تاریخ: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۳۱۸۱۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
روسیه:

اعمال تعرفه بر صادرات آهن و فولاد

‌می‌متالز - روسیه هفته گذشته تعرفه‌هایی را بر صادرات کالا‌های مهم از جمله آهن و فولاد، فلزات و زغال سنگ اعلام کرد. طبق گزارش ها، این تعرفه‌ها از اول اکتبر ۲۰۲۳ اجرایی می‌شود و تا پایان سال ۲۰۲۴ به قوت خود باقی می‌ماند.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد در بازار فولاد بیشتر مقاطع و ورق، محصولات نیمه تمامی مانند بیلت و اسلب و مواد اولیه فولادی مانند چدن، سنگ آهن، آهن اسفنجی، زغال سنگ و کک، مشمول عوارض صادراتی خواهند بود. شنیده شده که قراضه آهن با توجه به محدودیت‌های سهمیه‌ای فعلی معاف خواهد شد.

طبق گزارش ها، این تعرفه صادراتی با نوسان نرخ روبل در برابر دلار مرتبط خواهد بود. به عنوان مثال، اگر نرخ مبادله دلار آمریکا به روبل کمتر از ۸۰ باشد، عوارض صادراتی صفر خواهد بود. اگر ۸۰ تا ۸۵ باشد، ۴ درصد عوارض اعمال می‌شود در حالی که نرخ ارز ۸۵-۹۰، ۴.۵ درصد تعرفه صادرات در پی خواهد داشت.

اگر نرخ ارز به ۹۰ تا ۹۵ برسد، ۵.۵ درصد و نرخ ۹۵ تعرفه ۷ درصد را دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر هر دلار حدود ۹۶ روبل است به نظر می‌رسد عوارض به ۷ درصد برسد. بر اساس بیانیه رسمی دولت روسیه، این مقررات به منظور حمایت از مصرف داخلی و صادرات بهینه اتخاذ شده است. این تصمیم تحمیلی به محافظت از بازار داخلی در برابر افزایش بی قید و شرط قیمت‌ها کمک می‌کند. عوارض صادراتی انعطاف پذیر تا پایان سال ۲۰۲۴ معتبر خواهد بود.

در هر صورت، صادرکنندگان روس بخش عظیمی از بازار‌های سنتی خود را از زمان شروع جنگ اوکراین از دست داده اند. اما، بسیاری از خریداران، واردات روسیه را جذاب می‌دانستند، زیرا قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر کشور‌ها کاهش یافته بود.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده