تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۶۳۴۰
سرویس خبر : انرژی
وزیر اقتصاد:

دولت در مساله نرخ خوراک دنبال توزیع رانت و تامین کسری بودجه نیست/ بازگشت به فرمول پیش‌بینی پذیری را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد تاکید کرد: در مساله نرخ خوراک پتروشیمی دولت نه به دنبال توزیع رانت به پتروشیمی یا فولاد و نه به دنبال تامین صرف بودجه خود بود.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول گفت: مساله مهم برای تیم اقتصادی دولت، مجموع و برآیند تصمیمات بر اقتصاد است نه صرفا کسری بودجه و نه صرفا جهت گیری خوشایند فلان صنعت. البته ملاحظه مربوط به کسری بودجه یکی از ملاحظات مهم است، اما تنها متغیر نیست و پیش‌بینی‌پذیری تولید بنظرم خیلی مهم‌تر است و تلاش کردیم تا صدای صنایع و تولید را به سایر سیاستگذاران برسانیم.

وی ادامه داد: قائل به این هستیم که هر عاملی که سبب شود انگیزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان (نه رانت جویان) افزایش پیدا کند حتی اگر در کوتاه مدت برای دولت فشار هزینه‌ای ایجاد کند را تقویت می‌کنیم چرا که این اقدام در بلند مدت به نفع اقتصاد ایران است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه دولت بار‌ها در تصمیمات خود این رویکرد را نشان داده است، افزود: در همین راستا خود دولت پیش قدم شد تا مالیات تولید را کاهش دهد هر چند که از این مسیر درآمد‌های مالیاتی را کاهش می‌دهد، اما خود ما پیشنهاد دهنده بودیم. علت این بود که معتقد بودیم برای آنکه اقتصاد از رکود دهه ۹۰ خارج شود، نیازمند مشوق‌هایی است که فعالیت‌های تولیدی را جذاب‌تر کند.

وی ادامه داد: در نتیجه در مساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جمع‌بندی که در نهایت صورت گرفت این بود که اگر برگردیم و براساس فرمول سال ۱۳۹۴ عمل کنیم انگیزه تولیدکنندگان و صنایع کشور افزایش پیدا خواهد کرد. البته توجه داشته باشیم که به غلط تصور می‌شود تنها مسئله پتروشیمی‌ها در میان است در حالی که تمام سیمانی‌ها، فولادی‌ها و فعالان حوزه کانی‌های فلزی و غیرفلزی در آن دخیل هستند.

خاندوزی تاکید کرد: ما مسیر میانه‌ای را باید انتخاب می‌کردیم که هم به تولیدکنندگان و صنایع که بخش زیادی از محصولات صادراتی و همچنین تامین ارز در این بخش‌ها قرار دارد، انگیزه بدهیم و از سوی دیگر تصمیم دیگری اتخاذ نکنیم که دولت دچار کسری بودجه جدی شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه مساله مهم پیش‌بینی پذیری برای تولید است، اضافه کرد: شرکت‌های پتروشیمی اساسا به فرمول ایراد داشتند، چرا که یکی از اجزای این فرمول یکی از کشور‌هایی است که اساسا تولید و استخراج گاز ندارد؛ در نتیجه این دسته به دنبال اصلاح فرمول بودند.

وی تاکید کرد: بازگشت به فرمول از این نظر که متغیر مد نظر دولت که همان پیش‌بینی پذیری است را افزایش می‌دهد مورد توجه است. به این معنا که سرمایه‌گذار می‌تواند مقایسه کند که بیاید فعالیت اقتصادی خود را در ایران انجام دهد و یا در عربستان و قطر. شاید برای اولین بار بود که در خود مصوبه دولت پیشنهاد شد تا این فرمول برای ۵ سال در دستور کار قرار گیرد تا پیش‌بینی پذیری را برای تولیدکنندگان داشته باشد.

خاندوزی تاکید کرد: بنابراین دولت نه به دنبال آن بود که رانتی را به پتروشیمی یا فولاد بدهد و نه به دنبال تامین صرف بودجه خود بود. بلکه تلاش کرد تا گزینه‌ای را انتخاب کند که در عین اینکه کمترین کسری بودجه را برای دولت ایجاد کند، پیام و علامت پیش‌بینی پذیری اقتصاد را به تولیدکنندگان بدهد.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)

عناوین برگزیده