تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۳
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۱۷۲۱۳
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل پالایشگاه تهران خبر داد:

برنامه افزایش ۲۳ درصدی تولید بنزین پالایشگاه بورسی و خرید سهام "شاراک"

‌می‌متالز- مدیرعامل پالایشگاه تهران از افزایش ۲۳ درصدی تولید روزانه بنزین یورو ۵ با اجرای واحد بنزین سازی و برنامه خرید سهام پتروشیمی شازند خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حامد آرمان فر از آغاز مطالعات طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره برای اجرا از سوی شرکت‌های مطرح دانش‌بنیان داخلی طی چند روز آینده خبر داد و اعلام کرد: ۳۵ درصد محصولات تولیدی را نفت‌گاز تشکیل می‌دهد که پروژه‌های توسعه‌ای آن انجام شده است. بطور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ توسط "شتران" تولید می‌شود که ضمن تامین کل نیاز شهر تهران، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

حدود ۱۳ درصد از محصولات تولیدی را نیز بنزین تشکیل می‌دهد که از نظر گوگرد طبق استاندارد‌های یورو است، اما از نظر اکتان و بنزن با استاندارد‌ها تطابق ندارد. به همین منظور طرح محیط زیستی بنزین‌سازی طراحی شد. بنزین تولیدی روزانه ۶.۵ میلیون لیتر است که با اجرای طرح بنزین‌سازی با پیشرفت ۵۲.۵ درصدی و ورود نفتای تولیدی به واحد سی‌سی‌آر، بطور میانگین روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ تولید خواهد شد. برآورد اولیه برای سرمایه گذاری در این پروژه ۲۸۰ میلیون یورو است.

حرکت به سمت پتروپالایشی شدن مهم‌ترین برنامه برای تحقق چشم‌انداز آینده این شرکت است که در این راستا برای خرید پتروشیمی شازند طی سال حاری با اخذ موافقت هیات مدیره برنامه‌ریزی شده است. این طرح مزایای زیادی برای پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند خواهد داشت و تأمین خوراک پتروشیمی شازند نیز تضمین خواهد شد.

بخشی از سبد سوخت مصرفی را نفت کوره تولیدی تشکیل می‌داد که علاوه بر آلودگی، ضرر و زیان برای شرکت و استفاده از گاز صرفه اقتصادی بالایی داشت. به‌منظور رفع این چالش از آبان ۱۴۰۰، نفت کوره مصرفی به صفر رسید.

قراردادی با شرکت آب و فاضلاب تهران منعقد شده تا تمام مصرف آب از پساب شهری باشد و عملاً وابستگی به آب شرب صفر خواهد شد. مرحله مقدماتی این طرح راه‌اندازی شده است.

وظیفه "شتران" تنها تأمین سوخت نیست بلکه تأمین انرژی با استفاده از روش‌های تجدیدپذیر و پاک است. به این منظور برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات اقدام شده که در صورت اجرایی شدن، برق تولیدی در اختیار برق منطقه‌ای قرار داده می‌شود و وابستگی به انرژی‌های فسیلی کمتر خواهد شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده