تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۲۰۸۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت الکترونیک؛ رمز توسعه صادرات کشور

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه‌تجارت ایران گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بسترسازی برای تسهیل تجارت است و در این زمینه در راستای توسعه‌تجارت الکترونیکی مذاکراتی را با کشور‌های مختلف از جمله چین آغاز کرده ایم.

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان توسعه‌ تجارت ایران، مهدی ضیغمی در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی که در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، گفت: سازمان توسعه‌تجارت وظیفه دارد تا در بحث تسهیل‌گری تجارت با شرکت‌ها و کشور‌های خارجی بسترسازی کند و زیرساخت را برای صادرکنندگان فراهم آورد.

رئیس سازمان توسعه‌تجارت ایران گفت: در ۶ماهه اول امسال به دلیل اینکه قیمت‌های جهانی حوزه انرژی به‌خصوص پتروشیمی و فولاد کاهش ۳۰‌درصدی داشت، اما صادرات ما به لحاظ وزنی ۲۹‌درصد افزایش داشت و به لحاظ ارزشی ۲‌درصد نسبت به سال‌گذشته کاهش یافت. او افزود: ارزش کالا‌های صادراتی ما نسبت به وزن طی ده‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۳۸۰ دلار بوده‌است که این رقم، رقمی منطقی به‌نظر می‌رسد، زیرا ما صادرکننده مواد اولیه و مواد خام هستیم، ولی اگر موادمعدنی و فولادی را از صادرات حذف کنیم ارزش صادراتی کشور به ازای هر‌تن ۱۱۰۰دلار می‌شود.

ضیغمی گفت: از لحاظ واردات ما معمولا واردکننده کالا‌های نهایی هستیم که بر این اساس ارزش کالا‌های وارداتی ما حدود ۱۷۰۰ دلار به ازای هر‌تن است، زیرا حداقل سالانه ۴‌میلیارد دلار موبایل وارد می‌کنیم. معاون وزیر صمت با اشاره به لزوم توجه به تجارت الکترونیکی گفت: برای افزایش ارزش کالا‌های صادراتی لازم است از بستر پلتفرمی استفاده کنیم که از طریق آن بتوانیم محصول نهایی را به‌دست مصرف‌کننده برسانیم و این کار در تمام جهان انجام می‌شود، اما ما به علت تحریم‌ها و همچنین غفلت در این موضوع تا حدودی عقب هستیم. او همچنین گفت: ارزش صادرات کالا‌هایی مانند زعفران و انجیر به ازای هر‌تن ۸۰۰دلار است، اما اگر از بستر پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات آن استفاده کنیم، ارزش صادراتی کالا‌ها افزایش می‌یابد به‌طوری که ارزش صادراتی همین کالا‌ها به ازای هر‌تن به ۱۸۰۰ دلار می‌رسد.

او افزود: با توجه به اهمیت استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات در یک‌سال گذشته سازمان توسعه‌تجارت ایران با چند پلتفرم از جمله تیک تاک، ویچت و... مذاکراتی داشته‌است و با یک از پلتفرم‌های بزرگ در چین توافق‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم تا بتوانیم از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا بهره بگیریم، بنابراین تاکنون توانسته‌ایم ۴ محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم که البته از این بستر برای صادرات سایر کالا‌ها نیز می‌توان استفاده کرد و این موضوع یک فرصت برای ما به‌شمار می‌رود، ضمن اینکه می‌توانیم در ادامه این مسیر پلتفرم‌های داخلی را به پلتفرم‌های خارجی وصل کنیم تا پلتفرم‌های ما در قالب مراکز تجارت، نماینده بخش قابل‌توجهی از برند‌های ما باشند و مسائل آن‌ها را پیگیری کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده