تاریخ: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۱۸۱۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر بورس کالا و انرژی امین آوید تاکید کرد:

رونق رانت خواری با خروج فولاد از بورس کالا

‌می‌متالز - مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری امین آوید، گفت: بورس کالا با ایجاد یک فضای رقابتی، نه تنها بازار را به سمت تعادل می‌برد، بلکه از ایجاد رانت و قیمت‌های کاذب جلو گیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، رضا کاهه مدیر بخش بورس کالا و انرژی کارگزاری امین آوید گفت: قیمت‌گذاری دستوری در هیچ کشوری راه‌حل مناسبی برای کاهش تورم نبوده است، این قیمت باید توسط عرضه و تقاضا مشخص شود. زمانی که قیمت تمام شده فولاد بالاست و قیمت میلگرد افزایش می‌یابد، نمی‌توان انتظار داشت با نرخ پایین‌تری عرضه شود. چرا که در شرایط تورمی که هزینه تولید افزایش می‌یابد، امکان کنترل نرخ و تورم وجود ندارد و به طور یقین بدون شفافیت، قیمت‌ها کنترل نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ریشه تورم در سیاست‌های نادرست اقتصادی است و ارتباطی با بورس کالا ندارد، افزود:به عنوان مثال اگر در صنعت ساخت و ساز بررسی کنیم، خواهیم دیدکه بخش زیادی از افزایش قیمت مسکن بخاطر افزایش قیمت زمین است، که این موضوع با معاملات فولاد در بورس کالا ارتباطی ندارد. همچنین با خروج خرید و فروش فولاد از این بورس متضرر اصلی سهامداران و شرکت‌های فولادی خواهند بود.

کاهه تاکید کرد: با حذف معامله فولاد از بورس کالا رانت حذف نمی‌شود بلکه بوجود می‌آید. چرا که در این بورس شفافیت وجود دارد و مشخص است که در این محل چه کسانی خریدار و فروشنده هستند و این خرید دربخشی مصرف خواهد شد. این ادعا که بورس کالا باعث سوداگری می‌شود، با واقعیت همخوانی ندارد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده