تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۹۳۳۴
سرویس خبر : انرژی

آغاز برنامه تعمیرات ۱۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی

‌می‌متالز - فرآیند تعمیرات نیروگاه‌های کشور یکی از مهم‌ترین گام‌ها در تامین برق پایدار برای تابستان است؛ فرآیندی که هر ساله از مهرماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، نیروگاه‌های کشور در ایام تابستان بدون وقفه برای تولید برق پایدار در مدار قرار داشتند تا در کنار تامین برق موردنیاز کشور، مردم با خاموشی مواجه نشوند. در مدار بودن مداوم نیروگاه‌ها نیاز به تعمیر را در آن‌ها افزایش داده بود، اما به دلیل اهمیتی که تامین برق پایدار دارد، برنامه تعمیرات آن‌ها به فصلی که نیاز برق کشور کمتر است موکول شده و در ایام تابستان تنها ایراد‌های جزئی برطرف می‌شود.

نیاز مصرف برق کشور هم با شروع فصل پاییز و هم‌زمان با کاهش دمای هوا و از مدار خارج شدن وسایل سرمایشی که پرمصرف ترین‌ها هستند شروع به کاهش کرده و این امر فرصت خوبی برای از مدار خارج شدن نیروگاه‌ها و اجرای برنامه‌های تعمیراتی برای آن‌ها محسوب می‌شود. تابستان امسال نیروگاه‌ها با تامین برق پایدار برای همه بخش‌های کشور و به خصوص بخش صنعت رونق تولید را برای این بخش راهبردی رقم زدند و اکنون نوبت آن رسیده که اندکی استراحت کنند. معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در مورد برنامه تعمیرات نیروگاه‌های کشور اعلام کرد که از ابتدای مهرماه امسال بیش از ۱۱۰‌هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور به منظور افزایش آمادگی این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در پیک تابستان سال آینده آغاز شده است.

ناصر اسکندر افزود: شرکت برق حرارتی در کنار بهره برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی، هرساله برنامه مدونی را به منظور آماده سازی واحد‌های موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد که در همین راستا برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷‌هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۵/ ۳میلیون نفرساعت کار انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت، آماده تامین برق موردنیاز کشور باشند. انجام به موقع و باکیفیت برنامه تعمیرات و آماده سازی نیروگاه‌های حرارتی در کنار بهره برداری مسوولانه از این واحد‌ها موجب شده است تا در پیک تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹‌درصد برسد.

دستیابی به این رقم در حالی است که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵‌درصد است. معاون راهبری تولید برق حرارتی با اشاره به آغاز فصل جدید تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور، افزود: برای افزایش آمادگی نیروگاه‌ها به منظور تولید برق پایدار در پیک تابستان سال آینده نیز بیش از ۱۱۰‌هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است. اسکندری، آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار را هدف اصلی این شرکت برشمرد و گفت: هرساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهرماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و باید تا نیمه اردیبهشت ماه سال بعد به پایان برسد؛ چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور باید بتوانیم همه واحد‌های تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم. وی تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۹۴‌درصد برق موردنیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود؛ به این منظور آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در طول فصول گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰‌هزار و ۸۶۲مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحد‌ها آغاز شده است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه این تعمیرات در ۷۶۴واحد تولید برق حرارتی انجام خواهد شد، گفت: این برنامه شامل ۶‌هزار و ۸۳۵مگاوات تعمیرات اساسی واحد‌های بخار، ۸‌هزار و ۲۸۰مگاوات تعمیرات اساسی واحد‌های گازی، ۵۷‌هزار و ۲۷مگاوات بازدید اتاق احتراق، ۳۵‌هزار و ۹۴۹مگاوات تعمیرات دوره‌ای بخار و ۲هزار و ۷۷۱مگاوات بازدید مسیر داغ خواهد بود.

اسکندری اضافه کرد: به‌منظور انجام به موقع و باکیفیت تعمیرات نیروگاهی با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان قطعات تخصصی و شرکت‌های دانش بنیان ضروری است به موازات برنامه ریزی تعمیرات، تامین قطعات و لوازم و کالا‌های موردنیاز نیز موردتوجه باشد. اجرای دقیق این برنامه‌های تعمیراتی می‌تواند امیدبخش باشد تا تابستان سال آینده هم بدون خاموشی برای کشور رقم بخورد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده