تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۳۱۵۰۲۰
سرویس خبر : انرژی
محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه مطرح کرد؛

افزایش قیمت بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۳

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، احتمال افزایش قیمت بنزین را به طور قطع منتفی ندانست و گفت که فعلا در کمیسیون تلفیق تصمیمی در این‌باره گرفته نشده و دولت سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین را در لایحه هفتم توسعه ارائه داده و در صورت تصمیم بر افزایش قیمت بنزین، باید در این‌باره از قبل به مردم اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش می‌متالز، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره‌ی شایعاتی مبنی افزایش قیمت بنزین گفت: چیزی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس نیامده است، اما دولت این امکان را در لایحه برنامه هفتم آورده است که از طریق سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: البته هنوز در کمیسیون تلفیق جمع‌بندی در این‌باره وجود ندارد. قطعا اگر دولت بخواهد چنین تدبیری داشته باشد (قیمت بنزین را افزایش دهد) مجلس اجازه نخواهد داد بدون اطلاع قبلی این اتفاق بیفتد.

زنگنه تاکید کرد:، چون بحث انرژی مهم است، باید حتما قبل از افزایش قیمت در این‌باره اطلاع رسانی شود و با مردم گفتگو شود. اتفاقا مسائلی از این دست اگر با مردم مطرح شود و آن‌ها در جریان قرار بگیرند و مردم توجیه شوند و همراهی کنند، نتیجه بهتری دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، همچنین ادامه داد: درخصوص افزایش قیمت بنزین فعلا بحثی مطرح نیست و مباحثی که در کمیته‌های کمیسیون تلفیق مطرح است، بیشتر درباره شیوه تخصیص سهمیه بنزین است. برخی معتقدند بنزین را به خودرو بدهیم و برخی می‌گویند به کارت ملی افراد بدهیم.

به گزارش انرژی پرس نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم اضافه کرد: مثلا اکنون که به هر خودرو ۶۰ لیتر سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد را برخی پیشنهاد داده‌اند به ۱۵ لیتر تقلیل دهیم و مابقی را به کارت ملی اعضای خانواده بدهیم تا کسانی که خودرو ندارند هم سهمیه داشته باشند؛ لذا بیشتر مباحث حول محور این موضوعات است و درباره افزایش قیمت بنزین فعلا در کمیسیون تلفیق تصمیمی گرفته نشده است.

زنگنه در پاسخ به اینکه چقدر محتمل است که تا پایان سال و قبل از انتخابات مجلس، شاهد افزایش قیمت بنزین باشیم؟ بیان کرد: برنامه هفتم توسعه تا نیمه آبان یا اوایل آذر ماه ابلاغ می‌شود و هر اتفاقی هم بخواهد برای احکام برنامه هفتم اعم از احتمال افزایش قیمت بنزین یا هر یک از احکام دیگر بخواهد رقم بخورد، از اول سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در توضیح دلیل شلوغی پمپ بنزین‌ها هم اظهار کرد: اقدامی که دولت از طرف پمپ بنزین‌ها انجام داد این بود که، چون مصرف بنزین خیلی بالا رفته بود، دسترسی مردم به بنزین را تا حدی محدود کرد تا مصرف را کاهش دهد. در واقع سیاست غیرقیمتی برای کاهش مصرف بنزین انجام داد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس همچنین تاکید کرد: بنابراین تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده