تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۹۱۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سود سپرده‌های بانکی برای صندوق‌های درآمد ثابت تا ۲۷‌درصد بالا رفت

افزایش میل صندوق‌ها به سپرده‌های بانکی

‌می‌متالز - در نتیجه سیاست‌های انقباضی و کمبود نقدینگی طی ۶ ماهه اول امسال بانک‌ها نرخ‌های خود را به‌صورت غیررسمی برای صندوق‌ها تا ۲۷‌درصد نیز افزایش داده‌اند، در نتیجه این اتفاق صندوق‌های درآمد ثابت بیش از اوراق دولتی به سمت سپرده‌های بانکی رفته اند و این موضوع باعث‌شده جذابیت اوراق دولتی که نرخ‌های پایین‌تری دارند، کاهش یابد.

بانک‌ها پرسود و نقدشونده

به گزارش می‌متالز، امیر ندیری، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار در این‌خصوص گفت: در حال‌حاضر بالاترین نرخ سود را بانک‌ها می‌دهند. بانک‌ها به‌صورت متوسط نرخ سود ۲۷‌درصد می‌دهند و این نرخ، چون نرخ بانکی است، نرخ بهره موثر آن بالای ۳۰‌درصد می‌شود، بنابراین جذاب‌ترین بخش برای صندوق‌ها در حال‌حاضر بانک‌ها هستند، چون هم سود بالاتری دارند و هم عملا نقدشونده‌ترین قسمت پرتفو هستند.

وی ادامه داد: از طرفی سقف سپرده‌های بانکی برای صندوق‌ها ۴۰‌درصد است و کف ندارد که بیشتر صندوق‌ها این سقف را رعایت کردند، اما بخشی از آن‌ها نیز به‌خاطر سود بالای آن، بیشتر از ۴۰‌درصد سپرده داشتند و در این بخش همواره مقداری تخلف وجود دارد.

ندیری بیان کرد: در سال‌های گذشته نرخ اوراق بالاتر بود، اما امسال فعلا نرخ سپرده بانکی بالاتر است. حتی در یک هفته گذشته از فصل جدید نرخ سپرده‌های بانکی همچنان به سمت بالا بوده و به همین دلیل نرخ بهره بین‌بانکی نیز رکورد زد و افزایش داشت. با توجه به اینکه بانک‌ها با مشکل تامین منابع مواجه هستند، به همین دلیل نرخ‌ها را به‌صورت غیررسمی افزایش می‌دهند تا منابع جذب کنند. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: به‌طور کلی به این‌صورت است که هرقدر نرخ بهره؛ چه سپرده بانکی باشد و چه اوراق دولتی بالاتر برود، شاهد رکود در بازار‌ها می‌شویم و الان هم به همین صورت است. ما شاهد رکود در تمامی بازار‌ها از جمله بازار سرمایه هستیم و دلیل اصلی کمبود منابع بانک‌ها نیز سیاست پولی انقباضی است که بانک‌مرکزی درپیش گرفته، چراکه هدف اول آن‌ها کنترل تورم است و به همین دلیل هم ترازنامه بانک‌ها را به رشد جزئی ماهانه محدود کردند و هم بانک‌مرکزی بحث اضافه برداشت بانک‌ها و عملیات بازار بازی که طی آن بانک‌ها می‌توانستند از بانک‌مرکزی تامین مالی کنند را کاهش داده و این باعث‌شده بانک‌ها با مشکل نقدینگی مواجه شوند.

احتمال معکوس‌شدن روند در نیمه دوم سال

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در این‌خصوص گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر به سمت سپرده‌های بانکی رفته و این اتفاق خوبی است. در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که در ۶ ماه ابتدایی سال شاهد رشد نرخ سود بانکی بودیم و در کنار آن نرخ YTM اوراق با درآمد ثابت نتوانست پابه‌پای نرخ سود بانکی رشد کند که این موضوع چند دلیل داشت. یکی اینکه دولت به‌عنوان ناشر اصلی و کسی که میانگین نرخ YTM را در بازار اوراق درآمد ثابت مشخص می‌کند، چون فروشنده است اگر قرار باشد نرخ YTM را بالا ببرد، خودش باید ارزان‌تر بفروشد. (هرقدر نرخ YTM بالاتر برود باید اوراق را ارزان‌تر به خریدار بفروشند و هرقدر ارزان‌تر بفروشند پول کمتری نصیب فروشنده می‌شود.)

این تحلیلگر اظهار کرد: بخش زیادی از اوراق درآمد ثابتی که در بازار سرمایه وجود دارد اخزا و اوراق دولتی هستند که منشأ هر دو دولت است و دولت کار را کنترل می‌کند تا نرخ‌ها بیش از حد افزایشی نباشد. در سه‌ماهه ابتدایی سال‌شاهد عدم‌انتشار اوراق توسط دولت بودیم، بنابراین تقاضا زیاد شد، ولی عرضه نبود و به همین دلیل نرخ اوراقی که در بازار بود کاهش پیدا کرد و قیمت آن‌ها افزایش یافت. این کاهش نرخ اوراق در بازار سرمایه در فصل تابستان متوقف شد، ولی رشد نکرد.

خبری‌زاد با اشاره به اینکه میانگین نرخ YTM اوراق با درآمد ثابت در حال‌حاضر حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد است که اگر آن را معادل سپرده بانکی درنظر بگیریم چیزی حدود ۲۴‌درصد می‌شود، گفت: می‌توان نتیجه گرفت در حال‌حاضر معادل سپرده بانکی، میانگین نرخ اوراق با درآمد ثابت و اوراق دولتی ۲۴‌درصد است، حتی نرخ‌های یکساله اوراق شرکتی نیز حدود ۲۸‌درصد است که میانگین بانکی آن حدود ۲۶‌درصد می‌شود.

وی ادامه داد: اوراق دولتی با توجه به ریسکی که دارند، نرخ‌های نسبتا جذاب‌تری دارند، اما خب هر دو این اعداد یعنی ۲۴ و ۲۶‌درصد بانکی از نرخ‌هایی که به صندوق‌های درآمد ثابت توسط بانک‌ها پیشنهاد می‌شود، خیلی کمتر است. بانک‌های دولتی حدود ۲۶ تا ۲۷‌درصد به صندوق‌ها پیشنهاد می‌دهند و حتی بانک‌هایی که ریسک‌پذیرتر هستند تا ۲۹‌درصد هم پیشنهاد می‌دهند. این عوامل باعث‌شده پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت به سمت سپرده‌های بانکی میل کند، چراکه آن‌ها می‌خواهند سود بیشتری کسب کنند و سود بیشتری به سرمایه‌گذاران خود برسانند. خبری‌زاد خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه سقف سپرده بانکی در صندوق‌های درآمد ثابت ۴۰‌درصد است، اما معمولا در برخی از دوره‌ها سقف رعایت نمی‌شود و الان در آن دوره هستیم که به دلیل جذابیت نرخ سپرده بانکی توسط صندوق‌ها بیشتر انتخاب می‌شود. در نیمه‌های دوم سال‌معمولا YTM اوراق به‌دلیل شدت بیشتر انتشار توسط دولت رشد بیشتری پیدا می‌کند و اینجاست که این روند معکوس می‌شود و پول‌ها از سپرده‌های بانکی به سمت اوراق دولتی می‌روند، بنابراین احتمالا در نیمه دوم سال‌و مخصوصا فصل زمستان این روند معکوس خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده