تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۱۶۴۶۱
سرویس خبر : انرژی
طی ۷ ماه سال ۲۰۲۳:

صادارت روزانه نفت ایران با رشد ۵۴ درصدی به ۱.۸۵ میلیون بشکه رسید

‌می‌متالز - صادرات نفت ایران از نخستین ماه سال ۲۰۲۳ تا اوت با رشد ۵۴ درصدی به بیش از ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش می‌متالز، روند صادرات نفت و میعانات گازی ایران نشان می‌دهد میزان صادرات از نخستین ماه سال ۲۰۲۳ تا ماه اوت از ۱.۲ به ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که حاکی از رشد ۵۴ درصدی است.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه اوت ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام و ۱۵۲ هزار بشکه در روز میعانات صادر کرده که کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این ماه به ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این رقم بالاترین میزان صادرات نفت ایران در پنج سال گذشته یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام است.

صادرات نفت ایران در اوت نسبت به ماه قبل نیز افزایش ۳۸ درصدی داشت. ایران در ماه جولای ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی صادر کرد.

به عقیده تحلیلگران هرچند روند صادرات نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۳ کمابیش صعودی بوده، اما جهش صادرات نفت ایران در ماه اوت بیانگر بروز تحولی خاص در این زمینه است که توافق ضمنی ایران و آمریکا برای کاهش تحریم‌ها می‌تواند به عنوان دلیلی در این زمینه ذکر شود. برخی هم باور دارند با توجه به کاهش جهانی عرضه نفت، دولت آمریکا برای جلوگیری از رشد بیش از پیش قیمت‌ها مجبور شده فشار بر پالایشگاه‌ها برای نخریدن نفت ایران را بردارد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده