تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۱۴۹۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مقام مسوول خبر داد:

افزایش ۶۶ درصدی ارزش صادرات استان آذربایجان‌غربی در ۴ ماهه نخست سال‌جاری

‌می‌متالز - سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی اعلام کرد که سهم صادرات این استان از کل صادرات کشور در سال‌جاری، ۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تن به ارزش یک هزار و ۲۹۴ میلیون بوده است.

به گزارش می‌متالز، «اسد فرهمند» سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی ۴ ماهه نخست سال جاری بر اساس اطلاعات آماری سازمان توسعه تجارت ایران صادرات کل کشور ۴۵ میلیون و ۷۵۷ هزار تن به ارزش ۱۵ هزار و ۹۰۳ میلیون دلار بوده که سهم استان آذربایجان غربی ۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تن به ارزش یک هزار و ۲۹۴ میلیون دلار از کل صادرات کشور است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان‌غربی و هم مرزی با ۳ کشور ترکیه، آذربایجان و عراق و دارا بودن چند گمرک و پایانه مرزی یکی از استان‌های مهم در توسعه تجارت کشور محسوب می‌شود، به‌خصوص هم مرزی با کشور ترکیه که تنها راه زمینی جهت دسترسی به بازار‌های اروپای قلمداد می‌شود و بهترین موقعیت را جهت توسعه تجاری کشور را با کشور‌های اورآسیایی و اروپایی را دارد.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی در ادامه خاطرنشان کرد: با انجام صادرات ۳ هزار و ۵۶۹ هزار تن انواع کالا‌های تولید داخلی طی ۴ ماهه نخست امسال از گمرکات استان به ارزش یک هزار و ۲۹۴ میلیون دلار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۶ درصد افزایش را داشته است.

وی اضافه کرد: میزان واردات کل کشور از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه، ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن انواع کالا‌های اساسی و مورد نیاز کشور به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲۲ میلیون دلار بوده که ۱۷۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۱۸ میلیون دلار از طریق گمرکات استان آذربایجان غربی وارد کشور شده است.

فرهمند با بیان اینمه طی ۴ ماهه نخست امسال ۱۷۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۱۸ میلیون دلار از مبادی قانونی استان وارد کشور شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۹ درصد کاهش داشته است، گفت: ۵ قلم عمده کالا‌های صادراتی از استان گاز طبیعی، میله‌های آهنی و فولادی، محصولات کشاورزی، شمش تولید شده از آهن و محصولات آهنی اسفنجی بوده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
غروب برج‏‏‌های چینی/ خرید و فروش خانه‌های چندسال ساخت از نوساز‌های بازار مسکن چین سبقت گرفت و همزمان قیمت این خانه‌ها افت کرد؛ این علامت «اصلاح رفتاری» چینی‌ها از سال‌ها سرمایه‌گذاری ملکی به «خروج از این پناهگاه» است
«بلوغ» مشهورترین بازار سفته‏‏‌بازی ملکی در جهان؛ بازار «ثانویه» فروش خانه در چین بعداز ۳۴ سال رونق گرفت

غروب برج‏‏‌های چینی/ خرید و فروش خانه‌های چندسال ساخت از نوساز‌های بازار مسکن چین سبقت گرفت و همزمان قیمت این خانه‌ها افت کرد؛ این علامت «اصلاح رفتاری» چینی‌ها از سال‌ها سرمایه‌گذاری ملکی به «خروج از این پناهگاه» است