تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۱۶۱۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه ۱۱ شهریور؛ هند به دنبال توسعه فولاد/ چرا ایران باید به دنبال تحریک تقاضای داخلی و خارجی باشد؟

‌می‌متالز - تازه‌ترین خبر‌ها از بازار فولاد نشان می‌دهد چرا ایران باید به دنبال تحریک تقاضای داخلی و خارجی باشد؟

به گزارش می‌متالز، امروز قیمت دلار در بازار غیر رسمی تهران ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان بود که این نرخ نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تغییر چندانی نداشت. در عین حال، بانک مرکزی اعلام کرده سیاست تثبیت نرخ را فعلا ادامه می‌دهد که به نظر می‌رسد بر خلاف نظریه‌هایی که در فضای کجازی مبنی بر اینکه نرخ دلار تا ۷۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، نهایتا تا ۵۳ هزار تومان نوسان داشته باشد.

از سوی دیگر، هند اخیرا اعلام کرده فولادسازان را وارد معدنکاری زغال‌سنگ خواهد کرد. انتظار می‌رود تولید زغال‌سنگ داخلی این کشور تا پایان دهه میلادی به ۱۴۰ میلیون تن در سال برسد. هند هدف‌گذاری تولید ۳۰۰ میلیون تنی فولاد اا سال ۲۰۳۰ را دنبال می‌کند. به همین دلیل، عوارض صادراتی برای این محصول در نظر گرفته است.

در این راستا، شمش صادراتی CIS به ۴۷۰ دلار در هر تن رسید. شمش آسیای جنوب شرقی نیز با قیمت ۵۱۱ دلار در هر تن معامله شد که افزایش اندکی دذاشت. میلگرد صادراتی ترکیه، اما ثابت ماند و با همان قیمت ۵۶۵ دلار در هر تن معامله شد. البته منابع ترک اعلام کرده‌اند هزینه‌های تولید افزایش یافته و مانند گذشته تولید فولاد صرفه اقتصادی ندارد. ورق گرم و سرد CIS نیز ثابت ماندن و به ترتیب با قیمت‌های ۵۶۵ و ۶۹۵ دلار در هر تن قیمت خوردند. شمش داخلی چین نیز در یک ماه گذشته نوسانات زیادی داشت، اما اکنون در وضعیت مثبت قرار دارد.

همچنین فولاد روسیه وارد فاز جدیدی شده است. تولید فولاد روسیه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۳۷٫۵ میلیون تن فولاد گزارش شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

در همین حال، در ماه اخیر (ژوئیه) این کشور نزدیک به ۶٫۳ میلیون تن تولید فولاد را به ثبت رساند که این میزان حاکی از رشد ۵٫۸ درصدی نسبت به ماه ژوئیه سال قبل است. البته کشور روسیه در ماه ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۳ در جایگاه پنجم در میان کشور‌های تولیدکننده فولاد خام قرار گرفته است. همچنین این کشور در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب با تولید ۷۱٫۵ و ۷۷ میلیون تن فولاد خام رتبه پنجم جهانی تولیدات فولاد خام را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به ترتیب ۴۱٫۳، ۴۳٫۵، ۴۲٫۳، ۴۳٫۹ و ۴۱٫۷ میلیون تن محصولات نهایی فولاد مصرف کرده است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد روسیه در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳٫۸ میلیون تن آهن خام تولید کرده، این درحالی است که میزان تولیدات این محصول در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۱٫۶ میلیون تن اعلام شده که از این حجم تولیدشده، ۳٫۷ میلیون تن صادرات انجام داده، اما وارداتی نداشته است.

در همین حال، روسیه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۴٫۱ میلیون تن قراضه به کشور‌های دیگر صادر کرده است. البته این کشور در سال ۲۰۲۱ تنها ۹۰۰ هزار تن واردات قراضه را به ثبت رساند.

در مجموع روسیه در سال ۲۰۲۲ با حدود ۱۷٫۹ میلیون تن صادرات فولاد، جایگاه هفتمین بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات فولادی جهان را تصاحب کرده است.
آمار‌های ایران نشان می‌دهد در مجموع چهار ماهه اول امسال همگام با افزایش تولید فولاد، بخش قابل‌توجه این تولید صرف مصارف داخلی شده و بخشی نیز به صادرات اختصاص یافته است.

همچنین میزان مصرف ظاهری فولاد طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲/۲ تا ۶/ ۸ درصدی را تجربه کرده است. فعلا وضع ایران نسبت به فولادسازان دیگر بهتر است، اما به نظر می‌رسد تحریک کشور‌های دیگر در زمینه تحریک تقاضای داخلی و خارجی روند بهبود داشته باشد. ایران نیز در این مسیر باید گام بردارد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می‌دهد در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت‌ها به صورت ثایت گزارش شده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت‌ها با کاهش ۳۰۰ تومانی مواجه شدند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ثبات قیمت نسبت به هفته گذشته مشاهده شده است.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شده است.

در همین حال، در بازار پروفیل، بعضی مبادی فروش با ثبات قیمت و همچنین بعضی فروشندگان با کاهش ۵۰۰ تومانی از افزایش قیمت‌های هفته گذشته خود عقب نشینی کردند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده