تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۱۷۹۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

وزارت نیرو درباره تامین برق فولادی‌ها شفاف‌سازی کند

‌می‌متالز - بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید فولاد در این سال باید به ۵۵ میلیون تن دست پیدا کند. در واقع این چشم‌انداز بر اساس میزان ذخایر سنگ آهن، انرژی (به ویژه منابع گازی) و نیروی کار در دستور کار قرار گرفت و شرکت‌های تولیدکننده فولاد نیز وارد میدان شدند تا با توسعه هرچه بیشتر بتوانند به این مهم دست پیدا کنند.

به گزارش می‌متالز، توسعه واحد‌های فولادی در شرایطی اجرایی شد که کشور با تحریم مواجه بود و تامین تکنولوژی می‌توانست کمی از سرعت کار کم کند، اما با این حال و با تاکید بر استفاده از دانش بومی، امروز بسیاری از تولیدکنندگان فولاد به میزان چشمگیری وابستگی خود به واردات را کاهش داده‌اند. در واقع با تمامی تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته امروز فولاد ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان جهان قرار گرفته است، اما در چند سال اخیر چالش تامین انرژی به ویژه برق و گاز توانسته بر مزیت‌های رقابتی فولاد اثرگذار شود و عرصه را بر شرکت‌های فولادی تنگ کند.

کمبود برق و گاز در سال‌های اخیر میزان تولید و ارزآوری فولادی‌ها را تحت تاثیر قرار داده و توانسته زیان‌هایی را به این صنعت استراتژیک وارد کند.

باید بررسی شود که چطور آمار‌های وزارت نیرو با ما متفاوت است

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با «می متالز» اظهار کرد: باید بررسی شود که چطور آمار‌های وزارت نیرو با ما متفاوت است. کمبود برق در مردادماه حدود ۵۰ درصد از تولید صنعت فولاد کشور را کاهش داده است.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که احتمال می‌رود وزارت نیرو این عدد افزایش تامین را در مقایسه سال قبل اعلام کرده باشد، از سویی دیگر ورود ظرفیت‌های جدید به معنای بهره‌برداری از آن‌ها نیست و این مواردی است که باید وزارت نیرو درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.

به گفته یعقوبی، انجمن فولاد در هفته پیش رو در این زمینه با وزرات نیرو جلسه‌ای خواهد داشت تا موارد به طور کامل بررسی و شفاف شود.

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در اولین همایش تخصصی «تاب‌آوری در صنعت فولاد» با اشاره به اثرگذاری کمبود برق بر تولید، اظهار کرد: فولاد مبارکه اردیبهشت امسال ۸۰۰ هزار تن تولید داشت، اما در مردادماه به دلیل قطعی برق این حجم به ۳۶۲ هزار تن رسید.

هرچند امسال وزارت نیرو برای مدیریت این بحران به سمت سهمیه‌بندی رفت، اما نمی‌توان اثرگذاری این کمبود برق بر تولید فولاد را نادیده گرفت. از سویی دیگر این صنعت در فصل سرما نیز با کمبود گاز مواجه خواهد بود که تجمیع هر دو موضوع منجر به کاهش تولید می‌شود.

اما نکته جالب موضع‌گیری وزارت نیرو در برابر نظر فولادسازان در بحث کمبود برق است. در همایش یاد شده تمامی مدیران فولادی نسبت به کمبود در حوزه انرژی معترض بودند و به خسارت‌های ناشی از این موضوع اشاره داشتند. این در حالی است که شرکت‌های فولاد برای تامین برق نیز وارد سرمایه‌گذاری شده و با احداث نیروگاه خود برای حل این مشکل قدم برداشته‌اند.

عناوین برگزیده