تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۴
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۷۹۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
در همایش چالش‌های صنعت برق و چشم‌انداز آینده عنوان شد؛

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

‌می‌متالز - مهدی مسائلی، دبیر سندیکای برق ایران در همایش چالش‌های صنعت برق و چشم‌انداز بیان داشت: امروز شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق هستند. در این راستا باید از شرکت فولاد مبارکه جهت حرکت به سمت احداث نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر تشکر و قدرانی کرد.

به گزارش می‌متالز، اولین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اصفهان همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق و اتوماسیون صنعتی با حضور مدیران و مسئولان استان اصفهان افتتاح گردید.

پیش از شروع رسمی این نمایشگاه در همایش چالش‌های صنعت برق و چشم‌انداز آینده، احمدرضا طحانیان مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان بیان داشت: اکنون بیش از ۱۰۹ شرکت مهم و بزرگ در این نمایشگاه حضور دارند که این تعداد در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته از رشد بیش از ۲۰ درصدی حکایت می‌کند. همچنین در این نمایشگاه بیش از پنج رویداد مهم رخ خواهد داد که قدمی بزرگ در راستای انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به شمار می‌روند.

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

طحانیان در ادامه افزود: هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی نشان دادن دستاورد‌ها و توانمندی حوزه علم و صنعت است و رسالت نمایشگاه فراهم آوردن پل ارتباطی برای تبادل تجربه و دانش میان صنایع و فرهیختگان خواهد بود.

در ادامه همایش چالش‌های صنعت برق، رسول موسی رضایی، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به خسارت وارده به صنایع بر اثر قطعی برق، توضیح داد: امروزه فعالان در حوزه صنایع، ارتش فعالان اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و گروه‌های جنگنده در حوزه اقتصادی هستند. با این حال صنایع و اصناف ما مشکلات و محدودیت‌های بی‌شماری را در تابستان سال جاری تجربه کردند که نتیجه آن خسارت بیش از یک میلیارد دلاری صنعت در تابستانی که گذشت، بود. این رقم به جز احتساب خسارت مجتمع‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه است. در نتیجه باید فکر جدی به حال برق صنایع شود، زیرا دائما نمی‌توان برق صنایع را قطع کرد و فاجعه برای کشور و لطمه بزرگی به اقتصاد ملی وارد می‌شود.

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر و استفاده از سیستم‌های مدرن در کارخانه‌ها را راه‌حلی برای غلبه بر محدودیت انرژی صنایع دانست و گفت: توسعه نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر مسئله مهمی است که باید به آن توجه جدی کرد. همچنین باید سیستم‌های مدرن برای مدیریت مصرف انرژی در صنایع و کارخانجات نصب شود. درمجموع اگر مشکلات حوزه انرژی برطرف نگردد، برای صنایع سال ۱۴۰۳ دشوارتر از ۱۴۰۲ خواهد بود.

انرژی‌های تجدیدپذیر تنها راه رفع محدودیت‌ها

مهرداد دادخواه، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان نیز با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: امروز به جز حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی برای تامین انرژی و رفع مشکلات و محدودیت‌ها چاره‌ای نداریم. اکنون در نقاط مختلف استان اصفهان مناطقی برای احداث نیروگاه خورشیدی و سرمایه‌گذاری در این حوزه شناخته شده است که باید بیش از پیش به احداث این نیروگاه‌ها توجه کرد.

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان درباره تاثیرات ثانویه استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیان کرد: حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند معیشت بهتر کشاورزان شرق اصفهان، توسعه صنعت و کاهش آلودگی را نیز به همراه داشته باشد. در شهرستان اصفهان به طور کلی بالغ بر ۳۰۰ سامانه برق خورشیدی معادل ۶ مگاوات انرژی درحال بهره‌برداری است. درمجموع تابستان گذشته برای برای صنعت‌گران دشوار بود و امیدواریم اتفاقات خوبی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر رخ دهد تا دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

در ادامه همایش محمد علی رمضانی، معاون فنی و مهندسی ساتبا با اشاره به چالش‌های جهانی در حوزه انرژی عنوان کرد: اکنون چالش گرمای هوای و تغییرات اقلیمی مطرح است؛ به‌طوری که سال ۲۰۲۲ دمای هوا حدود ۱.۵ درجه افزایش یافت که عددی بحرانی است. در سال ۱۴۱۰ نزدیک به ۱۲۵ میلیارد مترمکعب گاز نیاز است و در بهترین حالت ۷۵ میلیارد مترمکعب تولید خواهد شد. بااین اوصاف ما ناچاریم به سراغ انرژی‌های تجدیدپذیر برویم.

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

معاون فنی و مهندسی ساتبا با اشاره به اینکه با پیشرفت تکنولوژی، مصارف انرژی نیز بالا می‌رود توضیح داد: تکنولوژی راه خود را ادامه می‌دهد؛ برای نمونه برآورد می‌شود تعداد خودرو‌های برقی در سال ۲۰۵۰ به یک میلیارد خودرو می‌رسد و باید ایستگاه‌های برق آن‌ها تامین شود. این وظیفه ماست که تکنولوژی و نیاز‌ها را رصد کنیم و مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر را به حداقل برسانیم. اکنون صنایع محدودیت‌های انرژی را با پوست و گوشت احساس می‌کنند.

اصناف هم‌پای صنایع درگیر محدودیت‌ها

محمد نمکی‌زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان قطعی برق را از مشکلات اصناف استان دانست. وی در طی این همایش گفت: در شهر اصفهان ۱۲۰ هزار واحد صنفی داریم و این تعداد برای استان اصفهان به ۲۵۰ هزار واحد صنفی می‌رسد که تمامی این اصناف مصرف‌کننده برق هستند. ما باید نگاه دوجانبه داشته باشیم و همانطور که از مسئولان و وزارت نیرو انتظار تامین برق می‌رود، مصرف‌کنندگان نیز باید در مصرف بهینه برق تلاش کنند. قطعی برق صنایع بر تمام زنجیره‌ها به ویژه اصناف تاثیر مستقیمی می‌گذارد و بخش تولید ما حتی در قبال یک ساعت قطعی برق خسارت زیادی متحمل می‌شود.

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

نمکی‌زاده اضافه کرد: من فکر می‌کنم باید علاوه براحداث نیروگاه‌های خورشیدی، پنل‌های انرژی خورشیدی را برای مصارف خانگی نیز درنظر بگیریم و برنامه‌ریزی‌های لازم در این حوزه به عمل آید.

در ادامه مصطفی مافی، رئیس مرکز توسعه فناوری برق و انرژی پژوهشگاه نیرو نیز از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف انرژی به عنوان دو موضوع اساسی صنعت برق کشور خبر داد. به اعتقاد این مقام مسئول شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به عنوان نقش‌آفرینان در صنعت برق به شمار آیند.

نیروگاه خورشیدی فولادمبارکه امید صنعت برق

براساس توضیحات احمدرضا صافی، دبیر سندیکای برق اصفهان، درصورت تداوم شرایط فعلی، صنایع در زمستان نیز باید منتظر خاموشی‌ها باشند. صافی دراین رابطه توضیح داد: برگزاری این نمایشگاه اتفاق مبارکی است، زیرا نورآوری‌ها دیده می‌شود. نجات صنعت برق در حوزه وزارت نیرو امکان پذیر نیست و فراتر از حوزه وزارت نیرو باید رسیدگی شود. هر سال حدود ده درصد تولید گاز کاهش می‌یابد، از طرفی اکنون بالغ بر ۲۰۰ شاخص برای کیفیت برق داریم و خاموشی‌ها سبب کاهش شاخص کیفیت برق در کشور می‌شود و نتیجه آن ورود خسارت به صنایع است.

مهدی مسائلی، دبیر سندیکای برق ایران نیز معتقد است صنعت برق برای رفع مشکلات پیش‌رو نیازمند سرمایه‌گذاری در مقیاس میلیارد دلاری است. دبیر سندیکای برق ایران در همایش چالش‌های صنعت برق اظهار کرد: بالغ بر ۸۴ درصد برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. بررسی عملکرد و مصارف برق نشان می‌دهد درطول این سال‌ها به گونه‌ای عمل نشده که کسری برق کشور جبران شود. قطعی برق باید جزئی از برنامه‌های بخش خصوصی نوشته شود.

شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق کشور است

مسائلی اضافه کرد: درحقیقت بخش خصوصی ما به خوبی شرایط خود را حفظ کرده است و به اصطلاح ماهی‌ها در خاک هم شنا می‌کنند. بخش خصوصی نشان داده در برابر تمامی ناملایمات و محدودیت‌ها مقاومت خوبی دارد و امروز شرکت‌های فولادی تنها امید بخش خصوصی برای صنعت برق هستند. در این راستا باید از شرکت فولاد مبارکه جهت حرکت به سمت احداث نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر تشکر و قدردانی کرد.

در انتهای همایش چالش‌های صنعت برق، محمد لطیفی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تامین انرژی تجدیدپذیر فقط یک قطعه پازل است و باید پایداری و تاب‌آوری نیز مورد توجه قرار گیرد. من معتقدم دولت باید مسئولیت خود را در حوزه برق به بخش خصوصی واگذار کند تا صنایع در تامین برق وابسته به دولت نباشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده