تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۳۱۹۲۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس‌جمهور در آیین راه‌اندازی نیروگاه شهید حاج احمد کاظمی شرکت فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه، گام بزرگی برای خودکفایی تامین برق صنعتی برداشته است

‌می‌متالز - واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان که به نام «شهید حاج احمد کاظمی» مزین شده است، با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت، مسوولان استان اصفهان و مدیرعامل فولاد مبارکه، به‌عنوان نخستین واحد نیروگاهی کلاس F صنایع در محل مصرف، راه‌اندازی شد تا گام بلندی برای تأمین پایدار برق موردنیاز این صنعت و جبران ناترازی برق شبکه سراسری برداشته شده باشد.

به گزارش می‌متالز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، روز جمعه هفتم مهرماه، در جریان دومین سفر استانی خود به اصفهان، پس از بازدید از مرحله اول انتقال آب از دریای عمان به اصفهان که با مشارکت و سرمایه‌گذاری ویژه فولاد مبارکه در حال انجام است، از خطوط تولید فولاد مبارکه بازدید به عمل آورد.

رشد صنایع مادر در گرو رشد صنعت فولاد

آیت‌الله رئیسی در جمع مدیران و کارکنان فولاد، تحقق اقتصاد مقاومتی را یکی از ضروریات کشور برشمرد و عنوان کرد: شرط اساسی تحقق این امر، استقلال در تولید و رشد آن است. این امر در صنایع مادر، از جمله فولاد که زیرساخت رشد تولید است، اهمیت بیشتری دارد، زیرا رشد کمی، کیفی و تنوع تولید در فولاد می‌تواند سبب رشد بسیاری از صنایع پایین‌دست این حوزه شود و در پی رشد صنایع مادر است که رشد صنایع دیگر کشور، زنجیره ارزش‌افزوده را کامل می‌کند و این امر در تکمیل زنجیره اشتغال نیز مؤثر است. بسیار حائز اهمیت است که برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای کامل‌کردن این زنجیره بسیار درست و قابل‌تقدیر است.

رئیسی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از خام‌فروشی عنوان کرد: امروز در فولاد مبارکه برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای خودکفایی انجام شده و این اقدامات گام‌های بسیار مهمی به شمار می‌رود. در نظر داشته باشیم مادامی که یک صنعت، برای نمونه در حوزه آب، بتواند آب موردنیاز خود را از محل تصفیه پساب صنعتی و شهری تأمین کند یا با اجرای پروژه‌ای نظیر انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی برای صنایع استان اقدام کند، به یقین گام مهمی در جهت خودتأمینی برداشته است.

فولاد مبارکه، گام بزرگی برای خودکفایی تامین برق صنعتی برداشته است

وی با اشاره به اهمیت ورود فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه و به بهره‌برداری رساندن این پروژه گفت: کار بزرگی که امروز در فولاد مبارکه رقم خورد بسیار مهم است؛ احداث نیروگاه به‌صورت مستقل برای صنعت با هدف‌گذاری ۹۱۴ مگاوات تولید برق که امروز ۳۰۷ مگاوات آن بهره‌برداری شد، گام بسیار مهمی است. اینکه برق خانگی از برق صنعتی جدا باشد و این صنعت بتواند برق خود را تأمین کند و همچنین اقدامات فولاد مبارکه در حوزه تأمین آب بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تولید فولاد سبز عنوان کرد: تولید فولاد سبز یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای کشور ماست که فولاد مبارکه در این مسیر گام برداشته است. فولاد سبز برای کشور ما برخلاف بسیاری از کشور‌ها امکان‌پذیر است؛ بنابراین هر اقدامی که در مسیر تولید فولاد سبز برداشته شود می‌تواند کشور ما را نسبت به سایر تولیدکنندگان این حوزه متمایز کند.

آیت‌آلله رئیسی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای ضربه زدن به ایران گفت: در بهار امسال طبق اعلام مرکز آمار به ۶.۷ درصد رشد رسیده‌ایم، چنین دستاورد‌هایی دشمن را سردرگم کرده و باور نمی‌کنند که در شرایط تحریم، تحقق این میزان رشد امکان‌پذیر بوده باشد. اینکه آن‌ها نمی‌توانند چنین دستاورد‌هایی را درک کنند به‌خاطر این است که مردم ما را نمی‌شناسند و درک نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه افزود: در بازدید کوتاهی که از فولاد مبارکه داشتم، احساس کردم کار در این مجموعه کاملا با برنامه‌ریزی دقیق در حال پیشرفت است. برداشت من این بود که هدف‌گذاری‌های بسیار خوبی در این مجموعه انجام شده است. به‌خاطر داشته باشیم مجموعه‌ای که هدف و برنامه، اراده پولادین و ایمان قوی دارد و گام‌های استوار برمی‌دارد حتما به جایگاه برتر و جایی که در شأن اوست، خواهد رسید. اگر مسوولان فولاد مبارکه می‌خواستند به جایگاه ۳۰ سال قبل اکتفا کنند، نباید این گام‌ها را برمی‌داشتند. در فولاد مبارکه برای زنجیره فولاد از سنگ تا رنگ و تا همه محصولاتی که در زندگی مردم بروز و ظهور دارد، برنامه‌ریزی وجود دارد. این صنعت زیربنای بسیاری از صنایع است و در کشور امید ایجاد می‌کند.

فولاد مبارکه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی

رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی گفت: در واقع این اقدامات، ارزشمند است و ضرورت هم دارد در شرایطی که صنعت فولاد به لحاظ سودآوری برای صنایع پایین‌دست بسیار مؤثر است، شایسته است که منطقه پیرامونی خود و استان را نیز در زمینه‌های احداث جاده و پل، بهینه‌سازی بیمارستان‌ها و مدارس و سایر موارد موردنیاز یاری دهد.

نیاز صنایع به سرمایه‌گذاری

وی همچنین با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت گفت: صنایع ما نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. اگر به این امر توجه کافی نداشته باشیم، مسلماً صنایع در همان نقطه‌ای که هستند متوقف خواهند شد؛ برای نمونه فولاد مبارکه دیگر صنعتی به‌روز، پیشرفته و مولد نخواهد بود و نخواهد توانست محصولاتی مانند فولاد زنگ‌نزن و ورق‌های موردنیاز صنایع لوازم‌خانگی و خودروسازی را تولید کند. اگر طی سنوات گذشته در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های جدید و محصولات خاص انجام نمی‌شد، قطعا امروز ما در این نقطه از صنعت فولاد قرار نگرفته بودیم؛ بنابراین اگر امروز نیز سرمایه‌گذاری نکنیم، در عرصه جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. این راهبرد تمامی صنایع ازجمله خودروسازی و لوازم‌خانگی را نیز شامل می‌شود. اگر در صنایع نفت و پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری نکنیم، خواهیم دید که در صنایع و میادین مشترک، سهم ما را به‌راحتی به سود خود جذب خواهند کرد و اجازه برداشت به ما نخواهند داد.

رئیس‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: با همکاری بسیار ارزشمندی که بین فولاد مبارکه، وزارت صمت و وزارت نیرو صورت‌گرفته و همچنین حمایت‌هایی که سایر مسوولان در استان به عمل آورده‌اند، امیدواریم با همت فولاد مبارکه در بخش آب و برق به خودتأمینی برسیم. این کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و این نگاه را مورد تشویق قرار می‌دهیم.

حل مشکل صندوق بازنشستگی

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود، موضوع صندوق بازنشستگی فولاد و مشکلات پیرامون آن است که دستور رسیدگی به آن را صادر کردیم. در زمینه پرداخت‌ها یک اصل را در دولت دنبال می‌کنیم که همان پرداخت عادلانه است تا هرکس بر مبنای تلاشی که انجام می‌دهد به حق خود برسد.

فولاد مبارکه، گام بزرگی برای خودکفایی تامین برق صنعتی برداشته است

وزیر صمت: گام‌های مهم‌تر رفتن به سمت فولاد پیشرفته‌تر مثل ورق هسته‌ای است

همچنین در این افتتاحیه عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی اظهار کرد: اگر با محدودیت گاز مواجه شویم، تولید نخواهیم داشت. گاز در حکم انرژی نیست؛ در حکم خوراک است؛ بنابراین برنامه‌ای که در فولاد مبارکه برای پیشتازی در جهان مطرح است این است که به سمت فولاد سبز پیش برویم. آب در حکم خنک‌کننده نیست، در حکم مواد لازم برای تولید فولاد است؛ چون برای خواص مکانیکی به آن نیاز داریم؛ بنابراین برنامه‌ای که در فولاد مبارکه به‌عنوان پیشتاز در جهان مطرح است این است که به سمت فولاد سبز برویم. ما، چون از احیای مستقیم استفاده می‌کنیم می‌توانیم به فولاد سبز نزدیک بشویم.

علی‌آبادی با اشاره به این موضوع که فولاد صنعت مادر است، گفت: بدون فولاد هیچ صنعتی نمی‌تواند شکل بگیرد؛ ولی تحولات بزرگی در مسیر فولاد قرار دارد که در بخشی حرکت کرده‌ایم و در بخش‌های دیگر نیز باید به‌عنوان پیشتاز حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا فولاد بیشتر به دو روش کوره بلند و احیاء مستقیم تولید می‌شود، گفت: ما در اینجا از احیاء مستقیم استفاده می‌کنیم؛ چون مزیت بهره‌مندی از گاز را داریم. اگر با محدودیت گاز مواجه شویم، تولید نخواهیم داشت.

وزیر صمت افزود: باتوجه‌به انرژی خورشیدی که برای تولید آن برنامه‌ریزی شده است این فرصت را خواهیم داشت که هیدروژن تولید و آن را به خط لوله گاز تزریق کنیم و مصرف گاز را تا نهایت ممکن کاهش دهیم و از همان تجهیزات برای تولید فولاد سبز استفاده کنیم که آلودگی محیط‌زیستی چندانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه تولید محصولات خاص از جمله ورق رنگی و فولاد زنگ‌نزن، گام‌های اولیه است. گام‌های مهم‌تر رفتن به سمت فولاد پیشرفته‌تر مثل ورق هسته‌ای است که می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند و در آینده در زنجیره ارزش در خودرو و نیروگاه‌سازی استفاده شود و همچنین ورق هسته‌ای ایرانی در ژنراتور‌های ایرانی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

فولاد مبارکه، گام بزرگی برای خودکفایی تامین برق صنعتی برداشته است

مدیرعامل فولاد مبارکه: از کشتی‌سازی تا کنسروسازی، از خودروسازی تا لوازم‌خانگی وابسته به محصولات فولاد مبارکه هستند

همچنین در این مراسم، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: ۷۰ درصد از تجهیزات این نیروگاه از قطعات و تجهیزات تولید داخل است.

طیب‌نیا در ادامه افزود: امروز اصفهان علاوه بر تمدن و فرهنگ تاریخی خود، توسط جوانان پیشتاز از منظر افتخارآفرینی صنعتی نیز با تولید نزدیک به ۴۵ درصد فولاد کشور به‌عنوان قطب تولید فولاد ایران شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی پس از انقلاب، طرح‌های توسعه خود را همواره با نام شهدا افتتاح کرده است، گفت: مگامدول‌های واحد احیا مستقیم فولاد مبارکه به نام شهید حسین خرازی مزین شد؛ پس از آن نورد گرم ۲ فولاد مبارکه به نام سردار سلیمانی کلید خورد و امروز جمع این سه رفیق بهشتی با نامگذاری نیروگاه فولاد مبارکه به نام شهید احمد کاظمی، در این شرکت تجلی دوباره‌ای یافت.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه افزود: امروز در شرایط تحریمی فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد غرب آسیا و شمال‌آفریقا، رکود جهانی در این صنعت را زده است و باوجود محدودیت‌های موجود به اندازه تولید برخی از کشور‌های جهان به تن‌هایی تولید فولاد دارد. فولاد مبارکه به‌تن‌هایی اندازه کل کشور عربستان، اسپانیا، اتریش، استرالیا و مالزی فولاد تولید می‌کند و نقش موثر فولاد مبارکه در رسیدن به جایگاه دهم در بین کشور‌های تولیدکننده فولاد در جهان، غیرقابل‌انکار است.

طیب‌نیا همچنین با اشاره به ظرفیت فولاد در کشور تصریح کرد: پیش از انقلاب یک میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شد و امروز شاهد تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور هستیم و ظرفیت ۴۶ میلیون تنی امروز پابرجاست.

وی ادامه داد: برای رسیدن به جایگاه هفتم جهانی بر اساس افق سال ۱۴۰۴ مسیر چندان زیادی نداریم که اگر تابستان گذشته و زمستان سال قبل با قطعی گاز و برق روبرو نبودیم، می‌توانستیم رتبه هفتم جهان را نیز پشت‌سر بگذاریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین به تولید ورق فولادی برای تولید لوله‌های انتقال گازترش در فولاد مبارکه اشاره و بیان کرد: دشمن به خیال خام خود فکر می‌کرد با تحریم‌کردن ما، پروژه‌های انتقال نفت و گاز ما را متوقف کرده است؛ اما موفق نشد و زمانی که از تحریم راه به جایی نرسید، ما را در سال گذشته مورد بزرگ‌ترین حمله سایبری صنعت طی چند سال اخیر در دنیا قرار داد. این حمله سایبری از ۱۴ ماه قبل برای فولاد مبارکه طراحی شده بود که به لطف خداوند در کمتر از ۳۶ ساعت با ابتکاراتی که برای اولین‌بار در کشور صورت می‌گرفت، جریان تولید مجدداً در فولاد مبارکه برقرار شد.

طیب‌نیا با بیان اینکه صنعت فولاد مبارکه همواره مشکلات خود را با نگاه درون‌زا حل کرده، گفت: فولاد مبارکه همواره تلاش کرده که خودکفا و خودتأمین باشد؛ صنعتی که کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین تأسیسات آن وارداتی بوده امروز با بومی‌سازی ۱۰۰هزار قطعه و تجهیز و مواد مصرفی به میزان ۹۰درصد خودکفایی در این حوزه رسیده و بومی‌سازی ۹۸ درصدی را هدف‌گذاری کرده است. امروز نه تنها بسیاری از محصولات فولادی که قبلا وارداتی بود در داخل فولاد مبارکه تولید می‌شود، بلکه محصولات این شرکت در بسیاری از بازار‌های جهانی نیز عرضه می‌گردد.

وی افزود: فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی ایران انتفاع بسیاری از مردم ایران را دربردارد، فارغ از صندوق‌های استانی و سهام عدالت که زندگی میلیون‌ها نفر متأثر از آن است، ۳۰ درصد سهام فولاد مبارکه مربوط به آن‌هاست. طی ۳ سال گذشته، افزون‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود بین سهام‌داران فولاد مبارکه که بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون افراد مستقیم و غیرمستقیم هستند، توزیع شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه تاکید کرد: هدف ما در فولاد مبارکه فقط تولید فولاد نیست؛ بلکه هدف ما انسان‌سازی برای ساخت یک ایران آباد و آرمان ما و هدف تعریف‌شده ما خلق آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز است.

طیب‌نیا با اشاره به فعالیت‌های فولاد مبارکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی گفت: اگر طلا و نقره مایه تفاخر است، فولاد نیز فلز مردم و مایه منفعت برای مردم است. در همین راستا در زمان شیوع ویروس کرونا فولاد مبارکه اکسیژن تولیدشده در شرکت را به‌صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌های درمانگر این ویروس و مردم شریف ایران قرار داد. همچنین امروز فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی سرمایه‌گذاری کرده و باکیفیت‌ترین نیروگاه را وارد مدار تولید کرده و پس از آن سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی کشور را در دست اقدام دارد. با ورود به توسعه ورزش استان، ورزشگاه نقش‌جهان را تکمیل کردیم. همچنین امروز فولاد مبارکه در توسعه راه‌های استان و بهینه‌سازی مدارس و احداث آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کند. اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۸۰ هزار نفری ایجاد کرده‌ایم و مفتخریم از اینکه اعلام کنیم امروز صنایع ما از کشتی‌سازی تا کنسروسازی، از خودروسازی تا لوازم‌خانگی وابسته به محصولات فولاد مبارکه هستند. علاوه بر این باید به‌خاطر داشته باشیم صنعت فولاد یک صنعتِ صنعت‌ساز است و حیات بسیاری از صنایع با صنعت فولاد آغاز شده است.

وی تصریح کرد: ما مدعی جایگزینی اقتصاد فولادی به‌جای اقتصاد نفتی هستیم که امیدواریم با حمایت‌های همیشگی رئیس‌جمهور که همواره تولید را رکن رکین اقتصاد قلمداد کرده‌اند و با حمایت‌های وزارت صمت، از این پس با محدودیت‌های انرژی و ارزی و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه مواجه نباشیم و بتوانیم افتخارات بیشتری برای کشور رقم بزنیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده