تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۱۴۹۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رکورد بالای تجارت زغال سنگ در سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پاک و سبز در حال افزایش است، در نتیجه تولید زغال سنگ، به عنوان کثیف‌ترین سوخت، باید در حال مرگ باشد. اما بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، واقعیت این است که تولید، مصرف و حجم زغال‌سنگ جهانی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش می‌متالز، زغال سنگ هنوز در سطح جهان در حال مرگ نیست و فقط در غرب این روند پیش می‌رود. هنوز در آسیا زنده و در حال رشد است. این خبر بدی برای انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است، اما خبر خوبی برای صاحبان کشتی‌های فله خشک که زغال‌سنگ را حمل می‌کنند، است. به‌ویژه از آنجایی که آمریکا بیشتر از تولیدات معدنی خود را از طریق سفر‌های طولانی‌مدت به آسیا صادر می‌کند.

علی‌رغم اینکه تقاضای زغال‌سنگ در اروپا و آمریکای شمالی روند نزولی را از سرگرفته است، آسیا با ادامه رشد تقاضا آن را جبران کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز نیمه‌سال اخیر خود اعلام کرد، پیش‌بینی کرد که حجم زغال‌سنگ دریایی در سال جاری به ۱۳۳۵۰۰۰ میلیون تن برسد و رکورد ۱۳۳۱۰۰۰ تنی سال ۲۰۱۹ را پشت سر بگذارد.

آژانس بین المللی انرژی تخمین می‌زند که تقاضای جهانی زغال سنگ در سال جاری به ۸.۳۹ میلیون تن خواهد رسید که اندکی بیشتر از بالاترین رکورد سال گذشته است. از هر ۴ تن زغال سنگ سه تن در چین، هند و آسیای جنوب شرقی مصرف خواهد شد. انتظار می‌رود که چین به تنهایی ۵۶ درصد از مصرف جهانی را به خود اختصاص دهد.

در زمینه عرضه، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تولید جهانی زغال‌سنگ در سال جاری به بالاترین حد خود برسد و رکورد ۸.۶۳ میلیون تنی سال گذشته را پشت سر بگذارد و چین، هند و اندونزی بیش از ۷۰ درصد از کل تولید را به خود اختصاص دهند.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) پیش بینی می‌کند که ایالات متحده در سال جاری ۹۰ میلیون تن زغال سنگ صادر خواهد کرد که ۱۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده