تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۱۵۷۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هت تریک سبزپوشی در هفته

‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی قدم در هفتمین روز شهریور می‌گذارد که هفته به نسبت خوبی را آغاز کرده‌است. با وجودی که روز گذشته معاملات بورس تهران فروغ و طراوت روز‌های گذشته را نداشت، اما با سبزپوشی نصفه و نیمه‌ای مهمان دیدگان کم‌توان سهامداران شد و افزایش بلندی شاخص قیمت‌ها در روز دوشنبه، رنگ سبز بهاری را در نقشه بازار و تابلوی معاملاتی خلق کرد.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با شروع توفانی به استقبال روز دوشنبه رفت، با این‌وجود در ساعات پایانی معاملات میزان عرضه‌ها کمی افزایش پیدا کرد و نماگر‌های بازار را به عقب‌نشینی واداشت. روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۶/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع پیدا کرد و در سطح ۲‌میلیون و ۸۴‌واحدی ایستاد.

رشد ۳۲‌هزار‌واحدی شاخص‌کل در حالی اتفاق افتاد که شاخص‌کل هموزن نیز حدود ۶۸/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرد و بر بلندی ۷۰۵‌هزار و ۱۵۴‌واحدی قرارگرفت. در فرابورس نیز برای چهارمین روز متوالی شاهد افزایش ارتفاع نماگر اصلی این بازار بودیم و روز گذشته با سبزپوشی ۷/ ۰‌درصدی، این شاخص در ارتفاع ۲۶‌هزار و ۲۷۸‌واحدی قرارگرفت.

روز گذشته سه نماد «فارس»، «پارسیان» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس و نماد‌های «وسپهر»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند.

همچنین «شستا»، «خگستر» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند. صعود بازار به قله‌های رفیع و فتح ابر کانال ۲‌میلیون‌واحدی در روز‌های اخیر سایه ترس و ناامیدی چندماهه را در دل سرمایه‌گذاران کمرنگ ساخته است. با وجودی که نرخ ارز در روز‌های اخیر نوسان و افت و خیز چندانی را از خود به نمایش نگذاشته چنین به‌نظر می‌رسد که در شرایط فعلی بازار چشم به اخبار مثبت داخلی و خارجی دوخته است، به‌طوری‌که انتشار اخبار عضویت دائمی ایران در گروه بریکس به دلیل ظهور امید‌ها از چشم‌انداز مثبت نسبی تجارت بین‌المللی را می‌توان از عوامل تاثیرگذار بر رنگ دلنشین این روز‌های تابلوی معاملاتی بازار عنوان کرد. همچنین با توجه به تاثیرگذاری و لیدرمحور‌بودن صنعت خودرو، افزایش بلندی این صنعت موجب کاهش فشار فروش سهام گوناگون در چند روز گذشته شده‌است. روز گذشته سید‌احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری پیرامون فرموله‌کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی گفت: مصوبه پیشین در موضوع نرخ خوراک مورد اصلاح قرارگرفت و دولت در تبصره‌۱۴ قانون بودجه‌امسال حدود ۲۷۵‌هزار‌میلیارد‌تومان باید از محل فروش داخلی گاز برای سوخت و خوراک درآمد کسب کند. با توجه به اینکه تحقق‌عددی که در قانون تصویب شده‌بود نیازمند قیمت‌هایی شبیه مصوبه پیشین و مصوب خرداد هیات‌وزیران بود، این مصوبه از دو جهت مورد ایراد قرارگرفت. نخست از جهت مهر محرمانه و دوم از نظر زمان اجرا مورد انتقاد و ایراد بود.

هیات‌دولت این دو ایراد را مرتفع کرد و با هدف اینکه در عمل نشان دهد که هیات‌دولت به مساله چشم‌انداز باثبات سرمایه‌گذاری و سودآوری صنایع بیش از مساله تامین بودجه اهمیت قائل است، در مصوبه پیشین خود تجدیدنظر کرد. وی تاکید افزود: در مصوبه نهایی که به هیات تطبیق و نظارت مجلس ارسال خواهد شد، بر اساس فرمولی که از سال‌۹۴ تا یک سال‌قبل نرخ مربوط تعیین‌تکلیف می‌شد، به فرمول سال‌۹۴ با سقف قیمت گاز صادراتی برخواهیم گشت. وزیر اقتصاد در پایان بیان کرد: برای اینکه گام‌های مهم‌تری در زمینه پیش‌بینی‌پذیری آینده برداشته شود و هر ماه اقتصاد در معرض تجدیدنظر مجدد اعداد و ارقام قرار نگیرد این مصوبه با جدیت دنبال خواهد شد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه پیرامون رشد چند‌روزه بازار گفت: بازار سهام به استقبال روز‌های امیدوارکننده‌ای رفته‌است. در این میان انتشار اخباری، چون فرموله‌کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و واگذاری بلوک شرکت ایران‌خودرو باردیگر موجب سبزپوشی بازار شده‌است، با این‌وجود برای حرکت پرقدرت بازار ارزش معاملات باید رشد بیشتری داشته‌باشد. در این بین وابستگی کلیت بازار به گروه خودرویی بر همگان آشکار است و در شرایطی که این صنعت از بورس حال‌خوشی داشته‌باشد، ناامیدی در بازار کم می‌شود. از طرفی بازار از لحاظ ارزش جایگزینی از ارزندگی خوبی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد اوضاع نابسامان چندین هفته بازار بیشتر تحت‌تاثیر ابهامات تزریقی از سوی سیاستگذاران بوده‌است. پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده کمی میزان عرضه‌های بازار افزایش پیدا کنند و درصورتی‌که بازار بتواند حجم عرضه‌های روز‌های آینده را به‌خوبی هضم کند، می‌توان روز‌های درخشان‌تری را برای بازار متصور بود.

همچنین مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه نیز اوضاع بازار را بدین صورت تشریح کرد: بازار سرمایه هفته خوبی را آغاز کرده است، به‌طوری‌که در حال سپری‌کردن سه روز متوالی جذاب هستیم. این روند در صورتی‌که شرایط باثبات بازار تداوم پیدا کند، می‌توان نشانه‌های خروج از روند نزولی را مشاهده کرد. چنانچه روز‌های سبز بازار در هفته‌جاری ادامه پیدا کرده و افزایش نسبی تقاضا به هفته آینده نیز سرایت پیدا کند، می‌توان به استمرار حرکت در مسیر منطقی امیدوار بود. همچنین روز‌های خوب بازار را می‌توان به خوشحالی گروه خودرویی نیز نسبت داد، چراکه این بخش از بازار همواره تاثیر زیادی بر اقتصاد و بازار سرمایه می‌گذارد و در صورت شادابی می‌تواند جو مطلوبی را بر بازار حکمفرما کند، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که از روند رشد در روز‌های آینده کاسته شود و باید منتظر افزایش تقاضای موثر در بازار بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده