تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۱۷۳۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران:

آموزش معدنی در دانشگاه باید کاربردی شود

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه آموزش معدنی در دانشگاه باید کاربردی شود، گفت: سیستم آموزشی ما به‌شکلی طراحی شده که بیشترین تاثیر و کاربرد را در زمینه‌های تئوریک دارد، اما در رشته‌هایی مثل آموزش معدنی که نیازمند بخش عملیاتی است، کارکرد آموزشی‌مان به‌گونه‌ای نیست که بتواند کلیه نیاز‌های فارغ‌التحصیلان را در محیط کار مرتفع کند.

به گزارش می‌متالز، سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: سیستم آموزشی ما درحال‌حاضر به‌شکلی طراحی شده که بهترین و بیشترین تاثیر و کاربرد را در زمینه‌های تئوریک دارد که این در جای خود جزء نقاط قوت دانشگاه‌های ما است. اما در رشته‌هایی که نیازمند بخش عملیاتی و عملی است، کارکرد آموزشی‌مان به‌گونه‌ای نیست که بتواند کلیه نیاز‌های فارغ‌التحصیلان را در محیط کار مرتفع کند.

وی افزود: در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های پزشکی در دوره دکتری عمومی و تخصص، دوره‌های کارآموزی با عنوان دوره انترنی و رزیدنتی پیش‌بینی شده است و به این ترتیب، تازه‌کاران در رشته پزشکی در کنار اساتید خود در بیمارستان، بیماران گوناگون را می‌بینند و به‌تدریج از تجربه و اعتماد به نفس کافی برای این کار برخوردار می‌شوند. اما این برنامه‌ریزی در بخش علوم و مهندسی اتفاق نیفتاده است و شاید بزرگ‌ترین ضعف ما در این بخش، به‌ویژه در رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی که مانند رشته پزشکی با نمونه‌های گوناگونی از پدیده‌های طبیعی سروکار دارند، ضعف در کار‌های عملی و عملیاتی است.

عسکرزاده خاطرنشان کرد: هیچ ۲ معدنی را نمی‌توان با هم یکی دانست و هریک شرایط خاص خود را دارند و از الگو‌های متفاوتی تبعیت می‌کنند. از سوی دیگر، شناخت درست مواد معدنی، شیوه‌های استخراج، روش‌های فرآوری و مدل‌های گوناگون اکتشافی، استخراجی، فرآوری و طراحی باعث می‌شود که عناصر مفیدی که در کنار ماده معدنی استخراج می‌شوند، از دست نروند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده