به گزارش میمتالز، سعید عابدی با اشاره به اینکه در کشور ما هزینه حملونقل نسبت به سایر کشورها بسیار بالا است، اظهار کرد: هزینه بار از بندرعباس تا اصفهان هر تن ۲۰ دلار است، زیرا به دلیل نبود زیرساخت، امکان حمل به صورت ریلی وجود ندارد و باید با کامیون منتقل شود و این در حالی است که چین سنگ آهن را از استرالیا با کشتی منتقل میکند و به ازای هر تن فقط چهار دلار پرداخت میکند.
وی افزود: با توجه به اینکه که قیمت گاز صنایع فولادی در چند سال اخیر نسبت به گاز خانگی هفت تا هشت برابر شده است و زیرساخت تأمین انرژی نیز مناسب و متناسب میزان مورد نیاز کشور نیست، در سال دو ماه محدودیت مصرف برق بر صنعت فولاد تحمیل میشود و سه ماه محدودیت مصرف گاز خواهد داشت که باعث میشود فولادسازها با کاهش شدید بهرهوری روبهرو باشند.
مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه اصفهان گفت: اگر زیرساخت ما فراهم بود و مکانیزم بهرهبرداری از معدن درست بود، شرایط بهتر میشد، اما بلایای زنجیره تولید زیاد است و شامل نبود زیرساختهای تأمین انرژی، تکنولوژی و حملونقل، نبود بهرهوری نیروی انسانی، بالا بودن هزینهها بهخصوص هزینه حملونقل نسبت به هزینههای حملونقل سایر کشورها و هزینههای تأمین مالی و وام است.
عابدی اضافه کرد: فولاد مبارکه سرآمد فولاد کشور و در بهرهوری بهتر از دیگر تولیدکنندگان فولاد است، این شرکت شعار سنگ تا رنگ را محقق کرده به این معنی که از اولین مرحله که سنگ است تا آخرین حلقه زنجیره را دارد و از سود تمام این حلقهها بهره میبرد، مهمتر از همه بهرهوری نیروی انسانی و کارخانه آن است که نزدیک به جهان است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در زمره کشورهای بزرگ فولادساز باقی بمانیم، باید به داد زنجیره تولید فولاد رسید.
منبع: خبرگزاری ایمنا