تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۱۹۳۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

موقعیت تکنیکالی ارزنده فولاد مبارکه/ نقش یک ستون برای روند بازار سهام

‌می‌متالز - در حال حاضر فولاد مبارکه با پی بر ایی ۵ به موقعیت تکنیکالی ارزنده‌ای رسیده است و نقدینگی بازار را جذب کند و از این طریق به کنترل تورم در اقتصاد هم کمک کند.

به گزارش می‌متالز، در چند ماهه گذشته که بازار سرمایه روندی اصلاحی داشته بسیاری از نماد‌های بورسی اصلاح کرده اند و حتی برخی از آن‌ها بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افت ارزش داشته اند، اما فولاد مبارکه در این مدت تنها ۲۲ درصد اصلاح قیمت داشته است و از طرف دیگر بازدهی سهام شرکت در یک ساله به ۷۹ درصد رسیده که تقریبا دو برابر تورم عمومی کشور است و حتی در سه ماهه سهم این شرکت بازدهی ۳ درصدی را ثبت کرده است در حالی که در فصل تابستان سهمیه بندی برق توسط وزارت نیرو اثر منفی بر فعالیت شرکت‌های فولادی دارد.

نقش نماد فولاد مبارکه در بورس ایران از آن جهت حائز اهمیت است که نقش یک ستون برای روند بازار سهام دارد، به گونه‌ای که تحت تاثیر خبر‌ها و جریان سازی نوسان گیر‌ها در بورس قرار نمی‌گیرد و اگر در یک سال گذشته شاخص کل بورس به بالای دو میلیون واحد رسید مدیون معاملات مثبت این نماد است.

از طرف دیگر باید توجه داشت که این نماد به دلیل اینکه سهام آن از ارزش بالایی برخوردار است هیچگاه تحت تاثیر عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری و پول‌های کلان نوسانی قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل افرادی که در این نماد سهامداری می‌کنند سودی بیشتر از سایربازار‌ها می‌برند و در واقع این شرکت با حفظ جریان پول در معاملات بورس باعث شده به ستون اصلی معاملات بورس تبدیل شود که مانع از تغییر جهت بازار سرمایه تحت تاثیر رفتار سرمایه گذاران شود.

با توجه به اینکه فولاد مبارکه در شش ماهه نخست امسال حدود ۱۲۳۵۲۶ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی داشته است، همچنان روند صعودی افزایش تولید خود را حفظ کرده و این مساله به نکته مثبتی برای حفظ شاخص کل بورس در ستطوح حمایتی شده است.

چراکه در شهریور ماه فروش شرکت فولاد مبارکه ۱۹۷۲۷ میلیارد تومان بوده در حالی که مرداد ماه این شرکت ۱۸۶۴۲ میلیارد تومان فروش ثبت کرده بود و این نشان دهنده حفظ روند صعودی عملکرد شرکت است و تا پایان سال می‌توان چشم انداز مثبتی برای توزیع سود نقدی برای سهامداران ایجاد کند.

از طرف دیگر به تازگی فاز نخست نیروگاه شهید کاظمی را با حضور رئیس جمهوری افتتاح کرده است و این موضوع یک گام در مسیر خودکفایی در تامین انرژی این شرکت محسوب می‌شود، به همین دلیل احتمالا در سال‌های آینده شاهد کاهش تولید ناشی از سهمیه بندی برق در این شرکت نخواهیم بود و شرکت می‌تواند در شش ماهه نخست سال‌های آینده درآمد بیشتری از فروش داخلی و صادرات ثبت کند.

به طور قطع هرچقدر فولاد مبارکه در مسیر افزایش تولید و صادرات قدم بردارد نقش موثرتری در حفظ سرمایه‌های سرگردان در بازار سرمایه خواهد داشت، به عبارت دیگر بسیاری از سرمایه گذاران در سال‌های اخیر به دلیل بی ثباتی معاملات برخی نماد‌های حاضر در بورس به خرید سهام‌های باثبات همچون فولاد مبارکه روی آورده اند و هیات مدیره فولاد مبارکه هم برای جلب اعتماد سهامداران همواره در مجامع عمومی سود نقدی خوبی پرداخت کرده اند.

به طوری که مجمع عمومی امسال حدود ۶۰ درصد از سود شرکت فولاد مبارکه به صورت نقدی پرداخت شد، در حالی که این شرکت در سال‌های اخیر چندین بار افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام داده است، به همین دلیل همچنان یکی از نماد‌های جذاب بازار سرمایه است و از طرف دیگر بسیاری از سرمایه گذاران مطلع هستند این شرکت بخشی از سود‌هایی که در مجمع عمومی تقسیم نمی‌کند در جهت ورود آن به پروژه‌های شرکت برای اجرای افزایش سرمایه به صورت ذخیره نگه می‌دارد.

در حال حاضر فولاد مبارکه با پی بر ایی ۵ موقعیت مناسبی در بازار سرمایه دارد و می‌تواند به ثبات بازار کمک کند، زیرا به موقعیت ارزنده‌ای رسیده و نقدینگی بازار را جذب کند و از این طریق به کنترل تورم در اقتصاد هم کمک کند.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده