تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۱۷۶۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در کنفرانس بین‌المللی زئولیت ایران مطرح شد:

ضرورت مشارکت دانشگاهیان در تامین امنیت معادن تا ثبت جهانی زئولیت سمنان

‌می‌متالز - هشتمین «کنفرانس بین‌المللی زئولیت انجمن شیمی ایران» روز سه‌شنبه در دانشگاه سمنان آغاز شد و مباحثی شامل ضرورت مشارکت دانشگاهیان در تامین امنیت معادن استان، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، تقویت منابع انسانی متخصص و ثبت جهانی زئولیت سمنان، در این کنفرانس ۲ روزه مطرح شد.

به گزارش می‌متالز، هشتمین کنفرانس بین المللی زئولیت انجمن شیمی ایران در سالن همایش‌های بین المللی شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه سمنان آغاز شد و انجمن شیمی ایران و شرکت نیاکان سنگسر در این کنفرانش مشارکت دارند.

سمنان یکی از استان‌هایی است که دارای ذخائر قابل توجه زئولیت در کشور است و به روایتی، رتبه نخست کشور را در تولید این ماده معدنی دارد و باید این استان را پایتخت زئولیت ایران محسوب کرد.

در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده، بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه افزون بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، بر پایه شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد که این میزان ذخیره چشمگیر، در کشور کم‌نظیر است و قابلیت سرمایه‌‎گذاری توسط بخش خصوصی دارد.

این استان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری از جمله در بخش معدن و صنعت است و به گفته کارشناسان، رتبه نخست از نظر تولید گچ، نمک، و سلستین، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور دارد.

مدیر پژوهش دانشگاه سمنان و دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران در آیین افتتاحیه این کنفرانس، با بیان اینکه این کنفرانس در مدت ۲ روز برگزار می‌شود، گفت: با توجه به وجود معادن غنی زئولیت در استان سمنان، نیاز برگزاری این همایش برای معرفی روش‌های مختلف فرآوری این ماده معدنی ارزشمند و نیز معرفی استان سمنان در این حوزه احساس شد که دانشگاه سمنان تصمیم به برگزاری این کنفرانس علمی برای بهره گیری از یافته‌های علمی به روز متخصصان این حوزه گرفت.

کیانا پیوندی با بیان اینکه در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی از یافته‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت نیز برپا شده است، گفت: علاوه بر اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانشگاهیان، از صاحبان صنایع مختلف نیز برای شرکت در این کنفرانس دو روزه دعوت شده است.

دبیر اجرایی هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران افزود: این کنفرانس از بخش‌های مختلفی شامل سخنرانی‌های کلیدی، سخنرانی‌های علمی، ارائه پوسترها، نمایشگاه تخصصی و کارگاه‌های آموزشی تشکیل شده است که یکی از سخنرانان برجسته این کنفرانس، «فرناندو بورساتو» رییس انجمن بین المللی زئولیت طبیعی از کشور برزیل است.

ضرورت مشارکت دانشگاهیان در تامین امنیت معادن تا ثبت جهانی زئولیت سمنان

پذیرش ۱۰۳ مقاله در کنفرانس

دبیر علمی هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس ضمن قدردانی از همکاری انجمن شیمی ایران، شرکت نیاکان سنگسر و حامیان برگزاری این کنفرانس گفت: ۱۱۶ مقاله به دبیرخانه هشتمین کنفرانس بین المللی زئولیت انجمن شیمی ایران در دانشگاه سمنان ارسال شد که از این تعداد ۱۰۳ مقاله پذیرشد شد.

علیرضا اصغری افزود: از این تعداد ۹ مقاله به صورت سخنرانی و ۹۴ مقاله به صورت پوستر در مدت برگزاری این کنفرانس ارائه می‌شود.

دبیر علمی هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران با اشاره به اینکه ۱۸ سخنرانی کلیدی توسط متخصصان داخلی و خارجی در این حوزه نیز ارائه خواهد شد، بیان کرد که در حاشیه برگزاری این کنفرانس چهار کارگاه آموزشی برگزار می‌شود و نمایشگاهی نیز از دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برپا شده است.

ضرورت مشارکت دانشگاهیان در ارتقای ایمنی کار در معادن

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در آیین افتتاحیه کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران گفت: با تمام ویژگی‌های مثبت استان در زمینه معدن، یکی از مهمترین دغدغه‌های جدی استان امنیت و ایمنی فعالیت در عرصه‌های معدنی است.

احمد ریواده با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید افزود: به تازگی حوادث ناشی از کار در حوزه معدن در استان وقایع تلخی را رقم زد و امید است در برگزاری این همایش‌ها به این نکته نیز توجه ویژه شود و نتایج آن در اختیار فعالان حوزه معدن قرار گیرد تا این حوادث در حوزه کاری اتاق نیفتد.

وی با اشاره به اینکه سمنان استان غنی به لحاظ مواد معدنی مختلف و نیز دارای ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی است، تاکید کرد: ارتباط دانشگاه سمنان با صنعتگران در یکسال اخیر بسیار تقویت شده و ارتباطی موثر بین این ۲ بخش در راستای پیشرفت استان برقرار شده است.

ضرورت مشارکت دانشگاهیان در تامین امنیت معادن تا ثبت جهانی زئولیت سمنان

ریواده، برگزاری این همایش را فرصت مناسبی برای فعالان حوزه اقتصادی در بخش معدن و نیز فعالان بخش علمی برای تبادل اطلاعات برشمرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: در عرصه استفاده از ذخایر معدنی و برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی اقدامات ارزشمندی در استان انجام شده است که باید از فرصت ارتباط بین صنعت و دانشگاه در این زمینه به نحو مطلوب استفاده شود.

ریواده افزود: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه منابع انسانی، وجود افراد نخبه و وجود نیرو‌های علمی فراوان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین راهبرد‌های پیشرفت خود را مبتنی بر توسعه منابع انسانی گذاشته و از این حیث سمنان یکی از استان‌های شاخص در کشور است، استانی دانشگاهی در رشته‌های گوناگون که یکی از فرصت‌های ارزشمند برای توسعه کشور محسوب می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به کسب رتبه دوم استان در کشور به لحاظ توسعه شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته، افزود: یکی از ظرفیت‌های بی نظیر استان در عرصه فناوری، وجود پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانس بنیان متعدد است که بر اساس هدف گذاری سال ۱۴۰۲ در جهت توسعه کمی و کیفی آن‌ها اقدام خواهد شد.

تلاش بر ثبت جهانی زئولیت سمنان

رییس دانشگاه سمنان هم با اشاره به ثبت جهانی گچ سمنان، خواستار پیگیری برای ثبت جهانی زئولیت سمنان با توجه به معادن غنی این ماده معدنی در استان سمنان شد.

سیف الله سعدالدین گفت: توسعه جامع دانش بنیان از اهداف پیش روی دانشگاه سمنان است که با تلاش همه جانبه بدست خواهد آمد.

ضرورت مشارکت دانشگاهیان در تامین امنیت معادن تا ثبت جهانی زئولیت سمنان

رییس دانشگاه سمنان با بیان اینکه در هشتمین کنفرانس بین المللی زئولیت انجمن شیمی ایران به میزبانی دانشگاه سمنان علاوه بر شعار دانشگاه سمنان، توسعه علمی، تحقیقاتی، کاربردی، کارآفرینی مدنظر است، تاکید کرد: از همه مهمتر، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی جزء اهداف دانشگاه سمنان است که امید است این هدفگذاری به خوبی محقق شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس نیز در راستای تحقق همین اهداف است، در معرفی دانشگاه سمنان و جایگاه علمی دانشگاه مادر و معین استان سمنان در رتبه بندی‌های ملی و بین المللی پرداخت و خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه همراه با رشد فناوری، به توسعه دانشگاه سمنان از مسیر توسعه فناوری و بزرگراه پارک علم و فناوری اعتقاد داریم تا هم بتوان در راستای نیاز‌های جامعه و صنعت حرکت کرد و هم دانش‌آموختگان دانشگاه بتوانند با سطح تحصیل عمیق در فضای علمی و فناوری و کارآفرین تربیت شوند.

رییس دانشگاه سمنان اضافه کرد: برگزاری کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران با تعامل سه جانبه انجمن‌های علمی، صنعت و دانشگاه باعث تحقق اهداف توسعه عملی شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده