تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۵۰۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گلستان خبر داد؛

رشد ۸۴ درصدی صادرات گلستان در دولت سیزدهم/ افزایش مقاصد صادراتی استان به ۳۳ کشور

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گلستان از رشد ۸۴ درصدی صادرات این استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: میزان صادرات استان گلستان طی این مدت به ۴۶۲ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، «درویشعلی حسن‌زاده» مدیرکل صمت استان گلستان در قرارگاه خبری شهید همدانی ویژه هفته دولت با اشاره به عملکرد دو ساله دولت سیزدهم در بخش صنعت، معدن و تجارت استان گلستان اظهار کرد: در بخش نظارت بر بازار طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم تعداد ۲۵۴ هزارو ۵۴ مورد بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل ۱۰ هزار و ۴۸۴ فقره پرونده به ارزش ریالی ۴ هزار و۴۴۷ میلیارد ریال شده است که نسبت به مدت مشابه قبل از آن از نظر تعداد بازرسی‌ها ۴۲ درصد، از نظر تعداد پرونده متشکله ۴۰ درصد و از نظر ارزش ریالی پرونده‌ها ۶۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این مدت ۲۳۳ مورد بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل پرونده‌هایی به ارزش ریالی ۷۹۵ میلیارد ریال شده که نسبت به‌مدت مشابه قبل از آن از نظر تعداد بازرسی‌ها ۵۴ درصد، از نظر تعداد پرونده متشکله ۵۴ درصد و از نظر ارزش ریالی پرونده‌ها ۹۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صمت استان گلستان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۸ هزار و ۸۴ بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل ۶ هزار و ۲۹۸ فقره پرونده به ارزش ریالی هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال شده است.

کشف ۶۹۹ فقره پرونده تخلفاتی طی دوماه اخیر در حوزه آرد و نان

وی با اشاره به واگذاری نظارت بر خبازی‌های استان گلستان به این اداره صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ اضافه کرد: پس از اجرای طرح تشدید نظارت بر خبازی‌های استان در مجموع تعداد ۷ هزار و ۲۸۶ مورد بازرسی از خبازی‌های استان انجام شده که منجر به تشکیل ۶۹۹ فقره پرونده به ارزش ریالی ۱۴ میلیارد ریال شده است.

حسن‌زاده با بیان اینکه ستاد خبری اداره کل نیز تعداد ۳ هزار و ۳۵۴ فقره گزارش را دریافت و بررسی کرده است، خاطرنشان کرد: در حوزه فرش دستباف، سال گذشته ۵۳ هزار مترمربع تولید داشته‌ایم که بخشی از آن صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ثبت اشتغال در سامانه رصد طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم تعداد ۲۰ هزار و ۶۵۲ نفر در سامانه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه قبل از آن رشدی ۳ درصدی داشته است، تاکید کرد: طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم تعداد ۱۶ هزار و ۶۴۴ فقره پروانه کسب صدور اولی در استان داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه قبل از آن رشدی پنج درصدی داشته است.

مدیرکل صمت استان گلستان اضافه کرد: با پیگیری و برگزاری چندین جلسه با مؤسسه پژوهش‌های بازرگانی، سند آمایش صنعتی و معدنی با تکیه بر نتایج سند آمایش استان اصلاح و رسته‌های منتخب از ۶۲ رسته به ۱۳۴ رسته افزایش یافت که امیدواریم نتایج این اصلاحات در برنامه‌های توسعه‌ای و در نظر گرفتن موضوع توازن سرمایه‌گذاری در استان و کشور اتفاق افتد.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم میزان صادرات گلستان با رشدی ۸۴ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن به ۴۶۲ میلیون دلار رسیده، افزود: میزان صادرات گلستان از نظر وزنی نیز با رشدی ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن به ۷۹۱.۵ هزار تن رسیده است.

حسن‌زاده با بیان اینکه ارزش هر تن کالای صادراتی استان در پایان سال ۱۴۰۰ برابر ۴۵۵ دلار بود که با رشدی ۳۶ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ به ۶۱۷ دلار رسیده، گفت: مقاصد صادراتی استان از ۲۵ کشور پیش از دولت سیزدهم به ۳۳ کشور در حال حاضر رسیده که به بیش از ۱۰ کشور اروپایی در اوج تحریم‌ها، دو کشور آفریقایی و مابقی به سایر کشور‌های آسیایی و همسایگان کشورمان صادرات داشته‌ایم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده