تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۱۵۶۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چای و سنگ‌آهن پرچم‌دار هفته سبز کامودیتی‌ها

‌می‌متالز - کامودیتی‌ها هفته گذشته را صعودی پشت سر گذاشتند. قیمت انواع انرژی به جز نفت و گاز رشد کرد، قیمت چایی نیز برای چندمین هفته متوالی افزایش پیدا کرد و در بازار فلزات قیمت‌ها پس از چند ماه ریزش، صعودی شد. نقره، سنگ‌آهن و روی سبزترین فلزات هفته بودند.

به گزارش می‌متالز، آخرین روز‌های ماه آگوست همزمان با اولین روز‌های شهریور ماه به دوران پرتقاضایی برای کامودیتی‌ها تبدیل شد و نتیجه آن رشد قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها بود. از فلزات گرفته تا محصولات کشاورزی و انواع انرژی همگی هفته سبزی را پشت سر گذاشتند. با این حال داده‌های اقتصادی هفته آینده احتمالا تاثیر زیادی بر قیمت کامودیتی‌ها می‌گذارد.

کارشناسان عقیده دارند احتمال کاهش قیمت نفت و گاز با وجود نزدیک شدن به زمستان وجود دارد، ولی قیمت محصولات کشاورزی شاید به روند صعودی خود ادامه بدهد.

انرژی

قیمت نفت در طول هفته گذشته تقریبا ثابت ماند، ولی زغال‌سنگ، اتانول، بنزین و متانول صعودی بودند و در انتها پس انتشار اخباری مبنی بر پر شدن ظرفیت گاز اروپا قیمت گاز طبیعی نیز کاهش پیدا کرد. نوسان قیمت انواع انرژی به قرار نمودار زیر است:

چای و سنگ‌آهن پرچم‌دار هفته سبز کامودیتی‌ها

تحلیل‌گران بسیاری نسبت به آینده قیمت نفت ابراز نگرانی می‌کنند و عقیده دارند قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به کانال ۷۰ دلار یا حتی شاید پایینتر سقوط کند.

فلزات

هفته قبل قیمت‌ها در بازار فلزات یک دست صعودی بود. طلا ۱.۳۸ درصد رشد کرد تا قیمت نقره نیز بیش از ۶.۶ درصد افزایش پیدا کند. نوسان قیمت سایر فلزات به قرار نمودار زیر است:

چای و سنگ‌آهن پرچم‌دار هفته سبز کامودیتی‌ها

رشد کمتر از ۸ درصدی قیمت سنگ آهن خبر مهم بازار فلزات در طول هفته گذشته بود. قیمت سنگ آهن برای بار چندم به محدوده ۱۰۰ دلار به ازای هر تن نزدیک شد، ولی افزایش شدید تقاضا مانع از دست رفتن کانال ۱۰۰ دلاری شد. در مقابل قیمت لیتیوم در این هفته ثابت ماند.

کشاورزی

رشد قیمت چایی در بازار‌های جهانی همچنان ادامه دارد. قیمت چایی در طول ۱ ماه گذشته نزدیک به ۴۱ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه شکر نیز دوباره به مدار صعودی برگشت. پس از اعلام ممنوعیت صادرات شکر از هند، قیمت هر تن شکر فراتر از ۷۰۰ دلار رفت. نوسان قیمت هفتگی سایر محصولات کشاورزی به قرار نمودار زیر است:

چای و سنگ‌آهن پرچم‌دار هفته سبز کامودیتی‌ها

بازار محصولات کشاورزی به غیر از گندم هفته سبزی را پشت سر گذاشت، فقط قیمت گندم حدود ۳.۲۶ درصد کاهش پیدا کرد، ولی قیمت سایر محصولات صعودی بود. در این میان افزایش قیمت کاکائو، قهوه و شکر شاید خبر بدی برای تولیدکنندگان شکلات و بیسکوییت باشد.

صنعتی

بازار فلزات صنعتی هفته گذشته را یک دست صعودی سپری کرد. آلومینیوم، روی، قلع، نیکل و ... همگی بازدهی مثبتی به ثبت رساندند. نوسانات هفتگی این دسته از کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

چای و سنگ‌آهن پرچم‌دار هفته سبز کامودیتی‌ها

روی سبزترین فلز هفته بود در حالی که آلومینیوم کمترین افزایش قیمت را در میان سایر فلزات تجربه کرد. در مجموع قیمت بسیاری از فلزات در طول هفته گذشته بیش از ۲ درصد رشد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده