تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۱۸۸۴۰
سرویس خبر : انرژی

بلغارستان واردات نفت روسیه را متوقف می‌کند

‌می‌متالز - شبکه خبری بلومبرگ به نقل از مقامات بلغارستان گزارش داد که این کشور با وجود معافیت از ممنوعیت خرید نفت خام روسیه در سراسر اتحادیه اروپا، قصد دارد تا پاییز سال آینده این واردات را متوقف کند.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبری بلومبرگ روز پنجشنبه به نقل از مقامات بلغارستان گزارش داد که این کشور با وجود معافیت از ممنوعیت خرید نفت خام روسیه در سراسر اتحادیه اروپا، قصد دارد تا پاییز آینده این واردات را متوقف کند.

به این کشور حوزه بالکان اجازه داده شده است تا به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، به خرید نفت روسیه از طریق دریا برای پالایشگاه نفتوهیم متعلق به شرکت لوک اویل روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، روز پنجشنبه، قانونگذاران در صوفیه پیشنهادی را تصویب کردند که بر اساس آن، مصرف نفت خام روسیه در پالایشگاه نفتوهیم تا پایان سال جاری میلادی به ۸۰ درصد خواهد رسید و تا اکتبر سال آینده کاملاً متوقف خواهد شد.

آسن واسیلوف، وزیر دارایی بلغارستان، در این باره گفت: مساله انتقال نفت روسیه به این پالایشگاه عمدتاً یک سوال لجستیکی است. برای حرکت کردن به سمت (استفاده از) نفت غیردریای سیاه، ظرفیت ذخیره سازی واقعی باید به طور قابل توجهی افزایش یابد - شاید باید دو برابر شود - تا پالایشگاه بتواند ۲۰ تا ۳۰ روز به طور بالقوه بدون ورود نفتکش به فعالیت خود ادامه دهد.

با این حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که این اقدام می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، زیرا این پالایشگاه عمدتاً نفت گرید اورال روسیه را پالایش می‌کند و باید در اسرع وقت به دنبال جایگزین‌های مناسبی باشد.

این پالایشگاه مسوول بیشتر تامین گازوئیل و بنزین بلغارستان است و هرگونه وقفه در فعالیت آن می‌تواند بر بازار سوخت این کشور تاثیرگذار باشد.

قبل از رای گیری، لوک اویل نفتوهیم بورگاس، اپراتور این پالایشگاه، اعلام کرده بود که این اقدام ثبات عملیاتی این کارخانه را تهدید می‌کند.

پیش از این در ماه جاری میلادی، این اپراتور با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود: مایلیم تاکید کنیم که چارچوب زمانی پیشنهاد شده برای... جایگزین کردن مواد اولیه، غیرواقعی است.

این پالایشگاه افزود: در چنین سناریویی، ما نمی‌توانیم از عملکرد بی وقفه شرکت خود اطمینان حاصل کنیم، تعهدی که در ۲۵ سال گذشته حفظ کرده‌ایم. با توجه به این شرایط، این احتمال وجود دارد که در نهایت تمام مصرف کنندگان سوخت دچار زیان شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده