تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۱۹۰۱۶
سرویس خبر : انرژی

دولت مدعی حل مشکل پتروشیمی گلستان شد/ باز هم پای روسیه در میان است؟

‌می‌متالز - مشکلات حقوقی مجتمع پتروشیمی گلستان حدود ۱۸ سال است که مسکوت مانده است؛ اما اخیرا یکی از نمایندگان مجلس خبر از آغاز کار این مجتمع و وجود سرمایه‌گذار‌های خارجی در آن خبر داد.

به گزارش می‌متالز، آن‌طور که رسانه‌های نزدیک به دولت خبر داده‌اند، پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال، از بلاتکلیفی درآمد و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. این واحد صنعتی اولین واحد در استان گلستان است که برای تامین آب مورد نیاز آب خاکستری یا همان پساب تصفیه شده می‌خرد.

نکته حائز اهمیت این است که شرکت صنایع پتروشیمی گلستان ۹۲ هزار نفر سهامدار دارد. این پتروشیمی با ۹۰ درصد حضور دولتی و ۱۰ درصد بخش خصوصی آغاز به کار کرد که پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ راکد ماند.

گرچه پتروشیمی اصولاً صنعتی آب‌بر به حساب می‌آید و نیاز به کسب مجوز‌های محیط زیستی دارد و کارشناسان گلستان را با توجه به جنگل‌های آن محل مناسبی برای فعالیت پتروشیمی نمی‌دانند، اما محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گرگان گفته است که پتروشیمی گلستان در سال ۱۳۹۰ مجوز ارزیابی عملکرد خود را از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته است.

حال آن‌طور که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند، پای روس‌ها به این پروژه هم باز شده و سرانجام روس‌ها منجی آن شده‌اند. البته در این میان صحبت‌هایی هم از انعقاد قرارداد با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به گوش می‌رسد. اما ماجرا چیست؟

احتمال سرمایه‌گذاری روسیه در پتروشیمی گلستان

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره ساخت مجتمع پتروشیمی در شمال کشور با همکاری روسیه گفت: در حال حاضر برخی مفاد و بند‌های تفاهمنامه با روسیه در حال پیگیری است؛ بنابراین احتمال اینکه روس‌ها در ایران به سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه در این حوزه اقدام کنند وجود داشته و قابل توجیه است.

وی افزود: با توجه به اینکه اصل مبنای اقتصاد استان‌های شمالی بر پایه کشاورزی است، ساخت پتروشیمی‌هایی که مواد اولیه مورد نیاز این بخش از جمله اوره و کود شیمیایی را تامین کنند، قابل توجیه است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد که با احداث مجتمع پتروشیمی در استان‌های شمالی علاوه بر تامین ملزومات کشاورزان و صرفه اقتصادی آن می‌توان به کشور‌های شمالی از جمله کشور‌های منطقه اوراسیا و حتی روسیه تبادل محصول پتروشیمی و صادرات داشت.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که احداث یک مجتمع پتروشیمی پیش‌فرض‌هایی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. توجه به موقعیت محیط زیستی برای احداث پتروشیمی، دور بودن آن از مکان سکونت مردم، وجود انرژی‌های لازم در منطقه و … از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

درباره احداث این پتروشیمی در گلستان و مراحل آن نیز سنگدوینی به تجارت‌نیوز گفت: عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان در سال ۸۹ و در دولت نهم شروع شد. هم بخش دولتی یعنی شرکت صنایع پتروشیمی ایران و هم بخش خصوصی که ۹۵ هزار سهامدار داشت در این پروژه مشارکت کردند.

وی افزود: در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد احداث این مجتمع پتروشیمی آغاز شد و بعد از مدتی متوقف شد و تا ۱۸ سال مسکوت ماند، اما زمانی که مجلس یازدهم آغاز شد از مطالبات اصلی نمایندگان رسیدگی به وضعیت این پتروشیمی بود؛ چراکه بحث اموال مردمی بود که با مسکوت ماندن این پروژه ضرر کرده بودند و از نمایندگان مطالبه داشتند.

او تاکید کرد: این پروژه ۹۵ هزار سهامدار داشت و نمی‌توانستیم آن را به حال خود رها کنیم؛ چراکه مسکوت ماندن آن موجب تشکیل پرونده قضایی علیه آن‌هایی شده بود که مال مردم را گرفتند و کار را مسکوت گذاشتند، علاوه براین از ماجرای پتروشیمی گلستان سوءاستفاده‌هایی هم شده بود.

شنگدوینی یادآور شد: خوشبختانه طبق دستور رئیس قوه قضائیه در سفری که به گلستان داشت و انجام پیگیری‌های لازم که منجر به راه‌گشایی مسیر فعالیت پتروشیمی گلستان شد، رئیس دولت به این پروژه ورود کرد و دستور داد به آن رسیدگی شود.

هلدینگ خلیج فارس در نقش منجی پتروشیمی گلستان!

سنگدوینی تاکید کرد: درحال حاضر تمام مشکلات قضایی و حقوقی پتروشیمی گلستان مرتفع شده و اکنون بالای ۶۰ درصد سرمایه وارد این پروژه شده است.

وی تصریح کرد: یکی از موفقیت‌های اخیر پروژه پتروشیمی گلستان این است که هلدینگ خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری را در این پتروشیمی آغاز کرده است، اما از سمت کشور روسیه هیچ پیشنهاد جدیدی وجود ندارد و کشور هم‌چنان مشکلات تحریمی دارد.

پتروشیمی جدید مجوز محیط زیستی دارد؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: پروژه پتروشیمی گلستان از نظر محیط زیستی مشکلی ندارد. بحث مشکلات زیست محیطی بیشتر در مورد پتروشیمی مازندران مطرح است، گلستان مجوز‌های لازم را دارد.

همچنین حمید سلامتی، مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، در مورد مشکلات محیط زیستی این پروژه گفت: تمام مجوز‌های لازم برای پتروشیمی گلستان دریافت شده و هیچ مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هم درباره خبر حضور احتمالی روس‌ها در پروژه پتروشیمی گلستان گفت: هر کشوری که از نظر سیاسی با ایران مشکلی ندارد می‌تواند در ایران فعالیت‌های صنعتی هم داشته باشد و روسیه هم می‌تواند فعالیت‌های صنعتی خودرا در ایران آغاز کند.

وی افزود: تحریم مدت‌ها است در ایران اثری ندارد و مناسبات دنیا تغییر کرده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده