تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۵
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۱۷۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد اقتصادی شبه‌قاره در سال ۲۰۲۴ به ۶.۴ درصد خواهد رسید

جهانی شدن؛ راز موفقیت هند

‌می‌متالز - رهبران قدرتمندترین کشور‌های جهان بار دیگر برای برگزاری اجلاس گروه بیست در روز‌های ۹ و ۱۰ سپتامبر در پایتخت هند گرد هم آمدند تا مشکلات جهانی و چالش‌های پیش‌رو را حل‌وفصل کنند. شواهد گویای آن است که هند همزمان با میزبانی از رهبران این اجلاس، توجه آن‌ها را نیز به خود معطوف کرده است.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس مقامات اقتصادی حاضر در این نشست با بررسی رویداد‌های اقتصادی این کشور بر این باورند که هند در سال‌های آتی جایگاه خود را در میان برترین اقتصاد‌های برتر جهان تقویت خواهد کرد. اقتصاددانان دلیل این امر را پاسخ مثبت هند به جهانی شدن می‌دانند.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی، هند با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۳۹/ ۳ تریلیون دلار در میان کشور‌های گروه ۲۰ در رتبه پنجم قرار دارد. با استناد به آمار فوق باید گفت که رشد اقتصادی هند (جز دوران شیوع ویروس کرونا) رو به افزایش بوده و ارقام مثبتی را به ثبت رسانده است. تولید ناخالص داخلی هند در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۷/ ۳درصد از تولید داخلی جهانی ۵۶/ ۱۰۰تریلیون دلاری را شامل شده بود. در این بحبوحه برخی از کارشناسان اقتصادی تاکید کردند که هند در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کرد و در نتیجه چشم‌انداز اقتصادی را برای سال ۲۰۲۳ نیز دستخوش تغییر کرد. در پیرامون این بحث باید به گزارش منتشر شده از اکو ایران نیز در خصوص رشد اقتصادی این کشور نگاهی انداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: «تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۳ و در مقایسه با سال گذشته میلادی، ۸/ ۷درصد رشد کرده؛ آماری که سریع‌ترین رشد تولید ناخالص داخلی هند در یک سال اخیر است و از افزایش ۰۶/ ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۳ نیز فراتر رفته است. اقتصاددان‌ها همچنین پیش‌بینی رشد ۱/ ۶ درصدی برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۴ ارائه داده‌اند که پایین‌تر از تخمین ۵/ ۶درصدی بانک مرکزی هند است. طبق اعلام معاون اجرایی «اکسیس بانک» واقع در هند، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۴، حدود ۴/ ۶ درصد خواهد بود که یکی از بهترین آمار‌ها در میان اقتصاد‌های برتر جهان است.» علاوه بر این اعداد و ارقام عده‌ای از تحلیلگران تاکید کردند که از جریان خالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نباید غافل شد. این شاخص که به شناخت توسعه تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد هند کمک می‌کند حاکی از آن است که جریان خالص سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۸میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. علاوه بر این هند بر بازار تجارت فناوری خارجی کنترل و ۵۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. علاوه بر این صنعت صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات با سرعت بالایی رشد کرده و به بیش از ۴۵درصد از کل صادرات بخش خدمات رسیده است. داده‌های مذکور بیان می‌کند که دلیل موفقیت این کشور نسبت به سایر اقتصاد‌های جهان، مساله جهانی شدن بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده