تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۱۵۶۱۴
کشتی‏‏‏‏‏‌های کانتینری خالی در بنادر آسیایی پهلو گرفته‏‏‏‏‏‌اند

تابستان کم‏‏‏‏‏‌رونق حمل‌ونقل‏‏‏‏‏ دریایی

‌می‌متالز - بحران تقاضا در اثر همه گیری ویروس‌کرونا در سال‌های گذشته باعث‌شده تا اقتصاد‌های دنیا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند. در این بین بخش خدمات خصوصا ترانزیت به رکودی عمیق فرو رفته‌است. این تغییرات در اقتصاد جهانی باعث شده، بخش ترانزیت دریایی با وضعیتی روبه‌رو شود که بسیاری از شرکت‌های این حوزه خطر ورشکستگی را بیشتر از همیشه حس کنند.

به گزارش می‌متالز، به‌نظر تابستان امسال، فصل کم رونق حمل‌ونقل دریایی از آسیا به اروپا و فراتر از آن بوده و امید‌ها برای فصلی که به‌طور سنتی پررونق است و سفارش‌ها وارد می‌شوند، درحال محو‌شدن است. براساس گزارشی از خبر گزاری سی ان بی سی، با توجه به اینکه شرکت‌های تولیدکننده کالاهایی، چون پوشاک و لوازم الکترونیکی با مازاد موجودی مواجه هستند، تقاضای کم تری برای ارسال محصولات وجود دارد. این شرایط به‌معنای آن است که کشتی‌های باری «خالی» در بنادر ایستاده اند، یا سفارش‌های آن‌ها لغو شده‌اند. شرکت ام اس سی (MSC)، شرکت کشتیرانی مدیترانه که بزرگ‌ترین شرکت کانتینری جهان است، هفته گذشته، سفر کشتی ۳۶۶ متری خود موسوم به ام اس سی دلیا از آسیا به شمال اروپا را به دلیل «کاهش تقاضا» لغو کرده‌است.

این کشتی بزرگ، قابلیت حمل ۱۴هزار کانتینر ۲۰فوتی را دارد. مقامات این شرکت کشتیرانی در این مورد گفته اند که تلاش برای تدوین یک طرح اضطراری با خدمات جایگزین در جریان است. این شرکت همچنین در اواخر جولای، حرکت کشتی باری دیگر خود به‌نام ام اس سی توپاز را هم لغو کرده‌است. سان ماندرز، از مقامات شرکت حمل‌ونقل فلکس پورت، در مورد شرایط جدید حمل‌ونقل گفته است که شرکت‌های حمل‌ونقل، ظرفیت خود را مدیریت خواهند کرد که این امر به‌معنای توقف کشتی هاست. به‌عنوان مثال، کشتی‌های تجاری در اطراف بنادر سنگاپور پارک‌شده اند و در انتظار رسیدن روز‌های بهتر به سر می‌برند. براساس این گزارش، لغو سفر‌ها توسط شرکت‌های حمل‌ونقل درحالی رخ می‌دهد که درآمد‌های شرکت‌های کشتیرانی بزرگ با افت ناگهانی مواجه شده‌است.

اخیرا شرکت حمل‌ونقل سی ام‌ای سی جی ام اعلام کرده است که درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک در سه‌ماهه دوم نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۷۳‌درصد کاهش یافته و به ۶/ ۲‌میلیارد دلار رسیده است. درآمد ناخالص شرکت حمل‌ونقل هاپاگ لوید نیز در نیمه اول سال‌جاری، نسبت به ۹/ ۱۰‌میلیارد دلار در مدت مشابه سال‌قبل به ۸/ ۳‌میلیارد دلار کاهش یافته‌است. همچنین، شرکت حمل‌ونقل دریایی مرسک گزارش داده‌است که سود ناخالص سه‌ماهه دوم آن به ۹۱/ ۲‌میلیارد دلار کاهش یافته‌است که بسیار کمتر از رکورد ۳/ ۱۰‌میلیارد دلاری برای مدت مشابه در سال‌۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

ظرفیت بیشتر

به گفته ماندرز، ظرفیت زیادی برای حمل‌ونقل دریایی به‌خصوص حمل‌ونقل از مسیر‌های اقیانوسی در ماه‌های آینده ایجاد خواهد شد و همین امر، نرخ‌ها را به‌شدت تحت‌فشار نگه‌می دارد. به گفته شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی برنشتاین، شرکت‌های حمل‌ونقل پس از همه گیری کووید-۱۹، تعداد زیادی کشتی سفارش دادند که برای آن‌ها مقدار زیادی پول به ارمغان آورد؛ ولی افزودن صدها‌هزار کانتیتر توسط بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی احتمالا مانع از رشد پایدار نرخ‌ها در کوتاه مدت تا میان‌مدت خواهدشد. به گفته یکی از تحلیلگران ارشد حمل‌ونقل در شورای دریایی بین‌الملل و بالتیک (BIMCO)، نرخ حمل‌ونقل از خاور دور به شمال اروپا از یک‌سال پیش تاکنون تحت‌فشار قابل‌توجهی بوده‌است. نرخ کانتینر‌های حمل‌ونقل در دوره سه‌ماهه مارس تا مه، در مقایسه با دوره مشابه در سال‌۲۰۲۲، تقریبا ۹۰‌درصد کاهش یافته و این درحالی است که مسوولان شرکت‌های کشتیرانی نتوانسته‌اند یا نمی‌خواهند ظرفیت کشتی‌ها را بر حسب تقاضای واقعی تنظیم کنند.

مازاد موجودی‌ها

براساس این گزارش، فلکس پورت مرتبا از مشتریان خود در مورد موجودی کالا‌های در انبار پرس وجو می‌کند. در ماه مارس، ۶۲‌درصد از مشتریان موجودی انبارهایشان را خیلی زیاد اعلام کردند. در ماه مه، این عدد به حدود ۴۰‌درصد کاهش یافت، اما در ماه ژوئیه، همچنان کمی بیش از ۴۰‌درصد بوده‌است؛ بنابراین نکته مهم این است که سطوح بالای موجودی، واردات کالا‌ها را نسبتا متعادل نگه می‌دارد. براساس گزارش فلکس پورت، صنایع الکترونیک، فناوری‌های پیشرفته و پوشاک دارای موجودی بیش از حد هستند، درحالی‌که موجودی شرکت‌های مبلمان، مناسب گزارش شده‌است. به گفته سان ماندرز، مدیر ارشد تحقیقات کانتینری در موسسه تحقیقی Drewry، حمل‌ونقل‌های لغو شده چندین سال‌است که رایج شده و بازار حمل‌ونقل کانتینری با کاهش تقاضا مواجه است. مازاد موجودی، همراه با فروش ضعیف؛ در واقع بخشی از دلایل افت بازار حمل‌ونقل کانتینری بوده‌است. براساس اطلاعات شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی برنشتاین، خرده فروشان آمریکایی در ماه مه ۷۷۸‌میلیارد دلار موجودی انبار داشته اندکه بالاترین سطح از سال‌۲۰۱۹ محسوب می‌شود.

روند بلندمدت

درحالی‌که ظرفیت مازاد به این معنی است که خرده‌فروشانی که کالا‌ها را از آسیا به اروپا منتقل می‌کنند، می‌توانند درحال‌حاضر معامله خوبی بر روی نرخ‌های حمل‌ونقل داشته باشند، اما مدیریت زنجیره تامین پیچیده‌تر می‌شود، زیرا نسبت به گذشته تامین منابع خرده فروشان از مکان‌های آسیایی بسیار بیشتری صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، باتوجه به اینکه مصرف‌کننده، توقع دارد ظرف یک روز محصول موردنظر خود را دریافت کند، خرده فروشان باید مکان‌هایی نزدیک‌تر به مصرف‌کننده را در اختیار داشته باشند. ماندرز معتقد است که حجم حمل‌ونقل اقیانوسی در بلندمدت افزایش خواهد یافت، درحالی‌که به دلیل زنجیره تامین برنامه ریزی شده بهتر، حمل‌ونقل هوایی کاهش می‌یابد. به گفته او، مشتریان به سه دلیل عمده، اجناس را به‌صورت هوایی ارسال می‌کنند؛ اولین دلیل این است که اجناس قیمت بالایی دارند یا اینکه فاسدشدنی هستند، یا با افزایش تقاضا مواجه هستند.

در دسته چهارم هم کسانی هستند که برنامه ریزی‌ها را خراب می‌کنند. برای سه مورد اول، هوا عامل مهمی است. برای چهارمین مورد، اگر برنامه ریزی بهتری صورت گیرد، ممکن است بتوان محموله‌ها را تفکیک کرد و بخشی از حمل‌ونقل هوایی را از طریق اقیانوس انجام داد. تازه‌ترین بررسی‌های سازمان تجارت‌جهانی نیز نشان می‌دهد که حجم تجارت کالا در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ نسبت به سال‌قبل یک‌درصد و نسبت به سه‌ماهه قبل ۳/ ۰‌درصد کاهش داشته‌است. از منظر این نهاد بین‌المللی، عواملی از جمله قیمت مواد غذایی و انرژی مرتبط با جنگ در اوکراین و سیاست پولی انقباضی با هدف مبارزه با تورم در اقتصاد‌های پیشرفته در این کاهش نقش داشته اند. تقاضای جهانی برای واردات کالا‌ها همچنان ضعیف است، چراکه رشد اقتصادی کند در اقتصاد‌های پیشرو از جمله اتحادیه اروپا و چین، کاهش یافته‌است. نتایج فعلی ضعیف‌تر از آخرین پیش‌بینی سازمان تجارت‌جهانی است که در ۵ آوریل منتشر شد و رشد ۷/ ۱‌درصدی را برای تجارت کالا در ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده