تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۲۰۶۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاه‌میرزایی در رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی مطرح کرد؛

رشد ۷۵ درصدی تجارت الکترونیکی کشور، خیره کننده است/ مخالفت دولت با ایجاد سکوی ملی و انحصار در شناسه یکتای مرسولات

‌می‌متالز - معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد که رشد ۷۵ درصدی تجارت الکترونیکی کشور در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آنهم باتوجه به موانعی که وجود داشته، خیره کننده است.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، در رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی، با اعلام خبر رشد ۷۵ درصدی تجارت الکترونیکی کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: از نظر عدد ریالی هر تراکنش، شاهد رشد ۳۸ درصدی هستیم که ممکن است به‌دلیل تورم باشد، ولی رشد ۲۷ درصدی تعداد تراکنش‌ها نیز خیره کننده است. همچنین تعداد واحد‌های تجارت الکترونیک کشور براساس اینماد فعال، ۴۵ درصد در یک سال رشد کرده است.

در آمار رشد خیره کننده تجارت الکترونیک کشور، نباید خدشه وارد کرد

وی با انتقاد از کارشناسانی که یک روز با این آمار‌های رشد، کتاب چاپ و روز دیگر در صحت این آمار خدشه وارد می‌کنند، افزود: کسانی که می‌گویند درصد تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی نسبت به سایر تراکنش‌ها هنوز به شهریورماه ۱۴۰۰ نرسیده است، دقت نمی‌کنند که تعداد تراکنش‌های پوز‌های هوشمند نانوایی‌ها در یک سال اخیر بسیار رشد کرده است و همچنین شرایط کرونا در سال ۱۴۰۰ را در نظر نمی‌گیرند؛ لذا در آمار رشد خیره کننده تجارت الکترونیک کشور، نباید خدشه وارد کرد.

رشد ۱۱۲ درصدی در بخش الکترونیکی کردن خرید‌های دولت

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، ضمن تاکید بر دو شعار راهبردی مردمی‌سازی و شفافیت در دولت سیزدهم، یادآور شد: در بخش الکترونیکی کردن خرید‌های دولت، شاهد رشد ۱۱۲ درصدی در یک سال بودیم؛ این نشان می‌دهد که دولت به شعار‌های خود عمل کرده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار فعال بخش خصوصی در حال خرید و فروش محصولات با تمام دستگاه‌های دولتی هستند و بیش از ۶۰۰ همت در سال به‌صورت کاملا الکترونیکی در این بخش معامله انجام می‌شود.

علیرضا شاه‌میرزایی با اشاره به امکان رشد بسیار بیشتر درصورت رفع موانع خاطرنشان کرد: اگر در دولت از موازی کاری بپرهیزیم و خدمات پایه و زیرساخت‌های شبکه و نرم‌افزاری پایه که برعهده دولت است، به‌صورت مناسب ارائه شود، رشد تجارت الکترونیکی کشور بسیار بیشتر هم خواهد شد.

مخالفت دولت با ایجاد هرگونه سکوی ملی و یا انحصار در شناسه یکتای مرسولات

وی در ادامه به این موضوع مهم اشاره کرد که دولت با ایجاد هرگونه سکوی ملی و یا انحصار در شناسه یکتای مرسولات و خلط کردن پست با توزیع کالا و تجارت الکترونیک مخالف است و بندی که در برنامه هفتم تصویب شده، در لایحه دولت نبوده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با تاکید بر اینکه حوزه توزیع کالا و تحویل‌دهی کالا بسیار متنوع و وسیع است، تصریح کرد: متاسفانه این بند قانونی که در مجلس، با توجه اعلام مخالفت دولت تصویب شد، مشکلات زیادی ایجاد میکند و حتی از نظر واژگان و جمله بندی هم مشکل دارد. در یک جای این متن از واژه پست استفاده شده، ولی در جای دیگر از واژه توزیع کالا و تجارت الکترونیک استفاده شده که این‌ها دنیا‌های متفاوتی هستند.

وی، با اشاره به اینکه ملی کردن سکو‌ها اصولاً کار غلطی است و نباید طوری قانون را بنویسیم که یک مجری از آن سوء استفاده کند و ایجاد انحصار کند، تاکید کرد: در یک جای این بند نوشته شده که نباید تصدی‌گری دولت ایجاد شود، ولی در جای دیگر گفته شده سکوی ملی ایجاد شود و شناسه یکتا ایجاد شود.

شاه‌میرزایی همچنین گفت: دولت با همه این اقدام‌ها مخالف است و حوزه تحویل‌دهی کالا‌ها درب منازل نیاز به ده‌ها سکو دارد و با یک سکو انجام نمی‌شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده