تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۱۶۹۴۳
سرویس خبر : انرژی
احتمال خیزش قیمت جهانی نفت شدت گرفت

برندگان و بازندگان نفت ۱۰۰ دلاری

‌می‌متالز - قیمت نفت برنت در بازار‌های بین‌المللی به ۹۰ دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است. برخی از تحلیل‌گران می‌گویند قیمت طلای سیاه دوباره به روز‌های ابتدایی جنگ روسیه و اوکراین خواهد رسید. این یعنی باید در انتظار نفت ۱۰۰ دلاری باشیم. اما آیا چنین چیزی ممکن است؟ اگر واقعا نفت ۱۰۰ دلاری شود، در انتظار چه اتفاقاتی در جهان باشیم؟

به گزارش می‌متالز، نیویورک‌تایمز در مطلبی به سناریو‌های مختلف در ارتباط با قیمت نفت پرداخته است. طبق این گزارش، نفت به دلیل تداوم سیاست کاهش عرضه از طرف روسیه و عربستان با افزایش قیمت مواجه شده است.

ظاهرا عربستان سعودی تمایلی ندارد قیمت‌های بالاتر و سه‌رقمی را ببیند چرا که می‌داند قیمت بالاتر برای نفت، برابر با رکود اقتصادی و بحران در جهان خواهد بود.

از طرف دیگر، چین به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین متقاضی نفت در جهان، به لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد. این یعنی، تقاضا از طرف چین به زودی کاهش خواهد یافت.
به این ترتیب از وضعیت عربستان و چین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که احتمالا نفت به ۱۰۰ دلار نخواهد رسید. با این حال، این پرسش مطرح است که اگر واقعا نفت ۱۰۰ دلاری شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

نفت ۱۰۰ دلاری به نفع ایران و ونزوئلا

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند نفت گران‌تر، احتمال اصرار بانک‌های مرکزی بر سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره را بالا می‌برد. در حالی‌که برخی معتقدند نرخ تورم ارتباطی با نفت ندارد و نفت الزاما نمی‌تواند به صورت درازمدت قیمت‌ها را بالا ببرد، اما برخی می‌گویند افزایش قیمت نفت، منجر به خیزش قیمت‌ها و خیزش تورم خواهد شد که حاصل آن، اقدام دوباره بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ بهره خواهد بود.

بسیاری از سرمایه‌گذاران اخیرا اوراق قرضه ۱۰ ساله خود را فروخته‌اند چرا که نگرانند بانک‌های مرکزی دوباره به سیاست‌های انقباضی خود در زمینه افزایش نرخ بهره ادامه دهند.

آمریکا هم تمام تلاش خود را می‌کند تا از طریق عرضه بیشتر نفت در بازار، جلوی خیزش قیمت‌ها را بگیرد. به همین دلیل است که حتی با ورود نفت‌های تحریمی نظیر نفت ایران و ونزوئلا هم موافقت شده که افزایش صادرات نفت در این کشور‌ها را هم به همراه داشته است. با این حال، سرنوشت اقتصاد جهان، فعلا به سرنوشت نفت گره خورده است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده