تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۱۸۲۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رونق اقتصاد بر بستر بازار‌های تخصصی

‌می‌متالز - تخصصی شدن بازار‌ها مزیت‌های فراوانی دارد که از جمله می‌توان به تسهیل ارتباطات میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، تسهیل مبادلات، کاهش هزینه‌ها، اطمینان از اصالت و کیفیت محصول، و به ویژه کنترل قیمت‌ها اشاره کرد. این موارد، تضمینی برای عرضه محصول به مصرف‌کننده واقعی، رونق تولید و جلوگیری از احتکار و دلالی به شمار می‌روند.

به گزارش می‌متالز، کالا‌های مختلف از دیرباز در مکان‌های خاصی به نام بازار عرضه و معامله می‌شدند. در گذشته‌های دور به دلیل توسعه نیافته بودن اقتصادها، هر بازار محل عرضه انواع مختلف کالا همچون کالا‌های کشاورزی، صنعتی، دام، تولیدات خانگی و... بوده است، اما از سده ۱۹ میلادی، همگام با تخصصی‌تر شدن حوزه‌های اقتصادی، بازار‌ها نیز به سمت تخصصی شدن پیش رفتند.

امروزه بازار‌های تخصصی را در همه جا می‌توان مشاهده کرد. بازار‌های ویژه عرضه محصولات کشاورزی، نفت و فرآورده‌های نفتی، فلزات، ارز‌های مختلف، رمزارز‌ها و... مکان‌هایی تخصصی برای عرضه و معامله محصولات مختلف به شمار می‌روند.

تخصصی شدن بازار‌ها مزیت‌های فراوانی دارد که از جمله می‌توان به تسهیل ارتباطات میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، تسهیل مبادلات، کاهش هزینه‌ها، اطمینان از اصالت و کیفیت محصول، و به ویژه کنترل قیمت‌ها اشاره کرد. این موارد، تضمینی برای عرضه محصول به مصرف‌کننده واقعی، رونق تولید و جلوگیری از احتکار و دلالی به شمار می‌روند.

بورس کالای ایران یکی از بازار‌های تخصصی است که این وظایف را به خوبی ایفا می‌کند. در این بازار، محصولات مختلف همچون محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، محصولات کشاورزی و محصولات معدنی و صنعتی عرضه و معامله می‌شود. گرچه عرضه محصولی همچون خودرو در هیچیک از بورس‌های کالای جهان سابقه ندارد، اما دیگر کالا‌های عرضه‌شده در این بورس مشابه دیگر بازار‌های جهان است. به عنوان مثال، محصولاتی همچون سنگ آهن و انواع فولاد که در بورس کالای ایران عرضه می‌شوند، در دیگر بازار‌های کالای جهان نیز مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند.

از مهمترین و مشهورترین بورس‌های کالای جهان که به صورت کاملا تخصصی در حوزه فلزات فعالیت می‌کند، می‌توان به بورس فلزات لندن اشاره کرد. در این بازار تخصصی محصولات فولادی همچون میلگرد، نورد گرم و سرد، همچنین قراضه مورد معامله قرار می‌گیرد. بورس فلزات لندن، بازاری جهانی است به این معنا که محصولات فولادی از سراسر جهان (آمریکا، اروپا، چین، هند، ترکیه و...) در این بازار عرضه می‌شود. این موضوع، اهمیت تخصصی بودن بورس فلزات لندن را به اثبات می‌رساند.

علاوه بر بورس‌های کالایی معروف آمریکا و اروپا، در آسیا نیز فلزات صنعتی از جمله فولاد در بورس‌های کالای کامبوج، بورس شانگ‌های و بورس کالای پاکستان عرضه می‌شوند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تخصصی شدن بازارهاست.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده