تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۲۰۲۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه‌‎های فولاد خوزستان برای توسعه فراگیر و کسب درآمد‌های ارزی

‌می‌متالز - شرکت فولاد خوزستان همواره با بهره‌مندی از مزیت‌های رقابتی موجود و برنامه‌ریزی استراتژیک و هدفمند، نقشی راهبردی در توسعه صادرات فولاد و افزایش درآمد‌های ارزی کشور ایفا می‌کند. این شرکت در سال گذشته با وجود شرایط متلاطم و ناپایدار بازار‌های بین‌المللی، موفق به رشد حدود ۶ درصدی درآمد‌های عملیاتی نسبت به سال قبل از آن شده که ۳۲ درصد آن حاصل از فروش صادراتی بوده است.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد ایران امروز سمبل رشد و بالندگی کشور است. این صنعت تنها در طول مدت چند دهه با اتکای به توان متخصصان کشور، چنان پرشتاب در مسیر توسعه و خودکفایی حرکت کرده که امروز نه تنها نیاز داخلی را تامین می‌کند بلکه حضوری فعال در بازار‌های بین‌المللی دارد و پیشران خلق ارزش، ارزآوری و اشتغال‌زایی در کشور است.

در این بین، شرکت فولاد خوزستان را می‌توان پرچمدار و پیشگام عصر توسعه صنعت فولاد در کشور قلمداد کرد؛ شرکتی که با بهره‌مندی و استفاده از مزیت‌های جغرافیایی و منابع انرژی پا به عرصه ظهور، شکوفایی و نقش‌آفرینی نهاد و توانست با تکیه بر دانش متخصصان توانمند داخلی، قله‌های خودکفایی و بومی‌سازی را یکی از پس دیگری فتح کند و امروز در مسیر تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات و ارزآوری به کشور نقش‌آفرینی کند.

شرکت فولاد خوزستان همواره نقشه استراتژی‌های فروش خود را حول محور جلب رضایت حداکثری مشتریان تدوین می‌کند تا بتواند علاوه بر جلب رضایت مصرف‌کنندگان، ارزش افزوده بالایی نصیب اقتصاد استان و کشور سازد. این رویکرد که با برنامه‌ریزی برای حفظ روند پایدار تولید، ارائه محصولات با کیفیت رقابتی و تحویل و پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان محقق می‌شود، تاکنون در خلق ارزش بیشتر شرکت فولاد خوزستان موثر واقع شده و رضایت مشتریان داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است. دستاوردی که البته گروه فولاد خوزستان خود را به آن محدود نکرده و یک چشم‌انداز عظیم برای شکل دادن یک توسعه همه‌جانبه و دستیابی به تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصول تا سال ۱۴۱۰ را برنامه‌ریزی کرده است.

برنامه‌ریزی دقیق، رمز سودآوری «فخوز»

صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر با محدودیت‌های اجباری و غیرقابل اجتنابی در حوزه انرژی مواجه شده که حفظ روند تولید پایدار فولاد را دشوار کرده است. این مسئله در کنار دستورالعمل‌های صادراتی، گاهی موانع بزرگی را بر سر راه صادرات و ارزآوری فولادسازان قرار می‌دهد. چالش‌های یاد شده در کنار شرایط متزلزل و بی‌ثبات بازار‌های جهانی، فولادسازان را ملزم به اتخاذ تدابیر جامع و فراگیر، برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت در فروش و حضور پایدار در بازار می‌کند.

بر همین اساس، شرکت فولاد خوزستان رویکرد‌های سنجیده و متنوعی را با هدف شناسایی و تبدیل تهدید‌ها به فرصت اتخاذ کرده که این مسئله با ارتقای سطح انعطاف‌پذیری واکنش، موجب کسب سود بیشتر با کمترین تاثیرپذیری از شرایط موجود شده است. رشد ۲۵ درصدی مجموع فروش محصولات این شرکت در پنج ماهه نخست سال جاری و رسیدن آن به یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن، دستاوردی بود که به این ترتیب حاصل شد. از جنبه صادرات و توسعه بازارها، ذکر این نکته ضروری است که در بازه زمانی یادشده، بیش از ۴۶۵ هزار تن معادل ۲۹ درصد از کل فروش محصولات در بازار‌های صادراتی عرضه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶ درصدی داشته است.

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی جامعی را مبتنی بر رشد تولید و فروش، برنامه‌های توسعه و بومی‌سازی در دستور کار قرار داده است که تحقق تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول و عرضه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از آن در بازار‌های صادراتی، هدف‌گذاری آن محسوب می‌شود؛ رویکردی که نتیجه آن رشد شدید درآمد‌های ارزی فولاد خوزستان خواهد بود.

میزان کل صادرات شمش فولاد کشور در سال گذشته برابر با هفت میلیون و ۳۷۲ هزار تن بوده و شرکت فولاد خوزستان با اختصاص ۱۷ درصد از این میزان، یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن شمش فولاد را به بازار‌های جهانی عرضه کرده است. باید یادآور شد که این سهم در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۷ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۱ با توجه به شرایط بازار‌های بین‌المللی و نیاز بازار داخلی، بخش عمده محصولات، صرف نیاز بازار داخلی شد. با این حال، سیاست‌گذاری‌های فروش شرکت فولاد خوزستان و تامین بازار داخلی موجب شد تا مجموع درآمد‌های عملیاتی با رشد حدود ۶ درصدی، به ۵۳۰ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال برسد.

سرمایه‌گذاری برای توسعه بازار

شرکت فولاد خوزستان در راستای ارتقای ارزآوری و رسیدن به تحولی جدید در شرایط مالی خود، پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متعددی را برای توسعه فراگیر همه‌جانبه در دستور کار دارد تا از این طریق ظرفیت تولید پایدار محصولات با ارزش افزوده بالا افزایش یابد. رویکردی که ماحصل آن در سال ۱۴۰۱، تکمیل ۳۰ پروژه در دست اقدام با ارزش ۲۱ هزار و ۷۰ میلیارد ریال شد که پیشرفت چشمگیری را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۲ نیز رویکرد‌های مبتنی بر توسعه‌‎ شرکت فولاد خوزستان به شکل جدی‌تری دنبال می‌شوند. در این خصوص، شرکت فولاد خوزستان پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه‌های در دست اقدام را برای سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری کرده است. این هدف‌گذاری سرعت توسعه پروژه‌ها را بهبود بخشیده است؛ به طوری که در حال حاضر میانگین پیشرفت ماهانه پروژه‌ها ۳٫۳درصد برآورد می‌شود.

احداث پکیج ماشین ریخته‌گری اسلب جایگزین، کارخانه اکسیژن شماره چهار، کوره شماره هفت و احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام شرکت فولاد خوزستان هستند. طرح زمزم ۳، بزرگ‌ترین واحد مگامدول احیای مستقیم کشور با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در شرف بهره‌برداری است. با توجه به افزوده شدن ظرفیت تولید آهن اسفنجی، بخش مازاد تولید به عنوان محصول میانی در بازار عرضه می‌شود که این مسئله نیز از جنبه کسب سود بیشتر و افزایش توان رقابتی شرکت فولاد خوزستان حائز اهمیت است.

واحد تولید بیلت شرکت صنعت فولاد شادگان (از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان) که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، پروژه دیگری در راستای افزایش ظرفیت تولید و تحقق اهداف بلندمدت این فولادساز بزرگ کشور به شمار می‌آید. در شرایطی که محدودیت‌های انرژی فولادسازان را در تنگنا قرار داده، احداث نیروگاه برق ۵۲۰ مگاواتی نیز با تامین انرژی واحد‌های فولادسازی، روند تولید پایدار محصولات با کیفیت و ارزش افزوده بالا را بهبود می‌بخشد.

با نگاهی جامع‌تر می‌توان گفت راه‌اندازی پروژه‌های یادشده، گام‌های بلندی به سوی تکمیل زنجیره ارزش در شرکت فولاد خوزستان هستند که می‌توانند ضامن سودآوری پایدار و پاسخگویی به نیاز مشتریان در زمان مناسب باشد و در نهایت توان رقابتی فولاد خوزستان را در بازار‌های بین‌المللی ارتقا می‌دهند. در حال حاضر کشور‌های خاور دور و منطقه منا، مهم‌ترین مقاصد صادراتی محصولات این شرکت به شمار می‌آیند. با توجه به افزایش ظرفیت تولید محصول، اقداماتی نیز برای بازاریابی استراتژیک و حضور در بازار‌های بین‌المللی و ارتقای صادرات در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان باید اشاره کرد شرکت فولاد خوزستان با شناسایی نیاز مشتریان و پایش مستمر در تلاش برای رسیدن به درک درست از انتظارات مشتری و پاسخگویی در زمان مناسب است و کلیه برنامه‌های خود را در جهت کاهش ریسک و آمادگی بیشتر در برابر چالش‌های پیش‌بینی نشده تدوین می‌کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده