تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۱۸۹۲۴
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی خبر داد:

پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت شناور توسط صندوق توسعه صنایع دریایی

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی اعلام کرد که این صندوق در یک سال اخیر یک هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت شناور پرداخت کرد.

به گزارش می‌متالز، «محمد ساعد محمودی» مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و بویژه شهدای دریایی این عرصه، اظهار کرد: در سال جاری متقاضیان ساخت شناور در مجموع چهار هزار میلیارد ریال درخواست تسهیلات داشتند که در این زمینه ترجیح داده شده است، حمایت صندوق به شناور‌های بزرگ معطوف شود.

وی افزود: تا پیش از این به‌دلیل محدودیت منابع روی شناور‌های کوچک‌تر تمرکز وجود داشت، ولی استراتژی جدید صندوق حمایت از شناور‌های بزرگ و همچنین شناور‌های پشتیبانی کننده صنعت نفت است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در ادامه تصریح کرد: صنعت نفت اعلام کرده ۱۱۰ فروند شناور نیاز دارد که با توجه به اینکه بیشتر آن‌ها از کشور‌های همسایه اجاره گرفته می‌شود، جایگزین کردن شناور‌های یاد شده با شناور‌های داخلی با جدیت دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: مقرر شده صندوق توسعه صنایع دریایی در رویکرد پیش گرفته شده از سوی شرکت نفت ملی ایران نقش ویژه و موثری ایفاء کند تا عمق ساخت شناور‌های هدف را با تسهیلات و حمایت لازم بالا ببرد.

محمودی با بیان اینکه در شرایط قرارداد‌های شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه‌گذاران ابهام وجود دارد که انتظار می‌رود شفاف‌سازی لازم در این زمینه انجام شود، یادآور شد: بوشهر در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی از استان‌های پیشتاز است و یکی از بزرگ‌ترین شناور‌های تحت حمایت این صندوق در بوشهر اکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آزمون نهایی شناور یاده برای تحویل به شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان مالک نهایی در حال انجام است و به‌زودی این شناور به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به اینکه بیشترین سکو‌های نفتی از استان بوشهر پیش‌بینی می‌شود که چنین ظرفیتی می‌تواند بوشهر را در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی بیش از پیش پیشتاز شود، تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران از ۱۱۰ شناور موردنیاز خود برای ۱۰ شناور فراخوان داده تا سازندگان شناور‌ها توانمندی را اعلام و اثبات کند و از این بستر شرایط انعقاد قرارداد برای کشتی‌سازی فراهم شود.

وی در ادامه اضافه کرد: قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی پیش‌بینی کرده بود، سالانه یک میلیارد دلار اعتبار به صندوق توسعه صنایع دریایی اختصاص یابد که این مهم تاکنون محقق نشده است.

محمودی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود در شورای‌عالی صنایع دریایی با حضور رئیس جمهور برای تحقق این یک میلیارد دلار اعتبار سالانه و سایر موارد مرتبط با حوزه صنایع دریایی تمهیدات لازم اندیشیده شود، تاکید کرد: در صندوق توسعه صنایع دریایی استراژی صنعت دانش‌بنیان طراحی شده که نخستین نشست آن در روز گذشته در تهران برگزار و در همین راستا از کارخانه نوآوری صنایع دریایی ایران به‌عنوان کانون شرکت‌های دانش بنیان در بوشهر بازدید شد.

وی همچنین اظهار کرد: در صنعت دانش‌بنیان مدلی طرح شده تا صنایع بزرگ کشور بتوانند در جوار خود شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان محل فعالیت جوانان نخبه داشته باشند و از این ظرفیت بهره‌برداری بیشتری برای کشور رقم بخورد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با تاکید بر اینکه منابع صندوق با وجود محدودیت، حداکثر فعالیت خود را در استان‌های ساحلی و به‌ویژه استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان داشته، ادامه داد: منابع موردنیاز صندوق تاکنون آنطور که باید تامین نشده، در همین راستا در برنامه توسعه پیش‌بینی شده تا ۱۰ درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی با کشتی‌های غیرایرانی به صندوق واریز شود.

وی با اشاره به اینکه در وصول این منابع تاخیر شده که در همین راستا از ابتدای امسال گمرک بخشنامه‌ای ابلاغ کرد تا صادرکنندگان در زمان مناسب با صندوق تسویه کنند، تاکید کرد: به‌دلیل وجود یک سری بروکراسی اداری این تصمیم تاکنون قطعی نشده که انتظار می‌رود برای وصول این منابع و بکارگیری آن در استان‌های ساحلی اقدام لازم انجام می‌شود.

محودی همچنین گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، بخشی از منابع مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در استان‌های ساحلی گردش پیدا کند و از ظرفیت بانک‌های این استان‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران استفاده شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده