تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۰۷۵۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه راه آهن از افق ذوب آهن اصفهان

‌می‌متالز - بیش از صد سال از اولین تلاش‌ها برای ایجاد راه آهن سراسری در ایران می‌گذرد و این در حالی است که در این مدت، توسعه راه آهن ایران بر پایه ریل وارداتی بود.

به گزارش می‌متالز، همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان باعث شد که ایران بتواند به معدود تولید کنندگان ریل درجهان بپیوندد تا توسعه راه آهن به عنوان زیرساختی استراتژیک، وابسته به ریل وارداتی نباشد. در سال ۱۳۰۴ که اولین مصوبه ایجاد راه آهن سراسری درمجلس تصویب شد، در ابتدا تصمیم بر این بود که کارخانه ذوب آهن برای تولید ریل آن احداث شود، اما هزینه بالای ساخت این کارخانه باعث شد، این تصمیم به اجرا نرسد و تقدیر آن بود که در سال ۱۳۹۸ اولین تولید انبوه ریل توسط ذوب آهن اصفهان انجام شود.

در واقع ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور با ۵۵ سال سابقه درخشان در این صنعت، با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام به سرمایه‌گذاری در امر تولید ریل نمود در حالی‌که تعداد معدودی از کشور‌های دنیا قادر به تولید این محصول هستند.

شرکت ذوب آهن موفق شد در شرایط تحریم و تنگنا‌های اقتصادی، با همت تلاشگران خود این محصول را تولید نماید و حتی شمش ریل را نیز تولید کرد تا این پروسه به صورت کامل از سنگ آهن تا ریل در این شرکت انجام شود.

ریل ذوب آهن اصفهان با استاندارد EN ۱۳۶۷۴ تولید می‌شود که جهت قطار‌های پرسرعت استفاده می‌شود، جالب توجه است که از بین کشور‌های تولید کننده ریل، تنها ۶ کشور دنیا قادر به تولید این محصول با استاندارد مذکور هستند که بالاترین استاندارد جهانی است؛ ریل با استاندارد EN ۱۳۶۷۴ برای قطار‌های پرسرعت استفاده می‌شود که هنوز هم چنین قطار‌هایی در کشور وجود ندارد ما با یک آینده نگری خوب از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی، مقرر شده از ریل مخصوص قطار‌های پرسرعت در کشور استفاده شود.

اهمیت این دستاورد ذوب آهن اصفهان در توسعه زیرساخت ریلی کشور روز به روز بیشتر می‌شود. بهره گیری کامل از ریل ملی تولید شده در این مجتمع عظیم صنعتی در مسیر ریلی بستان آباد - خاوران و ایستگاه آن که همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید، نماد دیگری از نقش آفرینی ذوب آهن در توسعه زیرساخت ریلی کشور بود.

ذوب آهن اصفهان هم اکنون نیاز ریلی راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت زیرساخت را تامین می‌کند، و به همین منظور تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری در برنامه شرکت قرار دارد و ۶۰ هزار تن از این محصول نیز در محور‌های ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است.

متخصصین این شرکت با دانش و تجربه خود فرایند تولید ریل را بومی سازی کرده اند تا ذوب آهن اصفهان بتواند به عنوان یک تکنولوگ داخلی، انواع ریل مورد نیاز کشور را تولید کند.

هر چند این مجمتع عظیم صنعتی پیشگام بومی سازی در صنعت فولاد کشور است و ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز خود را بومی سازی کرده است، اما تولید ریل ملی را می‌توان مهم‌ترین دستاورد بومی‌سازی ذوب‌آهن اصفهان به شمار آورد. محصول کلیدی که تولید آن در داخل با، اما و اگر‌های فراوانی همراه بود، اما تلاشگران این مجتمع عظیم صنعتی با خودکفایی در تولید آن و سپس تنوع بخشیدن به این محصول، ایران عزیزمان را از واردات آن بی‌نیاز ساختند و حتی صادرات آن نیز در دستور کار قرار دارد. محصولی که از مرحله تولید فولاد تا نورد آن در همین کارخانه و بر اساس استاندارد‌ها و آزمون‌های روز دنیا، تولید می‌شود.

این توانمندی باعث شد مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خودشان تولید ریلی ملی را یک دستاورد بزرگ معرفی نمایند که دیدگاه ایشان افتخاری برای صنعت فولاد کشور و خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان است.

ذوب آهن در کنار تولید ریل خطوط پرسرعت، ریل مترو را نیز مطابق با استاندارد‌های جهانی تولید کرد. در این راستا در جلسه مدیران عامل شرکت‌های قطار شهری کشور که چندی پیش در مشهد برگزار شد نیاز‌های ریلی مترو‌های کلان شهر‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که ذوب آهن تامین کننده کامل ریل مورد نیاز آن‌ها است.

ضمن اینکه، آرک معدن یا ریل تونلی نیز برای ایمن سازی معادن کشور در این کارخانه تولید می‌شود که این محصول نیز در گذشته به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شد.

تولید این محصول مهم و استراتژیک که در شرایط سخت تحریم صورت گرفت، نشان داد ظرفیت‌های بسیار بالایی در ذوب آهن اصفهان برای بومی سازی وجود دارد همچنانکه دیگر صنایع نیز تا کنون از این ظرفیت بهره‌مند شدند. در این راستا ذوب آهن اصفهان علاوه بر تولید انواع ریل، در دیگر قطعات مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچون سوزن ریل و چرخ و محور قطار نیز موفق عمل کرد و در و اقع می‌توان چشم انداز این مجتمع عظیم صنعتی را با تولید محصولات خاص و ارزش افزار که سایر شرکت‌ها توان تولید آن را ندارند، باز تعریف نمود. همچنین با توجه به اینکه در بازار‌های داخلی و خارجی، تقاضا برای محصولات سنتی به تدریج کم رنگ می‌شود، این مجتمع عظیم صنعتی تولید محصولات خاص را در اولویت قرار داده است که در این راستا تولید H ۲۴ در سال جاری با استفاده از شمش تولیدی این شرکت انجام شد و می‌تواند در صنعت ساختمان تحول ایجاد کند.

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده