تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۱۶۷۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جایی برای ریسک پذیر‌ها

‌می‌متالز - بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای با عناوین مختلف در بسیاری از بورس‌ها فعالیت می‌کند. برخی از ابزار‌هایی که در بورس‌ها عرضه می‌شوند و مورد داد و ستد قرار می‌گیرند...

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای با عناوین مختلف در بسیاری از بورس‌ها فعالیت می‌کند. برخی از ابزار‌هایی که در بورس‌ها عرضه می‌شوند و مورد داد و ستد قرار می‌گیرند، ممکن است استاندارد‌های متداول اطلاع رسانی یا معاملاتی و بحث ریسک و بازده را نداشته باشند. بعضی ابزار‌های استاندارد و متعارفی مثل سهام شرکت‌ها، اوراق بدهی و ... وجود دارد، ولی بعضی ابزار‌ها نیز وجود دارند که ممکن است از ویژگی‌های ریسک و بازده یا اطلاع رسانی و معاملاتی برخوردار نباشند و شرایط ویژه‌ای داشته باشند، برای این ابزار‌ها بازاری تدارک دیده شده است به نام بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای که ممکن است اسامی متنوعی در بورس‌ها داشته باشد؛ و این ابزار‌ها برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قابلیت معامله و داد و ستد پیدا می‌کند. از طرفی به بورس این اجازه را می‌دهد که ابزار‌های متنوع تری را به سرمایه گذاران عرضه کند و از طرفی سرمایه گذاران می‌دانند که با یک ابزار غیر متعارف و غیر استاندارد مواجه هستند و باید دقت لازم را نسبت به آن داشته باشند ناشرانی که تمایل به انتشار ابزار‌هایی دارند که بنا به دلایل مختلف ممکن است شرایط خاصی داشته باشد.

به هر حال بازاری را دارند که در آن بتوانند اوراق خود را منتشر کرده و تامین مالی کنند. بورس تهران نیز با توجه به تمایل به متنوع کردن ابزار‌های مالی قابل داد و ستد در خود، بررسی‌ها را انجام داده و این بازار را تشکیل داده که به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است و امیدواریم در آینده نزدیک ابزار‌هایی در این بازار مورد معامله قرار بگیرند.

شرکت‌های سهام پروژه که سهامی عام هستند به عنوان اولین گزینه برای ورود به این بازار مد نظر قرار دارند. صندوق‌های پوشش ریسک و سایر ابزار‌های مالی که ممکن است استاندارد‌های ریسک و بازده را نداشته باشند هم در این بازار امکان معامله خواهند داشت.

هدف اصلی از تشکیل این بازار ایجاد مکانی برای عرضه شرکت‌هایی است که ویژگی‌های استاندارد و متغیر ریسک و بازده از نظر اطلاع‌رسانی و معاملاتی ندارند، امکان عرضه و معامله داشته باشند. شرکت‌های پروژه سهامی عام که شرایط متعارف سایر شرکت‌ها را که پروژه‌هایشان به ثمر رسیده و خطوطشان فعال است را ندارند و ریسک و بازده و شرایط گزارش دهی متفاوتی دارند، در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاران در این بازار باید آگاه باشند که شرکتی را می‌خرند که هنوز پروژه‌هایش به اتمام نرسیده و ممکن است چند سال تا پایان پروژه‌ها زمان ببرد.

بنابراین، این شرکت‌ها در بازار خاص عرضه می‌شوند و یا صندوق‌های پوشش ریسک که از پرتفوی ریسک پذیرتری نسبت به صندوق‌های دیگر برخوردارند در صورتی که قابلیت عرضه در بورس را پیدا کنند، در این بازار مورد داد وستد قرار می‌گیرند. ممکن است هر ناشری بسته به نیاز‌های مالی ابزاری را طراحی کند که حائز شرایط پذیرش در بازار‌های متعارف نباشد، اما قابلیت پذیرش و درج و معامله در بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای را داشته باشند که بسته به مورد ورود خواهند کرد.

همچنین بسته به هر مورد، بیانیه ریسکی برای هر یک از محصولاتی که در این بازار معامله می‌شود تهیه شده وسرمایه‌گذار باید آن را امضا کرده و اعلام کند که از شرایط محصول آگاه است و با آگاهی از ویژگی‌های آن بیانیه را امضا می‌کنند و شرط اصلی نیز امضای بیانیه ریسک است./ شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس

رضا کیانی - مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده