تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۱۶۷۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
حسینی:

از کُندی قابل ملاحظه فعالیت‌های مجتمع فولاد میانه در ماه‌های اخیر به شدت نگران هستیم

‌می‌متالز - نماینده مردم میانه در مجلس گفت:از کُندی قابل ملاحظه فعالیت‌های مجتمع فولاد میانه در ماه‌های اخیر به شدت نگران هستیم.

به گزارش می‌متالز، مرتضی حسینی، با گلایه از کندی عملیات عمرانی پروژه چهاربانده کردن میانه-سرچم، گفت: در زمان وزارت مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی، دستور ادامه عملیات چهاربانده شدن میانه به سرچم که مدت‌ها بود متوقف شده بود، با پیگیری‌های نمایندگان میانه صادر شد.

نماینده مردم میانه در مجلس ادامه داد: مقرر شده بود که این پروژه با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات مالی دولت و با مشارکت بانک ملت انجام شود، اما اکنون مدتی است کار پروژه با سرعت و وسعت لازم پیش نمی‌رود. پیمانکارِ پروژه میگوید پول کافی از سوی دولت به این پروژه تزریق نشده است، با پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شد که سازمان برنامه و بودجه ضمانت بازپرداخت به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان را به بانک ملت صادر نکرده تا این بانک اعتبار مزبور را به پروژه تزریق نماید.

حسینی گفت: اردیبهشت امسال با معاون اول رئیس جمهوردکتر مخبر دیدار کردم و قضیه را توضیح دادم و درخواست صدور دستور و اقدام فوری کردم، مخبر نیز به سازمان برنامه‌وبودجه دستور داد تا هر چه سریعتر موانع را برداشته و ضمانت نامه مذکور را صادر کنند. لیکن با وجود دستور قاطع و صریح معاون اول رئیس‌جمهور، هنوز در پس‌تو‌های دیوان‌سالاری و کاغذبازی معطل هستیم و تا سه روز پیش که تلفنی با جانشین سازمان برنامه و بودجه صحبت کردم، ضمانت‌نامه موردنظر صادر و به بانک ابلاغ نشده بود.

حسینی هم‌چنین با اشاره به کُندی قابل ملاحظه فعالیت‌های مجتمع فولاد میانه در ماه‌های اخیر اظهار داشت: بنده به شدت نگران این وضعیت هستم و آنرا مرتبط با اقدامات نسنجیده شرکت ملی فولاد ایران و فعل و انفعالات نادرستی که در آن مجتمع انجام دادند می‌دانم. یعنی شرکت ملی فولاد مدیر پاکدست، پرکار و با انگیزه قبلی مجتمع فولاد میانه را فقط به دلیل مقاومت وی در برابر اجاره دادن این مجتمع به بخش خصوصی، برکنار کرد! آن هم به صورت کاملا غیر اخلاقی و ناگهانی و بدون اطلاع قبلی!

وی تاکید کرد: این در حالی است که ما نمایندگان مردم، فرماندار و شورای تامین شهرستان نیز با این واگذاری (اجاره به بخش خصوصی) به دلایل مختلف، کاملا مخالف بودیم. فردی هم که توسط شرکت ملی فولاد جایگزین مدیر قبلی شده، انگیزه و توانایی لازم را برای پیشبرد روند کار مجتمع فولاد میانه ندارد و لذا باعث کندی فعالیت‌های مجتمع و افت تولید و بلکه رکود مجموعه شده است. در حالیکه اگر کار‌ها طبق برنامه و سرعت قبلی پیش می‌رفت، الان بخش اکسیژن پلنت باید به بهره‌برداری می‌رسید و فاز ۳ تقریبا تکمیل می‌شد.

حسینی با ابراز گلایه از وزیر صمت که به علت مشغله زیادش، معضلات و مشکلات فولاد میانه را فراموش کرده، تاکید کرد: هر چه سریعتر وزارت صمت، توجه لازم را به فولاد آذربایجان داشته باشد و وضعیت مدیریتی آنرا ساماندهی کند و نواقصات آن را برطرف کندتا در زمان‌بندی وعده داده شده، امکان توسعه فراهم شود و فاز ۴ که زمین‌های مربوط در سال گذشته خریداری و کار‌های مقدماتی فاز مزبور انجام شده و قول انجام به موقع آنرا وزیر سابق داده بود عملیاتی شود.

نماینده مردم میانه در مجلس افزود: خواسته اصلی و سوال بنده از شرکت ملی فولاد این است که چرا فاز ۲ و ۳ مجتمع فولاد میانه را که دو سال است از حالت پروژه درآمده و بخش عمده‌ای از آن (تولید آهن اسفنجی) در حال بهره‌برداری است، بصورت طرح نگه داشته‌است و به شرکت فولاد آذربایجان الحاق نمی‌کند؟ مگر این طرح مکمل و جزئی از شرکت مزبور نیست؟

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مردم خصوصا کارکنان فولاد از این قضایا شدیدا ناراحت هستند و مسوولین ذیربط نباید از صبر و شکیبایی مردم سوء استفاده کنند و به وظایف و تکالیف خود عمل نکنند. مردم میانه بویژه اهالی شریف اسلام‌آباد (راه‌آهن) مدت‌هاست که می‌گویند حداقل به اندازه‌ای که فولاد باعث آلودگی آب و هوای منطقه می‌شود و مردم را دچار رنج و زحمت می‌کند، فایده و منفعت برساند، چرا درصد مشخصی از درآمدهایش را بعنوان مسئولیت اجتماعی و فرهنگی و نیز عمران و آبادانی شهر میانه و روستا‌های اطراف نمی‌دهد؟! چرا به وظیفه قانونی خود در این رابطه عمل نمی‌کند. امیدوارم وزارت صمت به وعده‌ها و تکالیف خویش در خصوص فولاد میانه هرچه سریعتر عمل کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده