طرف فکر کنند.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده