تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۲۰۴۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

خیز بلند فولاد خوزستان در حوزه اکتشاف

‌می‌متالز - شرکت فولاد خوزستان با برنامه ریزی بلند مدت و ایجاد شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، برای توسعه در حوزه اکتشافات و تامین نیاز خود دست به کار شده است.

به گزارش می‌متالز، تامین مواد اولیه برای ادامه دار بودن توسعه در صنعت فولاد، یکی از مهمترین چالش‌هایی است که فعالان این صنعت با آن مواجه هستند. امروز بخش معدن دارای ۳/۳ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن است که با وضعیت موجود در بخش اکتشاف و بهره برداری، شاید تنها تا ۱۳ تا ۱۵ سال پیش رو بتوان به این ذخایر دل بست.

عدم توجه به حوزه اکتشاف در سال‌های گذشته باعث شد تا واردات سنگ آهن و فعالیت در کشور‌های دیگر نیز به عنوان راهکاری روی میز مدیران فولادی قرار بگیرد. اما پیش از آن، احداث شرکت‌های معدنی از موضوعاتی بود که شرکت‌های فولادی یکی پس از دیگری به سراغ آن رفتند.

شرکت فولاد خوزستان نیز حدود یک سال است با تاسیس شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، فعالیت خود در حوزه اکتشاف را آغاز کرده تا بتواند نگرانی موجود در حوزه تامین مواد اولیه را رفع کند.

این شرکت در تلاش است تا با شناسایی ذخایر سنگ آهن و بهره برداری از آن، نیاز فولاد خوزستان را تامین کند. چندین هدف در دستور کار این شرکت قرار دارد که یکی از مهمترین آن خرید معادن کوچک مقیاس است. معادن کوچک مقیاس که در برهه‌ای از زمان از نگاه مسئولان بخش معدن، چندان حائز اهمیت نبودند امروز می‌توانند کورسوی امیدی برای واحد‌های تولیدکننده فولاد محسوب شوند.

فولاد خوزستان با این نگاه یک تیر را به چند نشان خواهد زد. در گام اول از تعطیلی معادن کوچک مقیاس که امروز به بحرانی جدی تبدیل شده، جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر این موضوع سبب اشتغالزایی بیشتر در محدوده این معادن شده و در نهایت می‌توانند بخشی از نیاز‌های فولاد خوزستان به سنگ آهن را تامین کنند. اما بدون شک این موضوع نمی‌تواند تمامی نیاز‌ها را در بر بگیرد و فولاد خوزستان مجبور به توسعه فعالیت‌های خود است.

حضور در کشور افغانستان و ونزوئلا از دیگر ماموریت‌های این شرکت برای پروژه‌های برون مرزی محسوب می‌شود. در واقع این شرکت برای تامین سنگ آهن مورد نیاز خود تنها به ذخایر داخلی اکتفا نکرده و ورود به معادن فرامرزی را هم در برنامه دارد.

اما شاید در حال حاضر یکی از مهمترین فعالیت‌های فولاد خوزستان در بحث اکتشاف، تمرکز بر پهنه آباده- جازموریان است که می‌تواند برای سهامداران این شرکت خبری بسیار خوش تلقی شود.

شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با انجام ۶ هزار متر کار اکتشافی به نتایج بسیار خوبی دست یافته است که می‌تواند نتیجه خود را در افزایش تولید این شرکت فولادی نشان دهد.

آن چیزی که از نگاه فولاد خوزستان به دست می‌آید، دور خیز این مجموعه برای توسعه اکتشافات در راستای تامین نیاز خود است، اما در گام بعدی این مجموعه می‌تواند با تامین نیاز خود در مسیر توسعه پایدار قدم برداشته و با افزایش تولید، سهم خود از بازار داخلی و صادراتی را هم افزایش دهد. در نتیجه این برنامه ریزی با نگاهی بلند مدت و با تمرکز بر بازار صورت گرفته است.

از سویی دیگر حضور شرکت‌های فولادی در سال‌های اخیر در حوزه معدن باعث شده تا اکتشافات سرعت بیشتری به خود بگیرد، به همین دلیل این برنامه ریزی از هر زاویه‌ای دارای پیامد‌های مثبت خواهد بود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده