تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۱۴۹۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم اصلاح قانون کار در معادن

‌می‌متالز - نماینده کارگران معادن بخش خصوصی کوهبنان گفت: قانون کار که اوایل انقلاب نوشته شده بر اساس معادن سطحی آن دوران بوده است، حال آنکه هر کارگر معدن، نزدیک به ۹۰۰متر در عمق زمین با همان آیتم‌ها، ماده و تبصره‌ها کار می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا گلستانی کارگر معدن چشمه پودنه و نماینده کارگران معادن خصوصی شهرستان کوهبنان با ۲۱ سال سابقه کاری در معادن در حاشیه نشست شورای اداری کوهبنان که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: مشکلات معادن خصوصی واقعا سرسام آور هستند از جمله مشکلاتی که باعث می‌شوند کارگران هم از لحاظ روحی هم از روانی دچار بحران گردند.

او تبعیض قائل شدن بین کارگران معادن خصوصی و دولتی در بخش پرداخت حقوق، اجرا نشدن درست و صحیح طرح طبقه بندی در بعضی از معادن، قرار داد موقت کارگران بخش خصوصی، امنیت شغلی نداشتن کارگران دربعضی از معادن خصوصی را از جملخ مشکلات عنوان کرد و افزود: هر کدام بحثی جداگانه دارند و می‌شود ماه‌ها و شاید سال‌ها در مورد آن‌ها بحث کرد.

گلستانی تصریح کرد: یکی ازمشکلاتی که باعث تنش روحی درکارگران شده است واردات زغالسنگ است که ضربه خیلی سنگینی به معادن و کارگران وارد کرده است.

او بیان داشت: سوال اینجاست که چرا قیمت تمام شده زغال وارداتی در مقابل زغال داخلی که استخراج می‌شود باید چند برابر باشد.

نماینده کارگران معادن بخش خصوصی کوهبنان گفت: این کار باعث می‌شود معادن از عهده مخارج و پرداخت حق و حقوق کارگران برنیایند و در نتیجه منجر به تعدیل نیرو و بعضا تعطیلی گردند.

او تاکید کرد: قانون کار که در اوایل انقلاب نوشته شده براساس معادن سطحی بوده حال که هر کارگر معدن نزدیک به ۹۰۰متر در عمق زمین با همان آیتم‌ها، ماده و تبصره‌ها کار می‌کند که درهیچ جای قانون مضرات و بدی آب وهوا و سختی کار دیده نشده است.

‌گلستانی افزود: بدتر از همه این است که کارگر زیر زمینی معادن مثل کارگر بیرون که در بخش‌های دیگر تولیدی کشور کارمی کنند یکسان هستند و هیچ فرقی ازلحاظ سایقه کار و باز نشستگی با هم ندارند، چون اکثرا با ضریب ۱/۵ محاسبه می‌شوند.

او تاکید کرد: الان جمعیت کارگری معادن فرسوده شده و رو به پیری می‌رود و در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی بسیاری از معادن خواهیم بود، چون با این وضعیت کسی دیگر حاضر نیست با این حقوق در عمق زمین کار کند.

گلستانی ابراز داشت: مهمترین بحث این است که باید وقفه بین بیمه کارگران برداشته شود و کارگر بتواند به موقع بازنشسته شود.

او افزود: هرکدوم ازکارگران که بازنشسته می‌شوند بعد از آن باید با کپسول اکسیژن زندگی کنند، چون از لحاظ ریوی داغون هستند.

نماینده کارگران معادن بخش خصوصی خطاب به وزیر کار، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و فرمانداران شهرستان‌های شمالی استان کرمان گفت: تنها خواهش کارگران معادن بخش خصوصی این است صدایی که در نطفه خفه شده را به گوش مسئولین مرتبط برسانید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده