تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۲۰۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

"تجلی" با ۴۶ درصد خالص ارزش دارایی‌ها معامله می‌شود

‌می‌متالز - تجلی توسعه معادن فلزات که از آن به عنوان بازوی سرمایه گذاری غول‌های معدنی کشور یعنی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، صنعتی معدنی چادرملو و گل گهر نیز یاد می‌شود، با سرمایه اسمی (Registered Capital) ۶.۲ همتی، ارزش بازاری معادل ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان دارد. در حال حاضر، هر سهم شرکت در فرابورس ایران در حوالی قیمت‌های ۲۲۰ الی ۲۳۰ تومان در نوسان است که تقریبا معادل ۴۸% ارزش ذاتی (Intrinsic Value) است. در ادامه محاسبات مربوط به ارزش ذاتی هر سهم شرکت ارائه شده است.

به گزارش می‌متالز، از اساسی‌ترین تحولات مثبت این شرکت پروژه محور می‌توان به مثبت شدن سرفصل وجوه نقد عملیاتی (CGFO) در صورت جریان وجوه نقد اشاره کرد؛ در انتهای خرداد ۱۴۰۲، وجوه نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی تجلی بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان بهبود یافته و از رقم منفی ۱۵۵ میلیارد دوره مقایسه‌ای به مثبت ۳۷ میلیارد تومان رسیده است. چنین رویدادی از تقویت بنیه مالی و عملیاتی شرکت حکایت داشته و تاثیر بسیار مثبتی در تداوم فعالیت‌های جاری و پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای شرکت خواهد داشت.

در انتهای شهریور۱۴۰۲، بهای تمام شده سرمایه گذاری‌های بورسی و غیربورسی تجلی بالغ بر ۵.۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. با توجه به آنکه بخش اعظم منابع مالی در واحد‌های خارج از بورس تمرکز یافته است، سبد غیر بورسی شرکت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این سبد شرکت‌های نام آشنایی نظیر صبا امید غرب خاورمیانه، فولاد سرمد ابرکوه، تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان، صنایع فولاد کردستان، معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز، معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان و ... دیده می‌شود. هر یک از شرکت‌های مذکور در حال پیشبر پروژه‌های ارزنده و سودآوری بوده که با عملیاتی شدن آن‌ها، قیمت‌های فعلی برای شرکت مادر یعنی تجلی خاطره‌ای بیش نخواهد بود.

برای مثال، در صبا امید غرب خاورمیانه، تجلی و کنور (توسعه معدنی صبانور) با هدف تکمیل زنجیره آهن و فولاد در استان کردستان پیگیر احداث واحد گندله سازی به ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن (هر دو فاز ۱ و ۲) هستند، و یا مثلا پروژه فولاد سرمد ابرکوه که با همکاری تجلی و کچاد (صنعتی معدنی چادرملو) در مرکز ایران (استان یزد) در حال انجام است، تکیمل واحد‌های آهن اسفنجی، شمش و کلاف را در یکی از بهترین موقعیت‌های جغرافیایی که ارزش افزوده بالایی به همراه دارد، دنبال می‌کند. (در توصیف مزیت‌های موقعیت جغرافیایی این پروژه باید گفت نزدیکی به چادرملو به عنوان غول معدنی کشور، تامین مداوم آهن اسفنجی و خوارک با کیفیت پروژه را میسر ساخته است. علاوه بر آن، سهولت دسترسی به خطوط راه آهن مرکزی، صرفه جویی نقدی و در نتیجه حاشیه سود قابل ملاحظه‌ای برای سهامداران به دنبال خواهد داشت).

از تقسیم خالص ارزش روز دارایی‌ها بر تعداد سهام شرکت، ارزش ذاتی هر سهم محاسبه خواهد شد. با فرض نرخ تنزیل ۴۰%، تقسیم سود سالانه ۷۰% در شرکت‌های زیرمجموعه، میانگین نرخ رشد دلار ۳۰% در سال‌های آتی و نرخ شمش CIS ۴۸۰ دلاری، خالص ارزش روز دارایی‌ها (Net Fair Value of Assets) به شرح زیر محاسبه شده است: (زیان افزوده ۷۴.۴ میلیاردی پرتفوی بورسی ذکر نشده است)

شایان ذکر است که ارزش شرکت‌ها و پروژه‌های موجود در پرتفوی غیربورسی تجلی بر اساس ارزش برآوردی به کسر بهای تمام شده تکمیل محاسبه شده است. تحلیل ارائه شده تقریبا محافظه کارانه بوده و تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است؛ برای مثال به تحلیل مربوط به شرکت صبا امید غرب خاورمیانه توجه فرمایید:
مفروضات:

  1. میزان تولید و فروش ۳۰% در سال اول، ۵۰% در سال دوم و ۱۰۰% در سال سوم
  2. شمش فخوز (۹۵% شمش CIS): ۴۵۶ دلار
  3. نرخ گندله به شمش فخوز: ۲۴%
  4. هزینه مالی و مالیات لحاظ نشده است.

گفتنی است که جدای از شرایط بنیادی مثبت و قوی این غول سرمایه گذاری، چارت تکنیکال سهم به تازگی موج ۴ الیوت را به پایان رسانده و بازار انتظار یک حرکت صعودی در قالب موج ۵ الیوت را دارد.

عناوین برگزیده