تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۲۰۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان پیش‌بینی کرد:

ادامه جنگ دلار را شعله ور می‌کند

‌می‌متالز - یک اقتصاد دادن پیش بینی کرد: هر چقدر آتش تنش‌ها منطقه شعله ورتر می‌شود نرخ دلار در بازار روند صعودی تری به خود خواهد گرفت و قیمت دلار به بالای ۵۲ هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، پیمان مولوی اقتصاد دان گفت: وضعیت منطقه در پی تنش‌های چند روز گذشته به گونه‌ای شده است که نمی‌توان پیش بینی دقیقی از اوضاع کنونی و یا آینده آن ارایه کرد، باید منتظر اتفاقات در آینده باشیم تا بتوان میزان تاثیرات آن بر اقتصاد کشور به ویژه دلار را بهتر تحلیل و پیش بینی کرد.

دبیر و عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: با تنش‌هایی که در منطقه اتفاق افتاده است مجددا شاهد روند افزایشی دلار در کشور هستیم که شاید بتوان بخش قابل توجهی از آن را به نبود اطمینان به آینده این بازار تعمیم داد.

وی افزود: باید به این موضوع توجه داشت اگر این جنگ و تنش در منطقه اتفاق هم نمی‌افتاد براساس تحلیل‌های صورت گرفته از این بازار قیمت دلاربین ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان تا پایان سال می‌رسید.

مولوی با بیان اینکه دامنه دار شدن جنگ‌ها باعث محدودیت در منابع می‌شود، اظهارداشت: هر چقدر آتش تنش‌ها منطقه شعله ورتر می‌شود و زمان آن بیش از یک ماه به طول انجامد موجب خواهد شد تحریم افزایش یافته و فروش نفت روند کاهشی داشته باشد. در این صورت به طور طبیعی نرخ دلار در بازار روند صعودی تری به خود خواهد گرفت و قیمت دلار به بالای ۵۲ هزار تومان خواهد رسید.

این اقتصاددان به تاثیر دولت بر نرخ دلار اشاره کرد و گفت: کنترل اقتصاد در برخی از حوزه‌ها از جمله بازار ارز در دست دولت است و با جریان سازی‌ها می‌تواند بدون انجام کار عملیاتی قیمت دلار را در کوتاه مدت کنترل کند.

وی تصریح کرد:کسانی که به صورت متوسط دلار خریداری میکنند، ضرری نخواهند کرد چرا که در بلند مدت با توجه به تورمی که در اقتصاد ایران وجود دارد، شاهد کاهش ارزش ریال به صورت متداوم خواهیم بود، بدان معناست که کاهش ارزش ریال را خواهیم داشت.

مولوی گفت: هم اکنون تورم در ایران ۴۶ درصد و تورم در آمریکا ۴ درصد است و ۳۶ درصد ریال کاهش ارزش را به خود خواهد دید و این روند طبیعی کاهش ارزش در تمام اقتصاد‌هایی وجود دارد که متاسفانه با موضوعی به نام تورم رو در رو هستند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده