تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۱۹۱۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فعالان دارایی‏‏‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران، سیگنال‏‏‌های کاهشی را جدی ارزیابی کردند

حباب شکنی گواهی سکه/ حرکت سکه بورسی به کانال پایین‌تر

‌می‌متالز - سکه بورسی در کف کانال قیمتی هفت‌ماه اخیر خود جا خوش کرد که سقوط طلای جهانی همزمان با منفی شدن انتظارات تورمی میان فعالان بازار مالی بورس‌کالا عامل این عقب نشینی قیمتی بود.

به گزارش می‌متالز، سکه در بازار فیزیکی نیز در همین زمان با افت نرخ معامله شد؛ اما در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی برای حفظ کانال قیمتی ۲۷میلیونی مقاومت کرد، سکه بورسی در کانال ۲۶میلیونی تثبیت شد. در این شرایط گواهی‌های طلای سرخ از اثرگذاری سیگنال‌های کاهشی در امان ماندند و با حمایت احتمال کاهش عرضه در مسیر رشد نرخ قدم برداشتند.

حباب شکنی گواهی سکه/ حرکت سکه بورسی به کانال پایین‌تر

طلای سرخ افزایشی ماند

بررسی روند معاملات گواهی‌های سپرده کالایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران از ایجاد واگرایی قیمتی میان گروه‌های مختلف کالایی حکایت دارد. در شرایطی که از ارزش گواهی‌های سکه کاسته می‌شود، جریان غالب در معاملات طلای سرخ افزایشی است. ظرف چهارماه ابتدایی امسال گواهی سپرده زعفران از روند افزایشی ایجادشده در بازار‌های کالایی کشور جا ماند. به این ترتیب در شرایطی که گواهی سپرده سکه رکورد‌های تاریخی را به ثبت می‌رساند، بازار طلای سرخ قرمزپوش بود. به این ترتیب در پی منفی‌شدن انتظارات تورمی میان فعالان بازار‌های مالی و کالایی کشور از نیمه شهریورماه و پس از انتشار اخبار پی درپی در خصوص بهبود روابط ایران با غرب و آزادسازی بخشی از بدهی‌های ایران در ازای آزادسازای زندانیان، رینگ طلای سرخ با افت نرخ جدی مواجه نشد.

درواقع انتظارات تورمی ظرف ماه‌های ابتدایی امسال زمینه ساز رشد قیمت گواهی طلای سرخ نشده بود. در این شرایط ایجاد جریان منفی در نرخ ارز ظرف نیمه شهریورماه امسال تاثیر کاهشی چندانی بر معاملات گواهی طلای سرخ نگذاشت. در عین حال احتمال کاهش برداشت زعفران در کشور ظرف سال‌جاری زراعی، از معاملات طلای سرخ حمایت قوی کرد که نتیجه آن سبزپوشی رینگ طلای سرخ در میانه کاهش قیمت‌ها در سایر گواهی‌های کالایی با محوریت دارایی‌های بر پایه طلا بود.

سکه بورسی کف نرخ هفت‌ماهه را شکست

سکه بورسی بی توجه به نرخ این دارایی در بازار فیزیکی در کانال قیمتی ۲۶ میلیون تومانی تثبیت شد. در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد بی توجه به سیگنال آزادسازی منابع ارزی کشور برای حفظ کانال قیمتی ۴۹‌هزار تومانی مقاومت کرد، سقوط هر اونس طلا به کانال قیمتی ۱۸۴۰ دلاری و منفی شدن انتظارات تورمی میان فعالان بازار داخلی از بازگشت سکه بورسی به کانال ۲۶ میلیون تومانی حمایت کرد. بررسی داده‌های معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی این بازار در دومین هفته مهرماه، میانگین نرخ فروش گواهی سکه به ۲۶۶‌هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت که این رقم کمترین نرخ فروش این دارایی پس از نیمه اسفند سال گذشته بود و به این ترتیب سکه بورسی در روز هشتم مهرماه کف کانال قیمتی هفت‌ماهه را شکست.

همزمان با افت ارزش دارایی‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالا از تمایل به خرید میان متقاضیان بورسی کاسته شد. فعالان بازار‌های مالی و مشتقه به شکل معمول از نوسان مثبت قیمت سود کسب می‌کنند؛ بنابراین در شرایطی که بازار در احاطه سیگنال‌های منفی قرار دارد، از انگیزه فعالان این بازار برای ورود به آن کاسته می‌شود و به این ترتیب رینگ بازار مالی با کاهش حجم ورود نقدینگی مواجه می‌شود.

احتیاط؛ میزبان رینگ سکه بورسی

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا در این بازار می‌تواند نرخ گواهی سکه را بالاتر یا پایین‌تر از بهای بنیادی قرار دهد. ظرف روز‌های سپری‌شده از مهرماه بهای گواهی سکه حدود یک تا ۵/ ۲‌درصد ارزان‌تر از قیمت بنیادی آن معامله شد. این موضوع بیانگر آن است که معامله گران سکه بورسی به فاز احتیاطی فرورفته اند و احتمال افت بیشتر قیمت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را می‌دهند؛ این موضوع باعث شده است تا در شرایطی که همچنان سکه در بازار فیزیکی در محدوده ۲۷ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان معامله می‌شود، سکه بورسی ۲۶ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومانی شود. سکه در بازار فیزیکی برای حفظ کانال قیمتی ۲۷ میلیون تومانی مقاومت کرده؛ اما روند نوسان بهای این دارایی نیز کاهشی بوده است. از سکه افتادن طلا در بازار جهانی و ایجاد احتمال کاهش نرخ ارز در بازار آزاد زمینه ساز کاهش بهای سکه در بازار فیزیکی بود.

با این حال مقاومت اسکناس آمریکایی برای حفظ کانال قیمتی ۴۹‌هزار تومانی به‌رغم آزادسازی ۶ میلیون دلار بلوکه‌شده ایران باعث شده است تا برخی فعالان بازار سکه فیزیکی در خصوص کاهش بیشتر بهای این دارایی در میان‌مدت تردید داشته باشند و به این ترتیب افت نرخ سکه فیزیکی با سرعت به مراتب کمتری نسبت به عقبگرد بهای سکه بورسی رقم بخورد. ظرف روز‌های پایانی هفته ابتدایی مهرماه شاخص دلار مجددا افزایشی شد. به این ترتیب به‌رغم امیدواری ها، خبر آزادسازی منابع ارزی کشور تاثیر محدودی بر رفتار معامله گران دلار داشت. در این شرایط شورای فدرال سوئیس روز جمعه اعلام کرد که در راستای اقدام‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های بیشتری علیه ایران در خصوص آنچه آنان «ارسال پهپاد به روسیه» می‌خوانند، وضع کرده است. این خبر حمایت موثری از رشد نرخ در بازار دلار ایجاد کرد.

سقوط طلای جهانی؛ حامی افت نرخ

نوسان بهای طلا در بازار جهانی سیگنال بنیادی دیگر اثرگذار بر نرخ سکه در بازار داخل است. این سیگنال ظرف ۱۰ روز اخیر به‌شدت کاهشی شده و بنابراین از عقبگرد بهای دارایی‌های بر پایه طلا در بازار داخل حمایت کرده است. روز جمعه ۲۹ سپتامبر هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ هزار و ۸۴۸ دلار معامله شد که این رقم کمترین بهای فروش آن در بازه ۲۰۰ روزه یعنی پس از دهم مارس امسال بود. بازده هفتگی طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا منفی ۹۹/ ۳‌درصد و بازده ماهانه آن منفی ۸/ ۴‌درصد شد. صعود شاخص دلار آمریکا و اوج گیری بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه داری به بیشترین میزان پس از سال ۲۰۰۷ زمینه سقوط طلا در بازار‌های جهانی را فراهم کرد. در این شرایط داده‌های تورمی آمریکا برای ماه سپتامبر و تاثیر آن بر حرکت بعدی فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره، آینده قیمتی طلا در بازار‌های جهانی را مشخص می‌کند و از این منظر بر بازار داخلی دارایی‌های بر پایه طلا اثرگذار می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده