تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۱۷۷۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

‌می‌متالز - ریل از جمله محصولات استراتژیک و ارزش افزا است که طی چند سال گذشته به چرخه تولید ذوب آهن اصفهان اضافه شد و برای اولین بار نیاز کشور به واردات این محصول را برطرف نمود.

ذوب آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

به گزارش می‌متالز، علیرضا مهرابی مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان گفت: این محصول علاوه بر پیچیدگی‌های خاص خود به لحاظ طراحی کالیبراسیون از دقت‌های ابعادی وکنترل‌های خاص و ویژه مطابق با استاندارد سختگیرانه EN ۱۳۶۷۴ اروپا برخوردار است. الزامات این استاندارد به جهت متریال وکیفیت ذوب در حد بالایی است که لازمه آن داشتن مواد اولیه عالی و تجهیزات فولادسازی مانند VD و سرباره گیر می‌باشد.

وی افزود: در ادامه برای نورد آن داشتن، هات استمپینگ، پریبندینگ و ماشین صافکاری افقی و عمودی و همچنین از همه مهمتر تست سنتر، جهت آزمایشات الزام شده، کلیدی است که یک آزمایشگاه قوی و به روز، نیاز دارد.

مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان حدود سال ۹۵ کلید خورد و هم اکنون نیز انواع ریل ۶۰ E ۱ برای قطار‌های پر سرعت ویژه خطوط بین شهری راه آهن جمهوری اسلامی، ریل S ۴۹ برای خطوط متروی کلان شهر اصفهان و همچنین ریل ۵۴ E ۱ برای خطوط متروی کلان شهر‌های تهران، مشهد و تبریز، ریل U ۳۳ جهت راه آهن جمهوری اسلامی و ریل سوزن ۶۰ E ۱ A ۱ جهت ایستگاه‌های سوزن بانی در این مجتمع عظیم صنعتی مطابق با استاندارد EN ۱۳۶۷۴- ۱،۲ تولید می‌شود و به صورت گسترده نیز این تولید ادامه دارد به صورتی که در حال حاضر حدود۷۰۰۰۰ تن تعهد تولید با شرکت زیر ساخت، راه آهن جمهوری اسلامی و مترو کلان شهر‌های تهران، مشهد و تبریز داریم.

این مقام مسوول اظهار داشت: در راستای تولید ریل، بومی سازی‌های بسیار خوبی با کمک شرکت‌های داخلی انجام گرفته که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از: طراحی و ساخت خشاب و دیسک هات استمپینگ خط نورد ریل، ساخت هات استمپینگ دستی، طرح کاست‌های قفسه‌های نوردی و تغییر طرح‌های مکانیکی این قفسه‌ها که داخلی سازی شدند.

در ادامه فرزاد اکبریان سرپرست خدمات فنی و تولید مهندسی نورد نیز تصریح کرد: طراحی‌های مکانیکی و کالیبراسیون این بومی سازی‌ها طی ۱۵۰ شیت نقشه و به مدت یک سال در مدیریت مهندسی نورد شرکت انجام گرفته است.

تکنولوژی و طراحی کالیبراسیون جوانان متخصص به نقطه صد در صدی رسیده است

وی افزود: تیم تکنولوژی نورد ۶۵۰ و همچنین تیم طراحی کالیبراسیون مستقر در این مدیریت که متشکل از جوانان متخصص و مسلط به دانش روز هستند، با تلاش و همدلی تولیدات ریل را بدون هیچ اشکال و وقفه‌ای انجام می‌دهند. دفتر طراحی کالیبر، کالیبراسیون انواع محصولات را از طریق نرم افزار‌های شبیه ساز انجام می‌دهند و توانمندی آن‌ها در این بخش به نقطه صد درصدی رسیده که این موضوع ارتقاء بهره وری را در بخش‌های مختلف محقق نموده است.

سرپرست خدمات فنی و تولید مهندسی نورد خاطرنشان کرد: متخصصین تراش غلتک، انواع غلتک‌های ریل را با دستگاه‌های CNC به روز شده دنیا، تراشکاری می‌کنند به دلیل اهمیت تراش و تعیین تلرانس ابعادی ناشی از تراش غلتک، کنترل‌های ویژه‌ای در این مسیر وجود دارد که این مهم توسط کارگاه تراش غلتک به خوبی انجام می‌شود.

ذوب آهن اصفهان، کارخانه‌ای تخصصی در تولید انواع ریل

فرزاد اکبریان ادامه داد: در این راستا زحمتکشان خستگی ناپذیر نورد ۶۵۰، تولیدات ریل را مطابق با استاندارد و دقت‌های بالا انجام می‌دهند که با وجود کنترل‌های ابعادی به صورت onlin و سراسری در هر شاخه ۳۶متری در سه نقطه خط تولید و راستاسنجی و تشخیص عیوب سطحی والتراسونیک وکنترل‌های مجدد در چک پوینت با ابزار‌های کولیس ومیکرومتر و شابلون‌های الزام شده در استاندارد، تولید در حد عالی و با فاصله از تولیدات برخی از شرکت‌های خارجی انجام می‌شود.

در ادامه مدیر مهندسی نورد شرکت با اشاره به اینکه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور با ریل ذوب آهن اصفهان در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، اضافه کرد: بر اساس قابلیت‌های موجود و همچنین دورنمای تعریف شده با اطمینان می‌گفت ذوب آهن اصفهان از مرحله طراحی تا تولید محصول ریل منطبق با استاندارد‌های جهانی، به یک مجموعه تخصصی تبدیل شده است.

در طول سال امکان تولید ۳۰۰ هزار تن ریل وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که استاندارد EN ۱۳۶۷۴ چه مزیت‌هایی دارد چنین گفت: ایمنی و امنیت بالا در سرعت‌های تا۳۰۰کیلومتر بر ساعت و قابلیت اتصال خطوط مترو به ریل بین شهری از جمله مهمترین این مزیت‌ها به شمار می‌روند.

مدیر مهندسی نورد شرکت بیان کرد: در کنار تولید ریل، انواع پروفیل‌های ساختمانی نیز در این کارخانه تولید می‌شود، اما در صورتی که صرفاً تولید ریل مد نظر باشد، سالانه توان تولید ۳۰۰ هزار تن از محصول ریل وجود دارد.

مهرابی در پایان به تولید ریل زبانه سوزن پرداخت و گفت: تولید این محصول سالانه از خروج ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می‌کند، محصولی که در لیست کالا‌های وارداتی قرار داشت، اما ذوب آهنی‌ها همانند تولید سایر محصولات بر واردات این محصول نیز خط بطلان کشیدند و صد در صد نیاز داخل را تامین می‌کند.

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده