تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۱۸۵۰۶
وزیر راه و شهرسازی:

استفاده از ریل برای شرکت‌های معدنی و فولادی در اولویت است/با کمبود ناوگان حمل و نقل روبرو هستیم

‌می‌متالز - مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری دهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته گفت: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی، فولادی و شرکت‌های بزرگ در اولویت است. البته این موضوع اکنون نیز دنبال می‌شود و طی بازدید امروز از برخی غرفه‌های نمایشگاه گفته می‌شد بسیاری از لوکوموتیو و واگن‌ها در اختیار این شرکت‌ها قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، ظهر امروز، ۴ مهرماه ۱۴۰۲، نشست خبری دهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سید میعاد صالحی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در غرفه راه آهن برگزار شد.

سید میعاد صالحی در ابتدای این نشست گفت: در یک سال اخیر توانستیم زیرساخت‌های خوبی به لحاظ تامین، موضوع ماده ۱۲، تهاتر نفت و... فراهم بکنیم. در ۶ ماهه نخست سال رکورد ۶ ماهه راه آهن در حمل و نقل مسافر زده شد. با توجه به توصیه وزیر راه و شهرسازی برای افزایش تعداد واگن و افزایش کیفیت نیز امیدواریم بتوانیم با ظرفیت‌های تامین مالی جدید جهشی در این امر داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل باری، شرکت‌های تولیدکننده و علی‌الخصوص شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در بخش‌های مختلف داریم که به نفوذ تکنولوژی در صنعت کمک می‌کنند در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین شرکت کنندگانی از کشور‌های چین و روسیه نیز داریم.

معاون وزیر عنوان کرد: حوزه حمل و نقل ریلی سال‌ها مغفول مانده و مظلوم واقع شده است؛ امیدواریم با حضور وزیر راه و شهرسازی نقش حمل و نقل ریلی در میان سایر حوزه‌ها، تقویت شود به عنوان خادمین مردم در راه آهن گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

مهرداد بذرپاش در ادامه این نشست اظهار داشت: در این رویداد فعالین صنعت ریلی در کشور دورهم جمع شدند و فرصت به وجود آمد تا این صنایع با آخرین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های صنعت آشنا شوند. زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی از مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی می‌گذرد؛ صنعت ریلی در این میان مهم‌ترین صنعت در بخش حمل و نقل برای توسعه اقتصاد کشور محسوب می‌شود. تحقق هدف گذاری رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه بدون توسعه حمل و نقل ریلی سخت است. برای رشد در ۵ ساله آتی در کشور نیازمند توجه جدی، سرمایه گذاری بیش از پیش و حمایت از مجموعه‌های داخلی هستیم.

وی افزود: میزان داخلی سازی و رشد تکنولوژیک شرکت‌های داخلی بسیار امیدوارکننده است. آمار‌های ارائه شده نشان می‌دهد دو سوم قطعات صنایع ریلی کشور در داخل تولید می‌شودند که درصد قابل توجهی است. یک سوم دیگر نیز در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و درست، به تولید داخل برسد؛ در غیر این صورت نیز مواد موردنیاز را از طریق واردات تامین می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اقدماتی که این روز‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی در دستور کار دولت قرار دارد و مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، در حوزه شبکه و ناوگان است. در حوزه شبکه، تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال-جنوب و شرق-غرب کشور به طوری جدی در دستور کار قرار دارد در راستای به نتیجه رساندن آن به رغم محدودیت‌های موجود، از تمامی منابع استفاده می‌کنیم. تکمیل گذرگاه‌های اصلی کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

بذرپاش پیرامون ارتباطات ریلی و همکاری‌های بین‌المللی ادامه داد: انعقاد قرارداد بندر چابهار نیز در مراحل نهایی خود قرار دارد و اتصال این خط ریلی می‌تواند ظرفیت بسیار بالای اقتصادی برای کشور ایجاد کند. قرارداد ریلی رشت به آستارا نیز با روسیه بسته شده و آذربایجان را به شمال ایران متصل خواهد کرد. با کشور آذربایجان در مرز شمالی گفتگو‌هایی پیرامون ایجاد خطوط ریلی در منطقه مرزی صورت گرفته که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد. اقداماتی در راستای ایجاد خط ریلی شلمچه به بصره که نیم قرن درباره آن در کشور صحبت شده نیز صورت گرفته است؛ خوشبختانه نخست وزیر عراق همت بالایی به خرج دادند و با پیگیری مصوبات و تامین مالی توسط ایران و عراق این قطعه مهم افتتاح شد که کشور را به مدیترانه و اروپا متصل می‌کند.

او تکمیل کرد: در راستای همکاری و ایجاد خطوط ریلی، مسیری نیز در افغانستان ایجاد و آن را افتتاح کردیم، با قطعه اولیه آن نیز ارسال کالا انجام شد، اما با در نظر داشتن ملاحضات ناچار هستیم با همه همسایگان

با افغانستان خط ریلی کشیدیم و قطعه اولیه آن ارسال کالا هم انجام شد، اما با وجود ملاحظات ناچار هستیم با همه همسایگان خصوط ریلی با گسترش دهیم.

وی عنوان کرد: خط ریلی خاش به زاهدان به بهره برداری رسیده و قطعه چابهار به خاش نیز به زودی به بهره برداری خواهد رسید. کریدور شمال به جنوب کشور، دریای شمال و جنوب را از طریق خط ریلی به یکدیگر متصل خواهد کرد و ظرفیت ترانزیتی کشور را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد. در راستای دو خط کردن سایر خطوط باقی مانده نیز در حال اقدام هستیم.

وزیر راه و شهرسازی سپس گفت: توسعه در حوزه لوکوموتیو و ناوگان در اولویت قرار دارد. در مراسم بزرگ اربعین خدمات بسیار خوبی انجام شد و از دست اندر کاران سپاسگزاریم. آسیب شناسی ما این است با کمبود ناوگان حمل و نقل مواجه هستیم؛ امیدواریم بتوانیم در یک سال و با برنامه ضربتی واگن‌های مسافربری را به لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم.

وی در پایان بیان کرد: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی، فولادی و شرکت‌های بزرگ در اولویت است. البته این موضوع اکنون نیز دنبال می‌شود. طی بازدید امروز از برخی غرفه‌های نمایشگاه گفته می‌شد بسیاری از لوکوموتیو و واگن‌ها در اختیار این شرکت‌ها قرار دارد. در صدد ایجاد مکانیزم‌های انگیزشی برای توسعه خطوط و صنایع ریلی هستیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده