تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۱۷۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رحیمی جهان آبادی خبر داد:

افزایش ۴ برابری صادارت به افغانستان؛ ماحصل ایجاد منطقه آزاد دوغارون

‌می‌متالز - نماینده مردم «تایباد و تربت جام» در مجلس شورای اسلامی گفت:با تشکیل منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون صادرات ما به کشور افغانستان می‌تواند به بیش از ۴ برابر رقم فعلی افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، جلیل رحیمی جهان آبادی، با اشاره به تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی دوغارون در مجلس و تاثیرات اقتصادی این مساله بیان کرد: با تلاش نمایندگان مجلس یازدهم و دولتمردان لایحه‌ای ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی دوغارون تایباد که مورد ایراد شورات نگهبان بود، مورد تصویب قرار گرفت. ان شاءالله شورای نگهبان ظرف هفته جاری و یا هفته بعد تایید نهایی آن را اعلام خواهد کرد تا این مساله تبدیل به قانون شود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون دروازه ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با افغانستان است، گفت: منطقه غرب افغانستان منطقه‌ای با ۵ میلیون جمعیت است. همچنین کشور افغانستان ۳۰ میلیون جمعیت دارد و تبادل تجاری آن از منطقه ویژه اقتصادی فعلی و گمرک دو غارون رقمی نزدیک به ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تشکیل منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون و با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و حضور شرکت‌ها و صادر کنندگان این منطقه دو اتفاق بزرگ رقم خواهد خورد؛ نخست اینکه صادرات ما به افغانستان می‌تواند به بیش از ۴ برابر رقم فعلی افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره دومین مساله حائز اهمیت در تشکیل منطقه آزاد ایجاد شده بیان کرد: به واقع ما نیاز به پیوند‌های عمیق اقتصادی با منطقه غرب افغانستان آنهم برای ایجاد امنیت پایدار، اشتغال و توسعه داریم.

وی با بیان اینکه ما برای ایجاد زیست شرافتمندانه در دو طرف مرز، چه برای ایرانی‌ها و چه مردم افغانستان، نیاز به ایجاد منطقه آزاد و تجاری دو غارون داشتیم، اظهارکرد: منطقه آزاد - تجاری دوغارون در واقع طلایی‌ترین فرصت تاریخ شرق خراسان قلمداد می‌شود.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد - تجاری دوغارون به عنوان یک اتفاق تاریخی در تاریخ شرق خراسان قلمداد می‌شود، اظهار کرد: ما در شرق استان‌های خراسان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا چابهار منطقه آزاد نداریم لذا این امر می‌تواند به عنوان یک دروازه واردات و صادرات کالا باشد.

وی با بیان اینکه ما به دلیل آسیب نرسیدن به تولیدات داخلی، از کشور افغانستان واردات کالای صنعتی نداریم، ادامه داد: این واردات بیشتر مربوط به واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خشکبار و برخی از تولیدات افغانستان است. اما ما می‌توانیم در قالب ایجاد این منطقه آزاد، انواع و اقسام کالا‌ها را به این کشور صادر کنیم.

نماینده مردم تایباد و تربت جام با بیان اینکه تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری دوغارون تاریخی‌ترین فرصت اقتصادی در شرق کشور قلمداد می‌شود، ادامه داد: با این حال زیرساخت‌های لازم در این بخش فراهم است. در حال حاضر ۸۸۰۰ هکتار محدوده این منطقه است و زیرساخت‌هایی همچون پارکینگ، جرثقیل‌های ریلی، دستگاه ایکس ریل برای ورود و خروج در این منطقه وجود دارد. به واقع این محدوده ۸۸۰۰ هکتاری آماده برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌ها و ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)



پایان پیام

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند