تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۳۱۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیماری ثبت سفارش حاد شد

می متالز - دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: بدنه ثبت سفارش به نوعی دچار بیماری شده است که نمی‌توان هیچ برنامه‌ریزی برای آن کرد.
بیماری ثبت سفارش حاد شد

به گزارش می متالز، شهرام شریعتی با بیان اینکه سیستم صادرات و واردات در کل دنیا یک روند خطی دارد، افزود: از آنجا که این خط در کشور ما هیچ ‌گاه به صورت ممتد ادامه نداشته است، همیشه با مشکلاتی رو به رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: نمی‌توان برای واردکننده مشخص کرد که امروز ثبت سفارش انجام دهد و سه ماه دیگر این روند تغییر کند و اجازه ثبت سفارش را از وی بگیریم.

این فعال اقتصادی با اشاره به روند ممتد ثبت سفارش در دنیا، اظهار کرد: اکنون اقتصاد کشور مضمحل شده و ذهن اقتصاد درگیر است که چه کاری باید انجام دهد.

به گفته شریعتی، یک فعال صادراتی نمی‌تواند کالایی را امروز صادر کند و 6 ماه آینده به طرف تجاری خود بگوید ارسال کالا یا خدمات مورد نظر امکان‌پذیر نیست.

 

پایداری بازار ایران به هم ریخته است

وی تصریح کرد: از آنجا که پایداری بازار به طور کلی به هم ریخته است، دیگر برندهای اصلی و شاخص و برندهای متفرقه برایشان فرقی نمی‌کند که چه کاری باید انجام دهند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: تا زمانی که این تعادل در روند قوانین، تصمیم‌گیری‌ها و بخشنامه‌هایی که از سوی وزارتخانه‌ها صادر می‌شود، باز نگردد؛ عملاً ثبت‌سفارش هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون ثبت سفارش در ایران تبدیل به رانت شده است، افزود: این رانت در خدمت افرادی مطلع از شرایط قانونی قرار می‌گیرد و می‌توانند از مکانیزم ثبت سفارش استفاده کنند. این در حالی است که اگر رانت وجود نداشته باشد هم ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد.

شریعتی بیان کرد: چند وقت پیش که رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد، دیدگاه‌ها بر این اساس بود که تعادل به بازار باز می‌گردد؛ اما شاهد بودیم که با تغییر مدیر و وزیر تعادل به بازار باز نمی‌گردد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این مشکلات در روند ثبت سفارش وجود داشته باشد، ثبت سفارش برای هیچ کالایی اعم از صادراتی، تولیدی و ... انجام نخواهد شد. چون برنامه‌ای نداریم، خواه و ناخواه ثبت سفارش کالاها همیشه با مشکل مواجه خواهد شد.

عناوین برگزیده