تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۳۱۸۶۶۲
وزیر صنعت در رویداد ملی صنعت دانش بنیان:

شرکت‌های بزرگ دانش بنیان پرچمدار رشد و توسعه اقتصادی هستند

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون در بسیاری از کشور‌های جهان شرکت‌های بزرگ دانش بنیان، پرچمدار توسعه علم و فناوری، تحقیق و توسعه و رشد اقتصادی هستند.

به گزارش می‌متالز، عباس علی آبادی امروز پنجشنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان افزود: تاکنون تمرکز سیاستگذار کشور ما در افزایش کمی شرکت‌های دانش بنیان کوچک مقیاس بوده است، در حالی که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مقیاس هم اکنون در بسیاری از کشور‌های جهان برای رشد و توسعه صنعتی و معدنی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وزیر صنعت یادآور شد: ما باید برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب به احصاء ابر چالش‌های تولید توجه و با جهت‌گیری‌های لازم و تعیین راهبرد‌های قوی بتوانیم اقدامات پیشران را برای تحقق رشد اقتصادی کشور فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: فعال‌سازی واحد‌های صنعتی و معدنی راکد و نیمه تمام، توسعه اکتشافات و ساماندهی اطلاعات پایه زمین شناسی و توسعه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و هوشمندسازی آن‌ها و توسعه پلتفرم‌های شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ مقیاس و تامین آب و برق مورد نیاز آن‌ها از مهم‌ترین راهبرد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خلق زیست بوم صنعت دانش بنیان است.

علی آبادی، استفاده از سوخت‌های پاک و تجدید پذیر، جایگزینی خودرو‌های برقی، توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ساخت پیشران‌های هواپیما و کشتی و ارایه بسته‌های پیشران اقتصادی و صادرات محصولات دانش بنیان را از دیگر پروژه‌های مهم و پیشران وزارت صنعت و معدن با مشارکت اندیشکده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: توسعه پلتفرم‌های جامع خدمات کسب و کار، ایجاد سازوکار‌های تبادل کالا با کشور‌های هدف از طریق ایجاد نظام مالی نوین از دیگر پروژه‌های مهم پیشران وزارت و صنعت و معدن و تجارت در این بخش است.

علی آبادی با اشاره به ضرورت همکاری و نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحقق و پیاده‌سازی سیاست‌ها و راهبرد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: برای انجام پروژه‌های پیشران یاد شده اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات مدیریتی و بازبینی سازوکار‌های نظارتی، تعهد به محیط زیست ۷ جهت‌گیری سیاستی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا خواهد بود. علی آبادی بیان کرد: در این زمینه تولید صادرات محور و گذار از مونتاژ و خلق محصولات جدید صنعتی، ارتقای بهره‌وری و رقابت از سیاست‌ها و راهبرد‌های این وزارتخانه خواهد بود.

وزیر صمت تاکید کرد: در این راستا فرماندهی واحد تولید، ارتقای دانش و فناوری، افزایش سهم صنعت در حقوق دولتی، توجه به سرمایه‌های انسانی از سیاست‌های وزارت صنعت برای رشد و توسعه اقتصادی است.

وی گفت: امروز رهبری با قاطعیت بر رشد اقتصادی کشور تاکید دارند و در این رویکرد مهم باید بتوانیم زمینه‌های رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت، ۱۳ درصدی بخش معدن و رشد ۲۳ درصدی سالانه صادرات غیر نفتی را در کشور فراهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: همه دولت‌ها تلاش می‌کنند با توسعه رفاه بیشتری را برای مردم فراهم کنند، اما توسعه پایدار کشور‌ها ریسک‌های متعددی را دارد، زیرا رشد و توسعه در کشور‌ها نیازمند زیرساخت‌های بزرگ و استوار است.

علی آبادی اظهار داشت: بدون شک اقتصاد بزرگ و قوی در گرو افزایش تعداد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است و هرچه تعداد بنگاه‌های بزرگ در کشور بیشتر شود، سایز اقتصاد نیز بزرگتر می‌شود.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به اقتصاد بزرگ شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش مهمی را در کشورمان ایفا کنند گفت: در این راستا توسعه شرکت‌های دانش بنیان مهم است، زیرا آن‌ها در توسعه صادرات، بازاریابی، تحقیق و توسعه، بهبود و کیفیت تولید نقش مهمی بر عهده دارند.

علی آبادی با اشاره به مزیت‌های تحقیق و توسعه در کشور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار اقتصادی و صنعتی است در حالی که سهم اندک تحقیق و توسعه در تولید ناخالص ملی کشورمان سه دهم درصد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: این در حالی است که سهم رشد تحقیق و توسعه در جهان سالانه ۴.۵ درصدبود، ولی در سال ۲۰۲۱ سهم رشد تحقیق و توسعه در جهان به ۹/۸ درصد ارتقا یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این در حالی است که سهم هزینه کرده تحقیق و توسعه در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به بیش از ۴ تا ۵ درصد رسید.

جایگاه ایران در تحقیق و توسعه

علی آبادی بیان کرد: علیرغم حجم سرمایه‌گذاری بسیار اندک از سهم تولید ناخالص ملی در بخش تحقیقات کشور راندمان توسعه و نوآوری در ایران در منطقه قابل رقابت با سایر کشور‌های همسایه است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران جز کشور‌های با عملکرد فراتر از انتظار در حوزه نوآوری شناخته شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم بنگاه‌ها د ایرانددر حوزه تحقیق و توسعه ۳۳ درصد، دولت ۳۸ درصد و بخش دانشگاهی ۲۹ درصد است در حالی که در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه سم بنگاه‌ها ۷۵ درصد، سهم دولت کمتر از ۱۰ درصد و سهم بخش دانشگاهی نیز کمتر از ۱۵ درصد است.

وی در پایان اظهار داشت: گرچه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور ما هم اکنون به ۸ هزار و ۹۹۵ شرکت رسیده است، اما تعداد شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش بنیان زیر ۷۰ شرکت است و باید تلاش کنیم در این زمینه شرکت‌های بزرگ مقیاس دانش بنیان بتوانند در رشد و توسعه اقتصادی کشور بیشتر نقش آفرینی کنند.

نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان روز ششم مهرماه سال جاری با حضور وزیر علوم، اقتصاد، صنعت، معدن و معاونت علمی ریاست جمهور با میزگرد تخصصی معدن و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو برگزار شد.

منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده