تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۱
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۱۹۷۰۲
سرویس خبر : انرژی

تصویب احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر

‌می‌متالز - معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق اعلام کرد: احداث فوری۴هزار و ۵۰۰مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در کشور به تصویب شورای عالی اقتصاد رسید.

به گزارش می‌متالز، محمود کمانی بیان کرد: براساس نیاز کشور به توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر و ناترازی‌های برق در جلسه اخیر شورای عالی انرژی با حضور رئیس جمهور مقرر شد ۳۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدید‌پذیر در بازه زمانی پنج‌ساله احداث شود که این تصمیم فراتر از برنامه‌هایی است که تاکنون برای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر داشته ایم. او ادامه داد: بر این اساس جلسه‌هایی با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل و مقرر شد ۱۵هزار مگاوات نیروگاه تجدید‌پذیر خورشیدی در سه‌فاز طی سه‌سال احداث شود.

کمانی گفت: در گام نخست بنا به تصویب شورای عالی اقتصاد، به صورت ویژه و فوری مجوز احداث ۴‌هزار و ۵۰۰مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی صادر شد که دوره احداث این نیروگاه‌ها تا قبل از دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره وری انرژی برق ایران همچنین عنوان کرد: ۱۰‌هزار و ۵۰۰مگاوات باقی‌مانده از طرح احداث ۱۵هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، با تامین مالی از طریق فاینانس خارجی احداث می‌شود که این نیروگاه‌ها پس از اخذ مجوز‌های قانونی در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ احداث خواهند شد. رئیس سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره وری برق ایران گفت: روش احداث این ۴هزار و ۵۰۰مگاوات نیروگاه تجدید‌پذیر از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بوده که با خرید برق با حداکثر نرخ ۷.۳سنت به ازای هر کیلووات ساعت و به مدت پنج‌سال است. او افزود: همچنین این قرارداد ۲۵ساله منعقد می‌شود که پنج‌سال آن از محل سوخت صرفه جویی‌شده پرداخت می‌شود و بقیه آن هم بسته به روش‌هایی خواهد بود که سرمایه‌گذار با وزارت نیرو توافق خواهد کرد که می‌تواند برق را به شبکه داده و از منافع حاصل بهره‌مند شود. معاون وزیر نیرو از اعلام فراخوان برای این امر در آغاز این هفته خبر داد و گفت: شرکت‌های توانمند بزرگ می‌توانند در این امر شرکت کنند. او افزود: انجام مناقصه پس از ارزیابی کیفی شرکت‌های علاقه‌مند و بین شرکت‌های تاییدشده صورت خواهد گرفت. معاون وزیر نیرو گفت: تامین مالی این پروژه‌ها با تفاهمی که با صندوق توسعه ملی صورت گرفته است با مشارکت این صندوق و سرمایه‌گذاران صورت خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده