به گزارش میمتالز، واردات خودروهای کارکرده به یکی از موضوعات پرحاشیه بازار خودروی ایران تبدیل شده است که حاکمیت هر از چند گاهی با انتشار اخبار مثبت از پیشرفت این فرایند، قیمتها در بازار خودرو را تعدیل میکند.
دقیقا دو ماه پیش عباس علیآبادی، وزیر صمت، اعلام کرد که تا ۱۰ روز آینده آییننامه واردات خودروهای کارکرده تدوین و به مجلس ابلاغ میشود. حال پس از گذشت این مدت وزارت صمت در سکوت کامل به سر میبرد و خبری از ارائه آییننامه نیست.
چندی پیش جلال رشیدیکوچی، نماینده دوره یازدهم مجلس در توئیتی نوشت: با ترخیص خودروهای فوتبالیستها مشخص شد اگر بخواهند، در چند روز قانون مصوب خودشان را دور میزنند، خودروهای بالای ۲۵۰۰ cc و بالای ۲۰.۰۰۰$ را وارد میکنند و ماشین ۵ میلیاردی را به قیمتهای فضایی ۹۰ میلیارد تا ۱۰۰ میلیارد تومان معامله میکنند. گویا در این مملکت فقط مردم غریبهاند!
در این زمینه معینالدین سعیدی، نماینده مجلس، در یک مصاحبه گفت: واردات خودرو توسط فوتبالیستها نشان داد که هیچ محدویت و خلاء قانونی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد و حتی آییننامههای فعلی نیز برای واردات خودرو کفایت میکنند، البته به شرطی که واقعاً نیتی برای واردات این خودروها وجود داشته باشد.
وی افزود: تأخیر درموضوع واردات خودروهای کاکرده هیچ مبنایی ندارد و متأسفانه این تأخیرها موجب ایجاد نگرانی در آحاد مردم شده است. اگر هر روزی فردی آسیب جانی یا مالی ببیند یا جان خود را در اثر استفاده از خودروهای بیکیفیت از دست دهد، افرادی که باعث تأخیر در انجام این فرایند شدهاند، باید پاسخگو باشند.
سعیدی تاکید کرد که تا به امروز برای تسریع روند تدوین آییننامه چندین تن از نمایندگان به وزارت صمت تذکراتی دادهاند.
او در پاسخ به این سوال که آیا خبری در رابطه با کمبود ارز در مجلس مطرح شده است یا خیر؟ تشریح کرد: تا به این لحظه در رابطه با موضوع کمبود ارز خبری در مجلس منتشر نشده است.
همچنین حسینعلی حاجیدلیگانی، نماینده مجلس، در پاسخ به این سوال در رابطه با وضعیت تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده اظهار بیاطلاعی کرد.
قبل از بررسی موضوع واردات خودروهای کارکرده، لازم است به گذشت ۱۷ ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده توجه کرد، چراکه واردات این خودروها با وجود داشتن آییننامه مدتهاست که به وقوع نپیوسته و تنها هر از چند گاهی اخباری از واردات تعداد انگشتشماری خودرو به گمرکات کشور منتشر میشود.
برخی از کارشناسان معتقدند که دولت تنها برای داشتن یک جایگزین دیگر برای خبردرمانی و تسکین بازار خودرو موضوع واردات خودروهای کارکرده را مطرح کرده است. این کارشناسان استدلال خود برای به وقوع نپیوستن واردات خودروهای کارکرده کمبود ارز در کشور و وجود اولویتهای مهمتر نسبت به خودرو همانند دارو و مواد غذایی بیان میکنند.
به بیان دیگر اگر مانعی از لحاظ ارزی و اراده حاکمیت برای واردات خودرو وجود نداشت، تا به این لحظه حداقل باید ۱۰ درصد از وعده واردات خودروهای نو انجام میشد، این در حالی است که مطابق با وعدههای رضا فاطمیامین، وزیر اسبق صمت، قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار دستگاه و تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، اما تا این لحظه تنها ۱۰۰۰ دستگاه چانگان و هفت دستگاه خودروی النترا به گمرکات کشور رسیدهاند.
در واقع از مجموع ۳۰۰ هزار دستگاهی که قرار بود به کشور وارد شود تنها ۱۰۰۷ دستگاه خودرو معادل ۰.۳ درصد از مجموع خودروهایی که وزیر قبلی وعده داده بود، وارد کشور شده است که از این تعداد ناچیز هم، هیچ خودرویی پلاک ملی دریافت نکرده است.
منبع: تجارت نیوز