تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۶۸۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایشی به نفع بورس

‌می‌متالز - اواسط هفته گذشته بود که خبر تغییر مصوبه دولت درمورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای حمایت از این صنایع تغییر کرد و وزیر اقتصاد اعلام کرد که نرخ تسعیر جهت محاسبه قیمت خوراک نرخ مرکز مبادله یعنی ۳۸.۵۰۰تومان خواهد بود. در ادامه بانک‌مرکزی یک اقدام جدید را نیز در دستور کار قرارداد و نرخ ارز جهت محاسبه قیمت پایه را نیز همین عدد لحاظ کرد.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس ظرف یک روز قیمت پایه صد‌ها محصول مختلف تولیدی واحد‌های پتروشیمی با افزایش ۳۰‌درصدی مواجه شد. این اخبار در روز‌های انتشار نیز اثر روانی خود را بر بازار گذاشت و روند مثبت را در بورس تداوم بخشید. کارشناسان معتقدند افزایش نرخ تسعیر ارز برای صنایع صادرات‌محور خبر خیلی خوبی است؛ چراکه سود قابل‌شناسایی این شرکت‌ها از محل تسعیر ارز رشد قابل‌توجهی خواهد کرد، البته این اتفاق برای یکسری صنایع که مصرف کننده دلار هستند و ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی می‌گرفتند - اصطلاحا ریالی محور‌هایی که مشمول دریافت ارز ۲۸.۵۰۰ بودند- خبر چندان خوبی به‌نظر نمی‌رسد چراکه هزینه تمام‌شده آن‌ها افزایش خواهد یافت. هرچند نمی‌توان موضوع افزایش نرخ تسعیر ارز را به تنهایی و با فاکتورگرفتن سایر اتفاق‌هایی که مخصوصا در دو هفته اخیر رخ‌داده بررسی کرد، اما با توجه به صادرات محور‌بودن حدود ۸۰‌درصد بازار می‌توان گفت این افزایش به نفع بورسی‌ها خواهد بود. حسن حسین نیا، تحلیلگر بازار سهام در این‌باره معتقد است؛ تغییر نرخ تسعیر ارز می‌تواند برای برخی از شرکت‌های بورسی خبر خوبی باشد و اثر مثبتی روی آن‌ها داشته‌باشد، اما برای برخی دیگر اینطور نباشد و هزینه‌ها را برای آن‌ها بالا ببرد و این موضوع بستگی به دلاری یا ریالی‌بودن و واردات یا صادرات‌محور‌بودن شرکت‌ها دارد، اما کلیت این اتفاق برای بازار سرمایه اثر مثبتی در پی دارد چراکه دلاری‌بودن و صادرات‌محور‌بودن برای بازار سرمایه ایران واقعیتی غیرقابل‌انکار است.

وی افزود: در مقطع فعلی نمی‌توان صرفا افزایش نرخ تسعیر ارز را به‌صورت منفک بررسی کرد و اثر آن باید با سایر شرایط و همچنین تغییراتی که اتفاق‌افتاده به‌صورت همزمان سنجیده شود. افزایش نرخ تسعیر ارز با فرموله‌شدن نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها و همچنین گاز صنایع همزمان شد. چنانچه بخواهیم افزایش نرخ تسعیر ارز را به‌تن‌هایی درنظر بگیریم افزایش آن باعث می‌شود رانت برای کلیت جامعه از بین برود و قسمتی از این سود‌هایی که در بازار مصرف به جیب دلال‌ها می‌رفت حالا این امکان را دارد که به بخش تولید برود و این بخش را منتفع کند.

حسین نیا گفت: علاوه‌بر این برخی از صنایع مانند بانکداری قطعا بعد از افزایش نرخ تسعیر ارز باید منتظر اتفاق جدیدی باشند. انتظار داریم نرخ تسعیر ارز برای دارایی‌های ارزی بانک‌ها نیز تغییر کند، اما افزایش نرخ تسعیر ارز برای برخی از صنایع مانند غذایی‌ها یا خودرویی‌ها - البته صنایع خودرویی در حال‌حاضر ناچار هستند دلار خود را از بازار مبادله‌ای تامین کنند - در صورتی‌که همزمان افزایش نرخ محصولات را برای آن‌ها درنظر نگیریم، می‌تواند حاشیه سود این صنایع را به‌شدت کاهش دهد و در برخی از مواقع باعث زیان آن‌ها نیز بشود، اما در کل حداقل باعث افزایش سود‌ریالی شرکت‌ها می‌شود، هرچند ممکن است نتیجه کلی با توجه به تغییراتی که در سایر قوانین نیز افتاده است با کاهش حاشیه سود شرکت‌ها همراه باشد، اما رشد سود ریالی شرکت‌ها را قطعا شاهد خواهیم بود، اما روی هم رفته تاثیر مثبت این اتفاق برای بازار سرمایه قطعا بیشتر از اثر منفی آن است.

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین درخصوص وضعیت بورس در هفته سوم شهریور با توجه به اخباری که تاکنون به بازار سرمایه مخابره شد نیز گفت: به‌نظر می‌رسد تغییرات اتفاق‌افتاده در بازار سرمایه فارغ از موضوع بنیادی، به‌جز تعداد معدودی از شرکت‌ها برای کلیت بازار تغییرات خوبی هستند و اخبار و شرایطی که در حاشیه بازار شنیده می‌شود مثبت است. چنانچه تابلوی معاملاتی را بررسی کنیم و معاملات را موردکنکاش قرار دهیم قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که تغییرات خاصی در حال اتفاق‌افتادن است. در برخی از روز‌ها ما شاهد خرید‌های خاص با حجم و ارزش معنادار در برخی از نماد‌های تعیین‌کننده و تاثیرگذار بازار هستیم و این اتفاق می‌تواند در روز‌های آینده اثرات خود را نشان دهد.

وی افزود: باید قبول کرد که طی چندهفته اخیر شاهد رشد نسبتا خوبی در ارزش معاملات بودیم و استنباط من این است که در هفته سوم شهریور ارزش معاملات می‌تواند رشد کند و این رشد می‌تواند یک پالس مثبت برای پول‌های پارک‌شده در حاشیه بازار باشد. آنچه در حال‌حاضر در برخی از نماد‌های تاثیرگذار و کلیدی بازار و همچنین صندوق‌های اهرمی می‌بینیم نشان از بازگشت بازار سرمایه به کانون‌توجه دارد. البته در مقطع فعلی بازار سرمایه شاهد چند مساله خواهیم بود. اول اینکه، چون بازار سعی می‌کند واکنش خوبی به اخبار حاشیه‌ای نشان دهد از همان ساعات آغازین معاملات شاهد شکل‌گیری رونق تقاضا در بازار هستیم، اما چون هنوز ورودی نقدینگی به بازار به حدی نرسیده که بتواند این مثبت ابتدایی را نگه دارد در نیمه‌های دوم اغلب شاهد عرضه‌های بیشتر در نماد‌ها خواهیم بود، با این‌وجود کلیت و بازدهی انتهایی هفته در دو هفته اخیر رضایت‌بخش بوده‌است و این مساله به‌تدریج و با ورود نقدینگی می‌تواند بهبود پیدا کند و کل ساعات معاملاتی را پوشش دهد.

حسین نیا ادامه داد: موضوع بعدی این است که، چون هنوز ورود نقدینگی به میزانی نبوده که بتواند کلیت بازار و شناوری موجود بازار را پوشش دهد فعلا شاهد رونق تقاضا در کل سهام بازار و صنایع نیستیم، بلکه برخی از صنایع که محور بازار بوده و شناخته‌شده‌تر هستند مانند پتروپالایشی‌ها، خودرویی‌ها، صندوق‌های اهرمی و... نقدینگی بیشتری را به خود جلب می‌کنند، اما هرقدر که بازار عمق بیشتری پیدا کند و ورودی نقدینگی بیشتر باشد، شاهد اوج‌گیری سهم‌های کوچک‌تر و به‌تدریج شاخص‌کل هموزن نسبت به شاخص‌کل خواهیم‌بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده